گزارش خبرنگاران ، انتخابات مالزی؛ آیا ماهاتیر محمد به قدرت باز می شود؟

به گزارش مجله پیامک، ماهاتیر محمد مایل به بازگشت به قدرت نبود، اما به علت درخواست های فراوان ناچار شده حزبی تاسیس کند و خود را برای نخست وزیری مجدد نامزد کند.

گزارش خبرنگاران ، انتخابات مالزی؛ آیا ماهاتیر محمد به قدرت باز می شود؟

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سیاست و حکومت در مالزی طی حدود 60 سال گذشته تحت سیطره ائتلاف جبهه ملی بوده است. این اقتدار بیشتر از همه مرهون چهار دوره نخست وزیری ماهاتیر محمد (1981 تا 2003) معمار مالزی نوین است که با نوسازی اقتصاد این کشور فقر 50 درصدی در این کشور را تک رقمی کرد و باعث تضمین پیروزی حزبش در دوران بعد از نخست وزیری خود تا به امروز شد.

مجلس مالزی 222 عضو دارد و هر پنج سال یک بار برگزار می گردد. سن رای در مالزی 21 سال است و رای دادن اجباری نیست. مالزی 31 میلیون نفر جمعیت دارد و حدود 15 میلیون نفر واجدین شرایط رای دادن هستند. اگر چه مالزی کشوری پادشاهی است اما پادشاه مقامی تشریفاتی در مالزی محسوب می گردد و نخست وزیر به عنوان رئیس کابینه، قدرت را در اختیار دارد. در حال حاضر ائتلاف حاکم 132 کرسی، ائتلاف مخالفان دولت 71 کرسی و حزب اسلامی مالزی 14 کرسی مجلس را در اختیار دارند و پنج کرسی نیز متعلق به سایر احزاب و افراد مستقل است.

در مالزی احزاب سیاسی متعدی وجود دارد و برگزاری انتخابات بر اساس مبارزات حزبی است. به دلیل تنوع قومی و مذهبی اغلب احزاب سیاسی در این کشور براساس اقوام و نژادها شکل گرفته اند و حدود 40 حزب و انجمن را شامل می شوند. با این حال این احزاب و انجمنها در انتخابات با یکدیگر متحد شده و چند ائتلاف بزرگ را تشکیل می دهند.

در انتخابات فردا چهارشنبه 19 اردیبهشت بزرگترین ائتلاف سیاسی در مالزی ائتلاف جبهه ملی(Barisan Ntional) به رهبری نجیب تون رزاق نخست وزیر فعلی این کشور است. رزاق از سال 2009 قدرت را در مالزی به دست گرفته است. این ائتلاف شامل احزاب کوچکتر نظیر سازمان ملی مالایی های متحد، انجمن چینی های مالزی و کنگره هندی مالزی است و در سال 1973 تاسیس شده است.

رقیب جبهه ملی در انتخابات فعلی ائتلاف امید (Pakatan Harapan) است که از چهار حزب اقدام دموکراتیک، حزب اعتماد ملی، حزب بومیان متحد مالزی و حزب عدالت مردم تشکیل شده است. اما برخلاف دو انتخابات گذشته حزب اسلامی پان مالزی (PAS) از این ائتلاف منفک و اعلام نموده میخواهد به صورت مستقل در انتخابات شرکت کند. با این وجود بعضی معتقدند که حزب اسلامی ممکن است در روزهای آخر به یکی از ائتلافهای بزرگ بپیوندد و روند انتخابات را تغییر دهد.

اهمیت انتخابات مالزی؟

انتخابات سال 2018 در مالزی از چند جهت به نسبت انتخابات گذشته اهمیت بیشتری دارد.

نخست اینکه ائتلاف جبهه ملی در انتخابات سال 2008 و 2013 اکثریت مطلق مجلسی را از دست داده و حمایت های مردمی از این ائتلاف کاهش چشمگیری داشته است. کاهش اقبال مردم به ائتلاف ملی در کنار مسائلی که طی 3 سال گذشته در زمینه فساد برای دولت پیش آمده ممکن است ضربه نهایی را بر پیکره ائتلاف حاکم در انتخابات وارد کند.

مساله دوم در انتخابات مالزی بازگشت ماهاتیر محمد، مرد محبوب مالایی ها به عرصه سیاست و جدا شدن وی از ائتلاف جبهه ملی و پیوستن وی به جمع مخالفان دولت است. ائتلاف امید در آخرین نشست خود برای معین استراتژی انتخاباتی، محمد را به عنوان رهبر ائتلاف و گزینه نخست وزیری معرفی کرد. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می نماید که بدانیم خود ماهاتیر محمد زمانی رهبر ائتلاف جبهه ملی بوده و نجیب رزاق حکم شاگرد وی را دارد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که علت بازگشت ماهاتیر محمد به سیاست کوشش برای پایین کشیدن نجیب رزاق از قدرت است.

محمد اخیرا در مصاحبه با روزنامه گاردین درباره اینکه چرا می خواهد رزاق از قدرت کنار برود گفت: این آدم پول می دزدد. نه چند صد دلار، نه چند هزار دلار، بلکه میلیاردها. او میلیاردها دلار دزدیده و این در تحقیقات مالزی و آمریکا ثابت شده است.

وی همچنین گفته مایل به بازگشت به قدرت نبوده، اما به علت درخواست های فراوان ناچار شده حزبی تاسیس کند و خود را برای نخست وزیری مجدد نامزد کند .

پرونده جنجالی MDB1

اما مهمترین موضوعی که سال جاری بر انتخابات مالزی سایه انداخته است پرونده فساد MDB1 یا رسوایی اقتصادی صندوق سرمایه گذاری توسعه مالزی واحد است. در واقع میتوان گفت که موارد ذکر شده در بالا یعنی آرایش سیاسی ائتلافها و تحولات غیرمنتظره تا حدودی معلول این پرونده هستند و تحت تاثیر این موضوع شکل گرفته اند.

صندوق سرمایه گذاری توسعه مالزی واحد که در سال 2009 برای جلب سرمایه گذاری های استراتژیک تاسیس شده مستقیما زیر نظر نخست وزیر مالزی فعالیت می نماید و متهم است که بین سالهای 2009 تا 2015 میلیاردها دلار پولشویی نموده است.

در پرونده حقوق مدنی که وزارت دادگستری آمریکا گگردده، آمده است که از سال 2009 تا 2015 میلادی، بیش از سه میلیارد و 500 میلیون دلار از منابع متعلق به این صندوق توسط مقامات عالیرتبه این شرکت مورد استفاده نامناسب قرار گرفته است.

روزنامه وال استریت ژورنال در این زمینه گزارش داد که 700 میلیون دلار از این مبالغ به وسیله حسابهایی در سنگاپور به حساب شخصی نجیب رزاق واریز شده است. براساس این اسناد، در مبارزات انتخاباتی سال 2013 و براساس دو معامله بزرگ، مبلغ 620 میلیون و 61 میلیون دلار به مبارزات انتخاباتی نخست وزیر مالزی اختصاص یافته است.

با این حال نخست وزیر مالزی اتهامات وارده را رد نموده و آن را توطئه ماهاتیر محمد با همدستی عوامل خارجی خوانده و می گوید 700 میلیون دلاری که در اختیار وی قرار گرفته از سوی خانواده سلطنتی عربستان به وی اعطا شده است، اما تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا مدعی است که این پول در اصل به خود شرکت MDB1 تعلق دارد.

اگر چه پایان این پرونده هنوز دقیق معین نشده اما مخالفان دولت کوالالامپور با استفاده از جنجالی که بر سر این پرونده ایجاد شده حزب حاکم را شدیدا تحت فشار قرار داده اند، به گونه ای از سال 2015 خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام هستند. در پاسخ، دولت نجیب رزاق با خارج کردن مخالفان داخلی از دولت و با استفاده از رسانه ها پیروز شد از زیر بار انتخابات زودهنگام شانه خالی کند اما سایه سنگین این پرونده همچنان آینده سیاسی وی را تهدید می نماید و موجب داغ شدن تنور انتخابات شده است.

فاکتور مهم دیگری که تنور انتخابات کنونی را داغ نموده است گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی در مالزی است. شبکه های اجتماعی در مالزی اکنون با 19 میلیون کاربر به یکی از مهمترین ابزار انتخاباتی تبدیل شده و احزاب مخالف کوشش می نمایند از آنها برای تاثیر گذاری بر مخاطبان استفاده نمایند .

کارشناسان و ناظران سیاسی میگویند که اگر احزاب سیاسی نتوانند مخاطبان خود را در شبکه های اجتماعی قانع نمایند و به اتهاماتی که علیه آنها وارد می گردد پاسخ مناسب و درخور بدهند و از شعارها و عملکرد خود دفاع نمایند در انتخابات آینده شکست سختی خواهند خورد.

در نهایت باید به این مساله اشاره نمود که اگر چه تحلیلگران همچنان شانس پیروزی ائتلاف جبهه ملی را بیشتر از جبهه رقیب می دانند اما باید تاکید نمود که مجموعه عواملی که ذکر آن رفت مانند پرونده فساد دولتی، بازگشت ماهاتیر محمد و نقش شبکه های اجتماعی ائتلاف حاکم را در لبه پرتگاه سقوط از قدرت قرار داده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 515

به "گزارش خبرنگاران ، انتخابات مالزی؛ آیا ماهاتیر محمد به قدرت باز می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران ، انتخابات مالزی؛ آیا ماهاتیر محمد به قدرت باز می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید