تور استرالیا: فرانسه، استرالیا را از لیست شرکای استراتژیک خود حذف کرد

به گزارش مجله پیامک، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، فرانسه تصمیم گرفته است تا استرالیا را از لیست شرکای استراتژیک خود حذف کند.

تور استرالیا: فرانسه، استرالیا را از لیست شرکای استراتژیک خود حذف کرد

با تور استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

این تصمیم فرانسه بدنبال مناقشه سال میلادی گذشته روی می دهد که در آن اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا یک قرارداد تسلیحاتی و نظامی چند میلیارد دلاری با فرانسه را بدون مشورت یا اطلاع قبلی با پاریس به صورت یکجانبه لغو کرد.

در نسخه نو سیاست استراتژیک فرانسه اما گفته شده که پاریس برای تقویت هماهنگی در منطقه اقیانوس هند و آرام، به هماهنگی و همکاری نزدیک با ایالات متحده ادامه خواهد داد. آمریکا و انگلیس دو کشوری هستند که پس از آن که استرالیا قرارداد خود با فرانسه را به صورت یکجانبه لغو کرد، جایگزین پاریس در قرارداد با استرالیا شدند.

در سند 67 صفحه ای سیاست استراتژیک فرانسه، پاریس بعلاوه گفته است که در عین حال همچنان نگرانی های خود را به واشنگتن در خصوص توافقنامه سه جانبه آمریکا-انگلیس و استرالیا موسوم به توافق آکوس اعلام خواهد نمود.

روابط پاریس با کانبرا اخیراً به علت عقد قرارداد آکوس بین استرالیا، آمریکا و انگلیس مبنی برساخت زیردریایی های هسته ای برای کانبرا به تیرگی گراییده است. استرالیا در 16 سپتامبر (25 شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست های ایندوپاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی نوی موسوم به آکوس شد.

مطابق این معاهده تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا فراوری نمایند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد به طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و به همین دلیل سفرایش را از استرالیا و آمریکا فراخوانده بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2033

به "تور استرالیا: فرانسه، استرالیا را از لیست شرکای استراتژیک خود حذف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استرالیا: فرانسه، استرالیا را از لیست شرکای استراتژیک خود حذف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید