کشف مکانیسم جدیدی که در بروز آلزایمر موثر است

به گزارش مجله پیامک، پژوهشگران ژاپنی در آنالیز های خود، مکانیسم جدیدی را کشف نموده اند که در بروز بیماری آلزایمر نقش دارد.

کشف مکانیسم جدیدی که در بروز آلزایمر موثر است

به گزارش خبرنگاران و به نقل از فلیپبرد، پژوهشگران دانشگاه متروپولیتن توکیو (TMU)، مکانیسم جدیدی را کشف نموده اند که خوشه های پروتئین تاو (tau protein) به واسطه آن در مغز ایجاد می شوند. این پژوهش نشان می دهد که بروز جهش خاصی در یک آنزیم موسوم به MARK4 می تواند ویژگی های پروتئین تاو را تغییر دهد و امکان متراکم شدن آن را تغییر دهد و آن را نامحلول تر سازد. شاید نتایج این پژوهش بتواند به ارائه درمان های غیرمنتظره ای منجر گردد.

آلزایمر، طوری است که زندگی بیمار را تغییر می دهد و او را ناتوان می نماید. در حال حاضر، میلیون ها نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند.

پروتئین تاو که در نورون های دستگاه عصبی مرکزی فراوان هستند، در صورت از دست دادن کارکرد خود می توانند عامل اصلی بروز آلزایمر باشند. فراوری بیش از اندازه این پروتئین می تواند تراکم قابل توجهی از آنها را پدید آورد که چسبندگی دارند. این تراکم چسبنده می تواند به مرگ نورون ها، نقص حافظه و همچنین نقص در عملکرد حرکتی منجر گردد. درک دلیل و مکانیسم ورای این فرآیند می تواند به ارائه درمان های جدید و راه هایی برای پیشگیری از آلزایمر یاری کند.

پژوهشگران در این پروژه، نقش آنزیم MARK4 را در بروز بیماری آلزایمر مورد آنالیز قرار دادند. هنگامی که عملکرد همه چیز عادی باشد، پروتئین تاو، بخش مهمی از ساختار سلول یا اسکلت سلولی به شمار می رود.

مسائل هنگامی شروع می شوند که ژن مربوط به آنزیم MARK4 دچار جهش می گردد. پژوهش های پیشین سعی نموده اند تا ارتباط این موضوع را با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر نشان دهند اما دلیل آن معین نبود.

پژوهشگران در این پروژه جدید، این جهش ها را به صورت مصنوعی به مگس سرکه ارائه کردند زیرا این نوع مگس می تواند مانند انسان به فراوری پروتئین تاو بپردازد. سپس به آنالیز عملکرد پروتئین در این جانداران پرداختند.

آنالیز ها نشان داد که جهش در آنزیم MARK4 می تواند تغییراتی را در پروتئین تاو پدید آورد و یک شکل آسیب شناسی از تاو ایجاد کند. این تغییرات موجب می شوند که پروتئین تاو، خوشه های پیچیده ای را ایجاد کند که به نورون ها آسیب می رسانند.

شاید بینش های جدیدی که از این پژوهش به دست آمده اند، بتوانند به ارائه درمان های جدید و راه های پیشگیری از بروز بیماری های عصبی یاری نمایند.

این پژوهش، در Journal of Biological Chemistry به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1292

به "کشف مکانیسم جدیدی که در بروز آلزایمر موثر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف مکانیسم جدیدی که در بروز آلزایمر موثر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید