زندگینامه والت دیزنی و فراز و نشیب آن در یک نگاه

به گزارش مجله پیامک، زندگینامه والت دیزنی می تواند برای بسیاری از کسانی که به دنبال کسب موفقیت و یافتن جایگاه والایی در اجتماع هستند یک الگوی بسیار مناسب باشد. آن چه بیش از همه در زندگینامه والت دیزنی جلب توجه می کند تلاش و پشتکار او برای ساختن آینده ای بهتر با استفاده مناسب از استعداد و خلاقیت درونی است. او از صفر شروع کرد و به صد رسید.

زندگینامه والت دیزنی و فراز و نشیب آن در یک نگاه

خبرنگاران | سرویس چهره ها - زندگینامه والت دیزنی فراز و نشیب های فراوانی را به تصویر می کشد. مردی که در یک خانواده کاملا معمولی متولد شد اما توانست با تلاش و پشتکار مضاعف علاوه بر ثروت به موارد ارزشمندتری نظیر محبوبیت و شهرت دنیای دست یابد. به گونه ای که هم اکنون نام خانوادگی او بر تارک یکی از بزرگ ترین و ثروتمندترین شرکت های دنیا می درخشد. در سال 2016 میلادی مجموع دارایی های شرکت دیزنی از ارزشی بیش از 92 میلیارد دلار برخوردار بوده است.

این شرکت بزرگ و نام آشنا در حال حاضر علاوه بر حضور در صنعت سینما و موسیقی تعدادی از مجهزترین و بزرگ ترین پارک های تفریحی در دنیا را نیز اداره و مدیریت می کند. پارک هایی که با نام دیزنی لند شناخته می شوند. حال این پرسش مطرح می شود که بنیان گذار شرکت پرسود دیزنی چگونه توانست به چنین پیروزیتی دست یابد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش باید به زندگینامه والت دیزنی رجوع کرد.

زندگینامه والت دیزنی در دوران کودکی

خالق شخصیت های ماندگاری نظیر میکی ماوس، با نام کامل والتر الیاس دیزنی چشم به دنیا گشود. او در پنجمین روز از ماه دسامبر سال 1901 میلادی در شهر شیکاگو واقع در ایالت ایلی نویز آمریکا متولد شد. والت دیزنی کوچک پنج سال نخست از زندگی خود را در فضای شهری گذراند. پدر او در آن زمان مقاطعه کار ساختمان بود. پس از آن خانواده دیزنی به ایالت میزوری نقل مکان کردند و با خریدن یک مزرعه در آنجا ساکن شدند. والتر سه برادر و یک خواهر داشت که از میان آنها با روی بیش از همه صمیمی بود. او بعدها با او به همکاری در شرکت دیزنی پرداخت.

اگرچه زندگی والت دیزنی در مزرعه تنها چهار سال از عمر او را در بر می گیرد، اما در طول این مدت والتر توانست به فرا دریافت نقاشی بپردازد و الهامات فراوانی از طبیعت و حیوانات ساکن در آن بگیرد. الهاماتی که در نهایت به خلق شخصیت هایی نظیر میکی ماوس منجر شد. پس از آن پدر والتر با فروش مزرعه همراه با خانواده اش راهی شهر کانزاس شد و یک بنگاه پخش روزنامه را خریداری کرد.

والت دیزنی از سن 9 سالگی به پخش روزنامه مشغول شد و کار کردن را شروع کرد. اما از آن جایی که کار کردن برای پدر درآمدی برای او به همراه نداشت تصمیم گرفت روی پای خود بایستد و کار و کاسبی مستقلی را به راه بیاندازد. اما برای رسیدن به این هدف او نیاز به سرمایه اولیه داشت. به همین دلیل به انجام کارهای جانبی نظیر شاگردی شیرینی فروشی پرداخت. در همان حال کشیدن نقاشی را هم رها نکرد و توانست با آموزش دیدن در یکی از موسسه های هنری شهر کانزاس پیشرفت مناسبی در این حوزه نماید.

در چهارده سالگی بار دیگر خانواده دیزنی ناچار به نقل مکان و مهاجرت به شهر شیکاگو شدند. به دلیل وقوع جنگ دنیای کار پخش روزنامه دیگر رونق چندانی نداشت. در شهر جدید والتر شروع به کار در یک کارخانه تولید مربا کرد. زندگی والت دیزنی در دوران کودکی در همین نقطه خاتمه می یابد.

زندگینامه والت دیزنی در دوران نوجوانی

با عبور سن والت دیزنی از مرز 16 سالگی او به عنوان داوطلب به خدمت ارتش درآمد و به عنوان راننده آمبولانس راهی جبهه های جنگ در فرانسه شد. در طول خدمت در ارتش والتر توانست بیش از پیش به کار نقاشی بپردازد و توانایی های خود در این زمینه را محک بزند. تقریبا دو سال از زندگی والت دیزنی در دوران نوجوانی به حضور در جنگ دنیای اختصاص دارد.

پس از بازگشت به آمریکا والتر به دلیل تنفری که از کار در کارخانه مربا سازی داشت نزد پدرش در شیکاگو بازنگشت و به نزد برادرش در کانزاس رفت. در آنجا او توانست در یک موسسه تبلیغاتی مشغول به فعالیت شود و از توانایی های طراحی خود استفاده کند. والتر جوان در آن موسسه با آب ایورکز آشنا شد. این دو دوست توانستند چندی بعد از موسسه مذکور جدا شوند و به طور مستقل به فعالیت هنری خود ادامه دهند.

فعالیت های مشترک دیزنی و ایورکز با طراحی پوسترهای تبلیغاتی و کشیدن کارتون و کاریکاتور شروع شد. سپس آنها به شرکتی که عمده فعالیت هایش بر تولید فیلم های تبلیغاتی تمرکز یافته بود پیوستند. در ساخت این فیلم ها از تکنیک های مربوط به طراحی انیمیشن استفاده می شد. والت دیزنی در این شرکت علاقه فراوانی به انیمیشن پیدا کرد. او با استفاده از امکانات فیلمبرداری این شرکت توانست علاوه بر انجام کارهای سفارشی، کارهای مورد نظر خود را هم تولید کند و آنها را به صورت مستقل به سایر شرکت ها بفروشد. سرمایه ای که از انجام این کار عاید دیزنی شد موجب تحقق رویای دیرینه او شد و خیلی زود استودیوی اختصاصی خود را تاسیس کرد.

دیزنی بر اساس یکی از کارهای شبه انیمیشن خود که یک گرم خنده نام داشت و به شرکت نیومن فروخته شد، نام استودیوی اختصاصی خود را یک گرم خنده گذاشت. او چندین انیماتور را استخدام کرد تا به کمک آنها بتواند انیمیشن های جدیدی بسازد. بزرگ ترین پروژه استودیوی اختصاصی او فیلم سرزمین عجایب آلیس نام داشت. داستان و شخصیت های این فیلم از کتاب معروف لویس کارول یعنی آلیس در سرزمین عجایب اقتباس شده بودند.

نقش اصلی این فیلم را ویرجینیا دیویس بر عهده داشت و باقی شخصیت های آن هم شخصیت های کارتونی بودند. فیلم سرزمین عجایب آلیس عاقبت در سال 1923 میلادی با مدت زمان دوازده و نیم دقیقه آماده شد. اما پیش از آن که اقدامی برای بازاریابی و فروش این فیلم انجام گیرد، والت دیزنی به دلیل مسائل مالی و ورشکستگی ناچار به تعطیلی استودیوی یک گرم خنده شد.

در همان سال دیزنی تصمیم گرفت برای ادامه کار انیمیشن به هالیوود نقل مکان کند. البته از آن جایی که او یک کارتونیست کارکشته بود می توانست با نقل مکان به نیویورک شغل خوبی برای خود دست و پا نماید.

با این حال به دلیل حضور برادرش روی در کالیفرنیا تصمیم گرفت به لس انجلس برود و بخت خود را در هالیوود بیازماید. سفر والت به شهر فرشتگان با قطار انجام شد. در طول این سفر یک شخصیت کارتونی جدید در ذهن والتر جوان شکل گرفت. خرگوش کوچک و گوش درازی که شیطنت بسکمک داشت و دست به انجام کارهای خنده دار می زد.

هدف اصلی والت دیزنی در هالیوود فروش فیلم سرزمین عجایب آلیس بود. پس از مدتی تلاش برای این کار او پیروز به بستن قراردادی با مارگارت وینکلر شد. خانم وینکلر اندکی پیش از آن حق انتشار دو انیمیشن بیرون از دنیای جوهری و فلیکس گربه را از دست داده بود و به دنبال ساخت یک مجموعه جدید می گشت. با توافق او و دیزنی قرار شد تا یک مجموعه سریالی با نام کمدی های آلیس ساخته شود.

به این ترتیب والت به همراه برادرش روی استودیوی جدیدی به نام برادران دیزنی تاسیس کردند. چندی بعد آنها توانستند دوست قدیمی والت یعنی ایورکز را هم از شهر کانزاس به لس انجلس بیاورند و به همکاری با او بپردازند. فعالیت های استودیوی دیزنی بعدها گسترش بیشتری یافت و در نهایت به تاسیس شرکت بزرگ والت دیزنی انجامید. در واقع با ورود زندگی والت دیزنی به دوران جوانی پیروزیت های او نیز سیر صعودی به خود می گیرد.

زندگینامه والت دیزنی در دوران جوانی

زندگی والت دیزنی در دوران جوانی با ازدواج او با یکی از انیماتورهای خود به نام لیلیان باندز در سال 1926 میلادی شروع می شود. یک سال پس از آن و در زمانی که والت دیزنی 26 سال داشت، تولید یک سریال انیمیشن جدید به نام ماجراهای اسوالد خرگوش خوش شانس را شروع کرد. شخصیت اصلی این انیمیشن همان خرگوشی بود که دیزنی آن را در طول مسافرت خود با قطار خلق کرد. دیزنی با ساخت این سریال کار بر روی مجموعه های ترکیبی نیمه انیمیشن و نیمه واقعی نظیر کمدی آلیس را برای مدتی کنار گذاشت و به تولید کارهای تمام انیمیشن روی آورد.

البته هنرنمایی اسوالد با وجود نمایش پیروزیت آمیزی که داشت چندان طولانی نشد. تقریبا هم زمان با ساخت سریال انیمیشنی اسوالد، مارگارت وینکلر به عنوان تهیه کننده آثار دیزنی از فعالیت حرفه ای کنار کشید و زمام امور را به همسر خود یعنی چارلز میتز سپرد. چارلز روابط چندان محبت آمیز ای با والت دیزنی نداشت. به همین دلیل آنها بر سر مسایل مالی به توافق نرسیدند و میتز نیز حق انتشار تمام سریال های ساخته شده توسط شرکت دیزنی را از آن خود کرد. پس از خاتمه همکاری دیزنی و متیز، والتر جوان تصمیم گرفت تا شخصیت تازه ای را جایگزین اسوالد خرگوش کند. در همین بزنگاه تاریخی بود که شخصیت مشهور میکی موشه یا میکی ماوس خلق شد. البته این موش دوست داشتنی ابتدا مورتیمر نام داشت. اما همسر والت دیزنی یعنی لیلیان معتقد بود که این نام برای یک موش بازیگوش زیادی ثقیل و پرطمطراق است. به همین دلیل لیلیان نام میکی را برای موش خلق شده توسط همسر خود انتخاب کرد.

هنرنمایی میکی ماوس در سال 1928 میلادی شروعگر پیروزیت های رو به رشد شرکت والت دیزنی بود. رشدی که پس از آن هیچ ترمزی نتوانست فرایندش را کند یا متوقف کند. پس از این تاریخ والت دیزنی توانست ابداعات فراوانی را در صنعت ساخت انیمیشن پایه ریزی نماید. به عنوان مثال در فیلم قایق بخاری ویلی از موسیقی برای همراهی صحنه های فیلم استفاده کرد. همچنین با گذر از سینمای صامت به سینمای ناطق، این خود والت دیزنی بود که وظیفه صداگذاری شخصیت میکی ماوس را بر عهده گرفت. در واقع او را می توان به نوعی پایه گذار صداپردازی و صداپیشگی شخصیت های انیمیشن لقب داد. جالب است بدانید که به مدت بیست سال خود والت دیزنی وظیفه صداپیشگی شخصیت میکی ماوس را بر عهده داشت.

از آن زمان فاصله گمنام بودن تا رسیدن به شهرت و محبوبیت برای والت دیزنی تنها در طول سه تا چهار سال سال رقم خورد. در سال 1932 میلادی و پس از ساخته شدن انیمیشن هایی نظیر پایکوبی اسکلت ها، گل ها و درخت ها، سه بچه خوک و مجموعه سمفونی های احمقانه دیگر کمتر کسی در چهار گوشه دنیا بود که والت دیزنی را نشناسد. البته بیش از خود والت دیزنی این مخلوق او یعنی میکی ماوس بود که در میان مردم دنیا به عنوان شخصیتی محبوب و مشهور شناخته می شد.

زندگی والت دیزنی پس از تولد میکی ماوس

پس از آن فعالیت های شرکت دیزنی گسترش بیشتری یافت و به همان نسبت بر تعداد شخصیت های محبوب ساخته شده توسط طراحان انیمیشن این شرکت نیز افزوده شد. به تدریج در کنار خلق شخصیت هایی نظیر گوفی، دانلد داک و پلوتو، تولید کتاب های مصور، اسباب بازی، لوازم التحریر، آلبوم های موسیقی، لباس و سایر موارد مشابه که بر اساس شخصیت های مشهور شرکت دیزنی طراحی شده بودند نیز رونق دو چندانی گرفت.

بعد از پشت سر نهادن تمام این پیروزیت ها نوبت به گام بزرگ بعدی شرکت دیزنی رسیده بود. در سال 1937 میلادی شرکت دیزنی نخستین انیمیشن بلند تاریخ سینما را روانه پرده نقره ای کرد. این انیمیشن سفید برفی و هفت کوتوله نام داشت و توانست پیروزیت خیره کننده ای را برای والت دیزنی و همکارانش رقم بزند. این فیلم پیشتاز انیمیشن در طول چهار ماه اکران بر پرده سینما درآمدی در حدود 6.5 میلیون دلار را عاید شرکت دیزنی کرد. در واقع فیلم انیمیشن سفیدبرفی و هفت کوتوله نخستین فیلم ناطقی بود که تا آن زمان به چنین رقم فروشی دست می یافت.

با سود به دست آمده از درآمد اکران فیلم سفیدبرفی و هفت کوتوله شرکت دیزنی استودیوی جدیدی را برای تولید فیلم های انیمیشن بلند احداث کرد. پس از آن فرایند توسعه این استودیو و استودیوهای مشابه ادامه یافت و به تولید فیلم های ماندگاری نظیر فانتازیا، پینوکیو، دامبو، بامبی، علاالدین، سیندرلا، دیو و دلبر، شیر شاه و سایر آثار شاخص و مشابه رسید.

در سال های خاتمهی قرن بیستم میلادی انیمیشن های سه بعدی و سی جی اندک اندک از راه رسیدند و انیمیشن های دو بعدی و کلاسیک را به حاشیه راندند. در آن زمان بسکمک از ناظران احتمال زوال شرکت دیزنی را پیش بینی می کردند. با این حال شرکت دیزنی توانست خود را با شرایط روز وفق داده و در کنار ساختن انیمیشن های دو بعدی، تولید انیمیشن های سه بعدی را نیز در دستور کار قرار دهد. تلاش های شرکت دیزنی در این زمینه در نهایت به خریداری یکی از استودیوهای پیش رو و صاحب نام در زمینه تولید انیمیشن های سه بعدی یعنی شرکت پیکسار انجامید.

البته بنیان گذار شرکت دیزنی خود پیروز به ملاقات با انیمیشن های سه بعدی نشد و مدت ها پیش از ساخته شدن این قبیل انیمیشن ها چشم از دنیا فرو بست. در بخش خاتمهی این مطلب زندگینامه والت دیزنی در دوران کهنسالی را مورد بررسی قرار می دهیم.

زندگینامه والت دیزنی در دوران کهنسالی

از آنجا که خالق میکی ماوس توانست در مدت زمانی نه چندان طولانی تمام قله های شهرت و پیروزیت را فتح کند، زندگینامه والت دیزنی در دوران کهنسالی بیشتر به کسب تجربیات جدید او اختصاص یافته است. یکی از تجربیات پیروزی که والت دیزنی در طول دهه 50 میلادی پشت سر نهاد احداث پارک های تفریحی دیزنی لند بود. ایده انجام این کار در سال 1950 میلادی به ذهن والت دیزنی رسید. پس از آن او تعدادی از طراحان کارکشته را مامور کرد تا به نقاط مختلف دنیا سفر کرده و با سر زدن به پارک های تفریحی گوناگون ایده های بکر مربوط به احداث آنها را جمع آوری کنند. این ایده ها در سال 1955 میلادی منجر به افتتاح نخستین پارک تفریحی اختصاصی دیزنی یا همان دیزنی لند در ایالت کالیفرنیا و منطقه آناهیم واقع در جنوب شهر لس انجلس شد.

مراسم افتتاح نخستین دیزنی لند به صورت مستقیم از شبکه ABC آمریکا پخش شد و حدود 70 میلیون نفر به تماشای زنده آن نشستند. پس از آن به مدت یک سال میزان بازدید روزانه از دیزنی لند به طور متوسط به حدود بیست هزار نفر رسید. رقمی که به تدریج و در طول سال های پس از آن افزایش یافت. با پیروزیت نخستین دیزنی لند، فرایند طراحی و ساخت پارک های تفریحی اختصاصی دیزنی در نقاط مختلف دنیا به تدریج ادامه یافت و حتی برخی کشورهای آسیایی نظیر تایلند نیز میزبان دیزنی لند شدند.

در نیمه دوم سال 1966 میلادی والت دیزنی دریافت که به سرطان پیشرفته ریه مبتلا شده است. در آن زمان او مشغول نظارت بر ساخت فیلم انیمیشن کتاب جنگل بود. با وجود آن که برای جلوگیری از پیشرفت سرطان یکی از ریه های دیزنی به کمک عمل جراحی از بدن او خارج شد، خالق میکی ماوس نتوانست در مبارزه با این بیماری سخت پیروز شود و در روز 15 دسامبر سال 1966 میلادی دار فانی را وداع گفت. اندکی پس از آن فیلم انیمیشن کتاب جنگل به روی پرده نقره ای آمد.

پایه های مجموعه ای که والت دیزنی بنیان نهاد به قدری قدرتمند بود که درگذشت او نتوانست خلل چندانی به آن وارد کند. با این حال دوران طلایی انیمیشن دو بعدی غربی با مرگ این مرد خلاق خاتمه یافت. والت دیزنی در طول حیات خود پیروز به دریافت 22 جایزه اسکار شد. در حالی که در طول آن مدت برای دریافت حدود 59 جایزه اسکار کاندیدا شده بود. علاوه بر آن او دو جایزه ویژه گولدن گلوب و امی را نیز به دلیل فعالیت های مستمر در زمینه انیمیشن از آن خود کرد. بدون تردید استانداردهای اصلی و بنیادین فیلم های انیمیشن بلند و دو بعدی غربی توسط دیزنی تعیین شد و این میراث تا ابد جاودانه خواهد ماند.

منبع: setare.com
انتشار: 11 اسفند 1399 بروزرسانی: 11 اسفند 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1470

به "زندگینامه والت دیزنی و فراز و نشیب آن در یک نگاه" امتیاز دهید

1 کاربر به "زندگینامه والت دیزنی و فراز و نشیب آن در یک نگاه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگینامه والت دیزنی و فراز و نشیب آن در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید