ناتو و معمای خروج از افغانستان

به گزارش مجله پیامک، جو بایدن در بحبوحه اختلاف نظرها در خصوص مسئله خروج آمریکا از افغانستان در اجلاس ناتو حضور یافت؛ مسئله ای که بعد از گذشت 20 سال و با وجود اعلام صریح دولت آمریکا به ریاست بایدن مبنی بر خروج نیروهایش از این کشور جنگ زده، به نظر می رسد همچنان ادامه دار باشد.

ناتو و معمای خروج از افغانستان

نشریه پولتیکو در مطلبی در خصوص اختلاف نظرها در ناتو درباره خروج از افغانستان نوشت: مقامات اروپایی اعلام نموده اند از اینکه بایدن با آنها پیش از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به اندازه کافی مشورت ننموده، ناراضی و ناامید هستند.

معین است که متحدان آمریکایی ناتو در خصوص ابراز ناامیدی شان نسبت به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان تا 11 سپتامبر امسال میلادی قصد مخفی کاری ندارند.

همزمان با حضور بایدن در بروکسل برای شرکت در اجلاس ناتو، وی باید با نارضایتی متحدان واشنگتن در خصوص مسئله خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و چالش های مرتبط با تامین امنیت آینده افغانستان روبرو گردد.

بن والاس وزیر دفاع انگلیس این مسئله را ماه پیش بیان کرد و در مجلس این کشور مطرح نمود که وی نسبت به تصمیم خروج نیروها از افغانستان بدون معین شرط در خصوص فعالیت های طالبان متاسف است.

به نظر می رسد که ناامیدی متحدان آمریکا، مذاکرات و رایزنی های این هفته در بروکسل را تحت تاثیر قرار دهد؛ جایی که مقامات شرکت نماینده باید رسیدگی به یکسری سوالات بی پاسخ را در خصوص آینده افغانستان شروع نمایند، از تامین امنیت تاسیسات زیربنایی مهم افغانستان گرفته از جمله سفارتخانه ها و فرودگاهها و هواپیماها تا تضمین اینکه افغانستان بار دیگر به پناهگاهی امن برای تروریست ها تبدیل نگردد.

یک مقام اروپایی که خواست نامش فاش نگردد، در این رابطه گفت: تعجبی ندارد که شاهد بعضی کشورهایی هستید که در خصوص یکسری اقدامات اجرا شده، نارضایتی دارند.

مقامات اروپایی در این رابطه تصریح کردند، متحدان آمریکا در ناتو که گزینه ای جز حرکت در راستا خروج نیروها از افغانستان نداشته اند نیز راضی به گام برداشتن در راستای این تصمیم جو بایدن شده اند.

آخرین نیروهای غربی باقی مانده احتمالا چند هفته پیش از ضرب الاجل 11 سپتامبر، افغانستان را ترک خواهند کرد.

کشورهای عضو ناتو همچون ترکیه، انگلیس، آلمان، گرجستان، رومانی و ایتالیا تا سال 2021،حدود 10 هزار نیرو در افغانستان داشتند.

با این حال یک مقام ارشد دولت بایدن این مسئله را که اعضای ناتو در جریان تصمیم بایدن در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نبودند، رد کرد و گفت که در اوایل ماه فوریه مقامات آمریکایی جلسه ای را با متحدانش برای شنیدن دیدگاهها و اولویت های آنها ترتیب دادند.

مقامات آمریکا و ناتو خوش بینی محتاطانه ای را در خصوص آینده افغانستان از خود نشان داده اند. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام نموده که ایمان دارد نیروهای امنیتی افغان خواهند توانست در برابر حملات طالبان مقاومت نمایند و اینکه دولت کابل می تواند دستاوردهای اجتماعی و اقتصادی حاصل شده طی 20 سال اخیر را تثبیت کند.

استولتنبرگ به تازگی در اظهارنظری گفت: هدف این است که هرگز برای همواره در آنجا ماندگار نشویم در بعضی حوزه ها، افغان ها خود باید مسئولیت آینده شان را برعهده بگیرند.

این در حالی است که بعضی کارشناسان هشدار داده اند که پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، اوضاع امنیتی این کشور رو به وخامت خواهد رفت و ممکن است لازم باشد نیروهای غربی شرایط نابسامان را پاکسازی نمایند.

ژنرال بازنشسته جوزف ووتل رئیس سابق فرماندهی مرکزی آمریکا اوضاع امروز افغانستان را با خروج نیروهای خارجی از عراق در سال 2011 مقایسه کرد.

پنتاگون نیز اعلام نموده که ماموریت آموزشی اش پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انتها می باید اما دبیرکل ناتو در اظهارنظری جدید گفته است که ناتو به دنبال ادامه آموزش افغان ها در یک مکان متفاوت است.

مقامات ناتو اعلام نموده اند که این ائتلاف همچنان به ارائه یاری های اقتصادی به دولت افغانستان ادامه خواهد داد اما هنوز تصمیمی در خصوص اینکه مقدار و سطح این یاری ها از سوی هر کشوری چه میزان باشد، اتخاذ نشده است.

چالش مهم دیگر این است که عملیات های شناسایی و ضدتروریستی در افغانستان را چگونه از مسافت دور راهنمایی کرد. یکی از نگرانی های اصلی مقامات غربی این است که القاعده، داعش و دیگر گروههای تروریستی زمانیکه نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند، بار دیگر فعالیتشان را از سر بگیرند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1694

به "ناتو و معمای خروج از افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناتو و معمای خروج از افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید