کتابی جامع و به روز از مطالب آنزیم شناسی، 14 فصل درباره آنزیم را در این کتاب بخوانید

به گزارش مجله پیامک، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: کتاب آنزیم شناسی کتابی جامع و به روز از مطالب آنزیم شناسی است که می تواند در اختیار دانشجویان رشته های زیست شناسی قرار گیرد.

کتابی جامع و به روز از مطالب آنزیم شناسی، 14 فصل درباره آنزیم را در این کتاب بخوانید

امیر آراسته در تبادل نظر با خبرنگار گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران از انتشار کتاب آنزیم شناسی اطلاع داد و درباره اهداف تألیف آن اظهار کرد: این کتاب می تواند به عنوان کتاب درسی مقطع ارشد دانشگاه های ایران استفاده گردد. با توجه به نبود چنین کتابی به زبان فارسی در زمینه آنزیم شناسی، چند کتاب اصلی آنزیم شناسی را به صورت تألیف یا گردآوری کنار هم گذاشتیم و تقریباً اکنون به روزترین کتاب فارسی است که در این زمینه وجود دارد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، آنزیم شناسی کتابی جامع و به روز از مطالب است که می تواند در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های زیست شناسی قرار گیرد.

وی درباره کاربردها و راهبردهای کتاب آنزیم شناسی بیان کرد: آنزیم شناسی یکی از دروس اصلی دانشجویان رشته های بیوشیمی، بیوتکنولوژی، زیست شناسی سلولی مولکولی و برخی از گرایش های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری زیست شناسی است.

آراسته ادامه داد: این کتاب از نظر کاربردهای صنعتی می تواند در بخش ارتباط با صنعت مؤثر باشد و در بیوتکنولوژی برای تخلیص و جداسازی آنزیم ها مورد استفاده قرار گیرد. از نظر کاربردهای علمی می توان به عنوان کتاب مهم درسی و به روز برای دانشجویان گروه های زیست شناسی در نظر گرفته گردد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به اینکه کتاب آنزیم شناسی در 15 فصل تنظیم شده است، درباره فصل های آن گفت: فصل نخست مقدمه ای درباره آنزیم هاست که آنها را معرفی می نماید. فصل دوم در خصوص ساختار و ویژگی های پروتئین ها به عنوان ساختارهای آنزیمی صحبت می نماید. فصل سوم عملکرد اختصاصی آنزیم ها را بیان نموده و در فصل چهارم آنزیم های مونومری و اُلیگومری از نظر ساختارها آنالیز شده است.

آراسته افزود: فصل پنجم مقدمه ای بر سینِتیک و واکنش های سینتیکی که پیش نیازی برای ورود به بحث سینتیک بوده و فصل های ششم، هفتم و هشتم کاملاً درباره سینتیک و تئوری سینتیک واکنش های آنزیمی است.

به گفته این مؤلف، فصل نهم کتاب، ساختمان، صندلی فعال و مهم آنزیم را معرفی نموده است و فصل دهم درباره ویژگی های شیمیایی عملکرد آنزیم صحبت می نماید. فصل یازدهم و دوازدهم درباره عملکرد تعاونی آنزیم ها یا همان کواُپریتیویتی صحبت شده و اتصال لیگاند و عملکرد تعاونی آنزیم ها مورد آنالیز قرار گرفته است.

راهکاری برای کمترکردن پیشتازی علم کتاب های انگلیسی

وی ادامه داد: فصل سیزدهم و چهاردهم هم به کاربردهای آنزیم ها در صنعت، پزشکی و بیوتکنولوژی اختصاص یافته و نهایتاً فصل شانزدهم که می تواند برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی خیلی قابل استفاده باشد، روش سنجی فعالیت آنزیم هاست و اصول روش سنجی فعالیت آنزیم را در این فصل آوردیم که می تواند خیلی کاربردی باشد.

به گفته آراسته، دانشجویان مقطع دکتری با مطالعه این روش ها و حتی دانشجویان و استادان رشته های دیگر که دنبال خبرنگارانلیز برای اندازه گیری کمّی و کیفی ترکیبات هستند، می توانند با استفاده از این روش ها فعالیت آنزیم ها را با این اصول، اندازه گیری نمایند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پایه گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به اینکه مرداد امسال سری نخست کتاب آنزیم شناسی توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 500 جلد به چاپ رسیده درباره نقش و حمایت دانشگاه در تألیف این کتاب بیان کرد:مرحله نخست در نیازسنجی و انتخاب کار بر عهده بنده بود؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت به عنوان ناشر، کمال همکاری را برای انتشار این کتاب داشت.

آراسته با بیان این مطلب که راهبرد اصلی این است که بتوانیم مطالب علمی را زودتر به دانشجویان مقاطع ارشد برسانیم به خبرنگاران گفت: کتاب های انگلیسی از نظر علمی مقداری از کتاب های فارسی جلوتر هستند. هدف من از تألیف کتاب این بود که پیشتازی علم کتاب های انگلیسی را با کتاب فارسی کمتر کنم؛ چراکه کتاب های فارسی به روز درباره آنزیم شناسی وجود ندارد و معمولاً دانشجویان برای استفاده از منابع انگلیسی مشکل داشتند.

وی اعلام کرد: بسیار پسندیده است که از طرف خبرگزاری ها یا هر نهاد دیگری کتاب آنزیم شناسی به دانشجویان در ایران معرفی گردد.کتاب قابلیت این را دارد که استادان و دانشجویان نه فقط در دانشگاه آزاد اسلامی؛ بلکه در همه دانشگاه های ایران از مطالب آن استفاده نمایند. درخواستم این است که این کتاب به کل جامعه علمی ایران معرفی گردد.

4121/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1203

به "کتابی جامع و به روز از مطالب آنزیم شناسی، 14 فصل درباره آنزیم را در این کتاب بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابی جامع و به روز از مطالب آنزیم شناسی، 14 فصل درباره آنزیم را در این کتاب بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید