طراحی کی125 با پژو 2008 ارتباطی ندارد

به گزارش مجله پیامک، در پی انتشار گزارش روزنامه جام جم در چهارم دی 99 با عنوان یک فیس لیفت جدید که به آنالیز آرای کارشناسان درباره محصول جدید ایران خودرو (خودروی تارا) می پرداخت، کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو در گفت و گو با جام جم ضمن اشاره به به بعضی ویژگی های مهم خودروی تارا، هرگونه ارتباطی بین طراحی خودروی کراس اور کی125 (K125) که قرار است به زودی رونمایی گردد با پژو 2008 را رد کرد.

طراحی کی125 با پژو 2008 ارتباطی ندارد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ ارزان از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

وی با اشاره به این که تارا خودرویی روی پلتفرم IKP1 ایران خودرو با موتور تی یو5 پلاس (TU5+) - موتور بهبودیافته تی یو5 مرسوم - است، گفت: موتور تی یو5 پلاس، 16 سوپاپه و با قدرت 110 اسب بخار است، 150 نیوتن متر گشتاور دارد که تا 115 اسب بخار هم قابل افزایش است. گیربکس آن نیز طراحی و ساخته شده در کارخانه نیرومحرکه قزوین است.

پورمجیب با بیان این که با اقدامات جهادی صورت گرفته، آغاز فراوری انبوه خودروی تارا در بهمن ماه خواهد بود، اضافه کرد: اولین فروش این خودرو که به صورت مشارکت در فراوری صورت گرفته، برای خرداد سال 1400 است. اما سعی ما بر این است که زودتر تحویل داده گردد و فکر می کنم اواخر اسفند یا اوایل فروردین ماه در نقطه ای هستیم که امکان این کار فراهم است.

او در خصوص فیس لیفت تارا گفت: بدیهی است فیس لیفت این خودرو، مثل هر محصول جدیدی با یک تابع تاخیر پایین استارت می خورد و تمام خودروسازان جهانی به همین شکل عمل می نمایند. یعنی تمام تغییرات را پخته می نمایند و در محصول بعدی اعمال می نمایند.

وی در خصوص ویژگی هایی که تارا را از سایر خودروهای ایران خودرو متمایز می نماید، بیان نمود: تارا اولین خودروی کشور است که به سامانه کنترل پایداری ترمز مجهز است. این سامانه هنگام تغییر جهت های ناگهانی خودرو، به واسطه کنترل الکترونیکی چهار چرخ مانع انحراف، چپ کردن یا سر خوردن خودرو می گردد. نکته دوم استحکام بدنه تاراست؛ به شکلی که در تست های تصادفی که در خارج از کشور صورت گرفته، نتایج فوق العاده ایمن بوده و از این نظر یک سر و گردن خودروی تارا را ایمن تر از محصولات گذشته خودمان می دانم. نکته دیگر این است که برای اولین بار در محصولات ایران خودرو، تست تصادف عابرپیاده را پاس نموده ایم. تست عابرپیاده یعنی وقتی خودرو با عابرپیاده تصادف می نماید، باید فرد را از زمین بلند نموده و روی کاپوت بیندازد. نه این که فرد زیر خودرو برود. کاپوت نیز باید به گونه ای باشد که وقتی سر عابر به آن می خورد، منجر به جراحت نگردد. وی معتقد است مجموعه این ویژگی ها نشان می دهد تارا خودرویی کاملا ایمن است که تمام آزمایش های آن در مؤسسات اروپایی و براساس رویه های معمول استاندارد جهانی صورت گرفته که نتایج آن به سازمان ملی استاندارد هم عرضه شده است.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو با بیان این که خودروی کراس اور کی 125 از نظر ابعادی هیچ ارتباطی به خودروی 2008 ندارد که بخواهیم این دو را با هم مقایسه کنیم، گفت: این خودرو در مرحله طراحی است و در همان پلتفرمی که خودروی تارا در آن متولد شده چیزی حدود 60 تا 65 درصد کی125 سوار (کری اور) می گردد. به این معنی که بسیاری از قطعاتی که در خودروی تارا استفاده می گردد، قابل استفاده در کی125 خواهد بود.

پورمجیب همچنین با اعلام این که با توجه به خرد کارشناسی صورت گرفته، خودروی کراس اور کی125 که در رده بی (کلاس B) طراحی و ساخته می گردد، محصولی پیروز از لحاظ ابعاد و زیبایی خواهد بود، بیان نمود: ان شاءا... ظرف حدود دو سال این خودرو روی خط فراوری قرار خواهد گرفت.

مهدی یکه سادات - دانش / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1377

به "طراحی کی125 با پژو 2008 ارتباطی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی کی125 با پژو 2008 ارتباطی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید