خطر ریزش کوه های شمال تهران در زلزله

به گزارش مجله پیامک، معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خطر ریزش کوه ها در زلزله تهران را محتمل دانست و گفت: ما در بعضی منطقه ها مخصوصا شمال تهران ریزش سنگ و زمین لغزش را خواهیم داشت.

خطر ریزش کوه های شمال تهران در زلزله

به گزارش ایسنا، سیدمجتبی حسینی در وبینار تخصصی اهم اقدامات کاهش خطر در شهر تهران که در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار گردید، گفت: آنالیز زلزله ها از سال 1900 تا 2016 نشان می دهد که کشور ما هم از نظر تعداد زلزله ها و هم از نظر کشته ها و زخمی ها رتبه بالایی دارد؛ به طوری که در بحث تعداد زلزله ها جزو رنکینگ سوم هستیم و در تعداد کشته ها نیز در رنکینگ ششم هستیم که این نشان می دهد هم در نقشه خطر هستیم و هم آسیب پذیریم و زلزله باعث خسارات اقتصادی شدید و از دست دادن هموطنان عزیزمان شده است.

او به بیان بعضی از منطقه ها متاثر از زلزله در تهران پرداخت و گفت: در تهران منطقه ها مختلفی در سال های قبل تحت اثر زلزله بودند و خسارات داشتند. ری در سال های پیش از میلاد و در سال های 743، 855، 864 و 958 لرزش های شدیدی داشته که 7.7 ریشتر هم برای آن ثبت شده است. در دماوند هم چنین لرزه هایی ثبت شده است. دماوند در سال1665 با شدت 6.5 ریشتر، در سال 1815 با شدت 6.5 ریشتر و در سال 1830 نیز با شدت 7.1 ریشتر لرزیده است.

حسینی اضافه کرد: در سال های 2017 و 2020 هم ما شاهد زلزله های دماوند و ملارد بودیم که این دو زلزله در تهران احساس شد، اما خرابی آنچنانی نداشت. این می تواند به عنوان یک زنگ خطر باشد و هرکدام از این زلزله ها می توانست شهر را با بحران روبه رو کند.

به گفته او، در تهران هم مانند آنچه که در زلزله جنوب کشور رخ داد قابل پیش بینی است. خطر ریزش کوه ها در زلزله تهران احتمال دارد، اما ما در بعضی منطقه ها مخصوصا شمال تهران ریزش سنگ و زمین لغزش را خواهیم داشت.

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران درباره بهسازی لرزه ای نسبی نیز اظهار کرد: مردم می توانند به وسیله پروانه ای که در نظر گرفته شد، با یک مبلغی کمتر از هزینه نوسازی نسبت به ایمن سازی منزل خود اقدام نمایند، در این خصوص از دولت هم یاری خواستیم.

او درباره ارتباط پایدار در بحران نیز گفت: ما حتما باید در زمان بحران یک شبکه مجزای ارتباطی در نظر بگیریم که تمام سنسور های ما از آن سامانه استفاده نموده و مدیران بحران نیز در صورت از دست رفتن شبکه ها کارشان را انجام دهند. در حال حاضر 25 دکل داریم که باید تعداد آن به 120دکل برسد.

منبع: فرارو
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1991

به "خطر ریزش کوه های شمال تهران در زلزله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر ریزش کوه های شمال تهران در زلزله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید