نقطه ضعف تازه ای در ویروس آنفلوانزا کشف شد

به گزارش مجله پیامک، به گزارش خبر گزاری مهر به نقل از میدل ایست 24، محققان یک نقطه ضعف نو در ویروس آنفلوانزا کشف نموده اند که پیشرفتی در جستجو برای فراوری یک واکسن جامع در مقابل این ویروس به شمار میرود.

نقطه ضعف تازه ای در ویروس آنفلوانزا کشف شد

گروهی از محققان انستیتو تحقیقات اسکریپس در دانشگاه شیکاگو و دانشکده پزشکیIcahn تحقیقی در نشریه نیچر منتشر نموده اند که طبق آن زیرمجموعه ای کوچک از آنتی بادی های واکسن های تجربی آنفلوانزا محلی در قسمت پایه پروتئین هماگلوتینین ویروس را هدف می گیرد.محققان این نقطه از ویروس را لنگر نامیده اند که در حقیقت قابلیت شناسایی طیف وسیعی از شاخه های آنفلوانزا با وجود جهش آن در هر سال را دارد.

آزمایش سلول های کشت شده در آزمایشگاه و بعلاوه روی موش ها نشان داد آنتی بادی هایی که در مقابل این بخش از ویروس(قسمت لنگر) به کار می فرایند، می توانند طیف وسیعی از سویه های آنفلوانزا را خنثی نمایند.

به طور دقیق تر ، معمولا واکسن های آنفولانزا سیستم ایمنی را تحریک می نمایند تا آنتی بادی هایی بسازند که سر هماگلوتینین سر (HA) را تشخیص می دهند، این پروتئین از سطح ویروس آنفولانزا به بیرون توسعه می یابد. سر این پروتئین معمولا در دسترس ترین ناحیه آن است و به همین علت هدف خوبی برای سیستم ایمنی بدن به شمار میرود. متأسفانه گلیکو پروتئین بسیار تغییر می نماید و هرسال با جهش روبرو می گردد. به همین علت باید واکسن های تازهی فراوری کرد.

به همین دلیل محققان واکسن های آزمایشی آنفولانزا را به گونه ای طراحی کردند که جامع تر باشند و بدن را تحریک کند تا آنتی بادی هایی علیه ناحیه ساقه هماگلوتینین فراوری نمایند که کمتر تغییر می یابد.

در پژوهش تازه یک تیم مشترک از محققان 358 آنتی بادی مختلف را در خون افرادی که در فاز اول آزمایش بالینی، واکسن آنفولانزا دریافت نموده بودند یا به طور طبیعی به آن مبتلا شده بودند را آنالیز کردند.

بسیاری از آنتی بادی های موجود در خون شرکت نمایندگان، جزو دسته ای بودند که سر یا ساقه هماگلوتینین را تشخیص می دادند. اما گروه تازهی از آنتی بادی ها نیز معین شدند. آنها به انتهایی ترین قسمت ساقه یا بخشی به نام لنگر متصل می شدند. این بخش در نزدیکی مکانی که هر مولکول هماگلوتینینی به غشای ویروس متصل می گردد، واقع شده است.

در کل محققان 50 آنتی بادی مختلف برای لنگر هماگلوتینینن در 21 نفر یافتند. این آنتی بادی ها توانایی تشخیص طیف گسترده ای از ویروس های آنفلونزای H1 را داشتند که بسیار از عوامل آنفلوانزای فصلی را در بر می گیرد.

اندرو وارد استاد انستیتو تحقیقات اسکریپس ویکی از مولفان ارشد پژوهش در این باره می گوید: کشف یک نقطه ضعف تازه در ویروس همواره جالب است زیرا جهت را برای طراحی یک واکسن فراهم می نماید.

به گفته او با وجود سال ها تحقیق درباره واکسن آنفلوانزا، هنوز نکات تازه کشف می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1952

به "نقطه ضعف تازه ای در ویروس آنفلوانزا کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقطه ضعف تازه ای در ویروس آنفلوانزا کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید