گزارش، چالش خویشاوندسالاری در دانشگاه های ترکیه

به گزارش مجله پیامک، به کار گماردن افراد خانواده و بستگان نزدیک در پست های اداری و حتی استفاده از آنان در هیات های علمی، در بسیاری از دانشگاه های ترکیه به یک معضل جدی تبدیل شده است.

گزارش، چالش خویشاوندسالاری در دانشگاه های ترکیه

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در روزهای اخیر انتشار خبر استخدام همسر یک رئیس دانشگاه ترکیه به عنوان مدیر بخش اداری همان دانشگاه، واکنش های منفی فراوانی در رسانه ها و فضای مجازی ترکیه به وجود آورد.

پروفسور حسین باغ رئیس دانشگاه پاموک قلعه، برای استخدام همسرش، تکنیکی به کار برد که شاید به عقل هیچ رئیس دانشگاهی خطور نکند.

او ابتدا همسرش را که یک معلم عادی بود، از یک مدرسه هدایت به یکی از نهادهای اداری دانشگاه منتقل کرد. سپس، همین که آب ها از آسیاب افتاد، یک آگهی استخدام فوری در روزنامه های محلی و در فضای مجازی برای استخدام مدیر بخش اداری منتشر کرد که شرایط استخدام آن، تنها و تنها با ویژگی های تحصیلی و مهارت های همسرش منطبق بود و در نتیجه از بین ده ها مراجع، این تنها همسر جناب پروفسور بود که از جمیع شرایط استخدام، برخودار بود.

پروفسور حسین باغ رئیس دانشگاه پاموک قلعه پس از اعلام نتایج آزمون استخدامی، با دسته گل عظیمی، همسرش را به عنوان مدیر به حضور پذیرفته و شروع دوران مدیریتی او را تبریک گفت.

اما رقبا و مخالفین هم بیکار ننشستند و آن قدر این موضوع را برجسته کردند که خبر آن، حتی از دویچه وله ترکی و بی بی سی ترکی سر در آورد. شورای عالی آموزش ترکیه بر اثر فشارهای گسترده، ناچار شد آن رئیس دانشگاه را برکنار کند. اما ظاهراً این رشته سر دراز دارد.

به کار گماردن افراد خانواده و بستگان نزدیک در پست های اداری و حتی استفاده از آنان در هیات های علمی، در بسیاری از دانشگاه های ترکیه به یک معضل جدی تبدیل شده است.

خویشاوند سالاری در دیگر دانشگاه های ترکیه

حالا تعیین شده که روش استخدام همسر رئیس دانشگاه پاموک قلعه، فقط یک گوشه از این ماجراست و رسانه ها با انتشار گزارش های متعدد، از این واقعیت خبر داده اند که نمونه های فراوانی در دیگر دانشگاه های ترکیه هم وجود دارد.

در زبان ترکی، از مقام ریاست دانشگاه با لفظ انگلیسی - فرانسوی رکتور یاد می گردد. رکتور بودن دانشگاه، معمولاً پرستیژ علمی خاصی دارد و تا همین دو سه سال پیش، یک رکتور یا رئیس دانشگاه، معمولاً از میان بهترین استاد تمام ها یا پروفسورها انتخاب می شد.

رکتور، علاوه بر پرستیژ و راننده و خودرو مجلل و مجموعه اقامتی رایگان و حقوق ماهیانه بالا، اختیارات فراوانی دارد. رئیس دانشگاه با حکم و امضای مستقیم رئیس جمهور، انتخاب و معرفی می گردد.

پس از تغییر نظام ریاستی ترکیه از مجلسی، فضای سیاسی - حزبی بر فرایند انتصاب روسای دانشگاه ها نیز حاکم شده است.

روزنامه قرار در شماره امروز خود، با تیترنپوتیزم به معنی خویشاوندپروری و خویشاوند سالاری، تعیینات بعضی از روسای دانشگاه ها را منتشر نموده که بستگان خود را در دانشگاه تحت امر خود استخدام نموده اند.

اسامی از این قرار است: پروفسور دکتر آیدن دورموش رئیس دانشگاه باتمان، همسر و پسرش را به عنوان کارمندان بخش آموزش استخدام نموده است.

پروفسور دکتر سلیمان بایکال رئیس دانشگاه کاتو، 3 دختر، 1 داماد و 1 برادرزاده خود را به عنوان اعضای هیات علمی به کار گرفته است.

پروفسور دکتر یوجل آجر، همسر خود را به عنوان مسئول بخش فرهنگی دانشگاه چومو استخدام نموده است.

گیرای توپال، معاون دانشگاه دجله دیاربکر، دختر خود را به عنوان کارمند بخش اداری استخدام نموده است.

روزنامه قرار این پدیده را به عنوان یک رسوایی تمام عیار و تهدیدی جدی علیه آینده ترکیه، قلمداد نموده است.

انتشار خبر فعالیت 30 زن و شهر به عنوان اعضای هیات علمی یک دانشگاه در استان چوروم نیز از اخیار مهمی بود که توجه رسانه ها را به سوی خود جلب کرد.

روزنامه سوزجو هم پیش تر و در یک گزارش جنجالی، خویشاوندسالاری در دانشگاه جمهوریت سیواس را پیش کشیده و نشان داده بود که در لیست 1 هزار و 100 نفری نیروهای قراردادی این دانشگاه، بخش قابل توجهی از افراد، با رئیس دانشگاه و اعضای هیات علمی، نسبت خانوادگی و فامیلی دارند و از برادر و خواهر گرفته تا همسر، فرزند، داماد، خواهرزن و دیگر اعضای فامیل، همگی به عنوان نیروی قراردادی استخدام شده اند تا به زودی از پل بگذرند و نیروی ثابت شوند.

استخدام 2 خواهرزاده منشی رئیس دانشگاه، 2 پسر و 1 عروس رئیس کتابخانه دانشگاه، همسر مسئول بخش آی.تی دانشگاه، پسر مدیر اجرایی دانشگاه، خواهرزنِ برادرزاده رئیس دانشگاه، برادر و برادرزاده مشاور رئیس دانشگاه و پسرعموهای معاون رئیس دانشگاه، تنها چند نمونه از لیست عجیب روزنامه سوزجو بود.

روسای دانشگاه ها، علمی یا حزبی؟

امروز حکم انتصاب روسای 16 دانشگاه ترکیه از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در روزنامه رسمی منتشر شد.

فیضی هپ شن کال، از روزنامه نگاران ترکیه با آنالیز لیست 16 رئیس جدید و رزومه و سوابق آنها، نشان داده که تعداد قابل توجهی از این افراد، یا نماینده و عضو مستقیم حزب عدالت و توسعه بوده اند و یا از بستگان نمایندگان و مسئولین حزب حاکم به شمار می آیند.

البته این فقط دانشگاه ها نیستند که با معضل خویشاوندسالاری دست به گریبان هستند. حزب جمهوری خلق به عنوان مهم ترین حزب مخالف دولت، چندی پیش اظهار داشت که موضوع خطرناک خویشاوندسالاری و استخدام بستگان و افراد خانواده، در شهرداری ها و شرکت های عظیم دولتی هم بیداد می نماید.

این حزب به دنبال تصویب قانونی بود که بر اساس آن، هیچ کدام از شهرداران، حق نداشته باشند که افراد خانواده خود را استخدام نمایند. اما بعداً تعیین شد که چنین قانونی در مجلس، شانس تصویب شدن ندارد.

انتقاد از پدیده خویشاوندسالاری در دانشگاه های ترکیه در شرایطی مطرح شده که بیکاری، برای جوانان این کشور به یک معضل جدی تبدیل شده و شواهد نشان می دهد که حالا فارغ التحصیلان دانشگاه ها نیز شانس چندانی برای استخدام ندارند.

در نتیجه، تداوم شرایط موجود، می تواند به انتقاد از نظام دانشگاهی و حزب حاکم ترکیه دامن زده و موجب گسترده شدن نارضایتی اجتماعی و سیاسی گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1172

به "گزارش، چالش خویشاوندسالاری در دانشگاه های ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، چالش خویشاوندسالاری در دانشگاه های ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید