نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می شوند اما ناتو نه

به گزارش مجله پیامک، در حالیکه ارتش آمریکا در تکاپوی رسیدن به ضرب الاجل وسط ژانویه 2021 برای کاهش تعداد نیروهایش به 2500 تن در افغانستان است اما مساله مهمی که در این بین تقریبا به فراموشی سپرده شده، این است: تعداد نیروهای ناتو در افغانستان بیش از نیروهای آمریکایی است.

نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می شوند اما ناتو نه

پایگاه خبری میلیتاری در گزارشی می نویسد: تا سرانجام فوریه امسال میلادی و وقتی که دولت آمریکا با طالبان بر سر خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان در بازه زمانی 14 ماهه و در صورت رعایت شروط ذکر شده در قرارداد، توافق کرد، حدود 13 هزار سرباز ایالات متحده در افغانستان مستقر بودند.

یکی از مقام های ارشد دفاعی آمریکا در این باره می گوید: حالا حدود 4000 سرباز در افغانستان هستند و این تعداد هم به سرعت در حال کاهش است.

اما تا اواخر نوامبر 2020، حدود 11 هزار سرباز ناتو از چند کشور عضو در افغانستان باقی ماندند که این تعداد، سربازان آمریکایی را نیز شامل می گردد. بزرگترین گروه سربازان از آلمان، انگلیس و ایتالیا هستند که هر کدام از ژوئن امسال میلادی 900 تا 1000 سرباز داشتند.

یکی از مقام های وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نگردد، می گوید: خوشبختانه شرکای ما در ناتو در اجرای تعهداتشان در این ماموریت و در قبال مردم افغانستان بسیار خوب بوده اند. آنها می خواهند به آموزش، توصیه و یاری به ما ادامه دهند و درباره این مساله صریح هستند.

او ادامه داد: این دقیقا چیزی است که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو همواره می گوید؛ با هم باشید. شرکای ناتو این حقیقت را دوست دارند که ما با آنها در این موارد همکاری داریم.

پنتاگون در پی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در نوامبر 2020 زمان بندی جدید خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را خاطرنشان کرد. در آن موقع، حدود 4500 سرباز آمریکایی هنوز در افغانستان بودند.

استولتنبرگ به سرعت نسبت به طرح خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان واکنش نشان داد و گفت: طالبان هنوز به تعهداتش که در توافق آمده، عمل ننموده و این خروج زودهنگام می تواند این کشور را به بهشت گروه های تروریستی بدل کند.

او در نوامبر گفته بود: همانطور که می دانید، آمریکا اعلام نموده که تعداد نیروهایش را در افغانستان کاهش می دهد اما هیات ناتو در این کشور باقی می ماند. ما به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می دهیم.

ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان و ماموریت حمایت قاطع ناتو با ابراز اطمینان از توانایی ارتش آمریکا برای رسیدن به این مهلت معین شده گفت: حدود 1500 سرباز باید ظرف چند هفته افغانستان را ترک نمایند. ما سرعت لازم را داریم. ما چندین پایگاه در افغانستان داریم که در طول این چند سال حضورمان در این کشور ایجاد شده اند. البته هنوز هم پایگاه هایی در افغانستان است اما کوچکتر هستند. شما هنوز توانایی انجام ماموریتی که تا به امروز انجام می دادید را دارید البته این بار با پایگاه های کوچکتر و محدودتر.

یکی از مقام های ارشد آمریکایی به سفر ژنرال میلر و زلمای خلیلزاد، فرستاده آمریکا در امور افغانستان به بروکسل، مقر ناتو اشاره نمود که معین نماینده حمایت ناتو از مذاکرات صلح بین گروه شبه نظامی طالبان و دولت کابل است. این گفتگوها قرار است اوایل سال آینده میلادی با توجه به معین قوانینی برای آن، از سر گرفته گردد.

در حالیکه ارتش آمریکا در حال کاستن از تعداد ماموریت های خود در افغانستان است و تمرکز بر مقابله با تروریسم و حمایت مشورتی با تعداد کمی از نیروهاست، ناتو اهداف خودش را برای حفظ نیروهایش در افغانستان ادامه می دهد.

یکی از مقام های ارشد ارتش آمریکا می گوید: می دانیم که آنها در کجا و در چه ماموریتی می خواهند به کار خود ادامه دهند و ما با آنها کار می کنیم. معین است که بعضی از کشورهای ناتو روابط کاری شامل آموزش، توصیه و یاری را برای نیروهای امنیتی افغان در یک دهه یا بیشتر داشته اند.

این مقام ارشد ادامه داد: ما می خواهیم این روابط را با نیروهای امنیت ملی افغان و ارتش افغانستان حفظ کنیم، ما می خواهیم این اقدامات ادامه یابند و تقویت شوند. ما با شرکایمان برای تضمین این فرایند همکاری می کنیم و در عین حال با هم همکاری داریم. ماموریت هایی که ما همچنان ادامه می دهیم برای شرکای ما در ناتو توجیه پذیر هستند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1400

به "نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می شوند اما ناتو نه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می شوند اما ناتو نه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید