تلاطم جریان هوا در هنگام پرواز چیست؟

به گزارش مجله پیامک، تلاطم جریان هوا در هنگام پرواز | Airflow turbulence when flying

بسیاری از اتفاقات و پیشامدهای هوایی در حین پرواز وجود دارد که در بسیاری از اوقات ما متوجه آن ها نمی شویم و تنها در زمان هایی که اثری واضح دارند، از آن ها آگاه می شویم. تلاطم جریان هوا در هنگام پرواز از جمله اتفاقاتی است که در خلال بیشتر پروازها اتفاق می افتد و ادامه پرواز، تکانه های هواپیما را تحت الشعاع خود قرار می دهد. بگذارید اینگونه بگوییم، چاله هوایی در بیشتر پروازها پیش می آید حال، ممکن است منجر به حادثه ای گردد و یا ممکن است آنقدر خفیف باشد تا همچون بیشتر اوقات مثل یک چالش هوایی در حین پرواز رد گردد. در ادامه با ما در مطلب خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر این پدیده هوایی را مورد آنالیز دقیق خود قرار دهیم.

تلاطم جریان هوا در هنگام پرواز چیست؟

جریان هوا را به اسامی دیگری همانند؛ توروبولانس و یا چاله هوایی نیز می شناسند. در واقع این مکانیسم اینگونه به وجود می آید که در جریان یک تلاطم هوایی، یک جا به جایی سریع هوایی پیش می آید که در نتیجه تلاقی 2 جریان متقاطع هوا که اتفاقا با سرعت های متفاوت در حرکت هستند، گفته می گردد.

تلاطم در جریان هوا می تواند در نتیجه پدیده های مختلفی پیش بیاید. به طور مثال این عوامل عبارتند از: فشار اتمسفر، جریان های جت، جریان هوای اطراف کوه ها، گرم و سرد شدن هوا یا طوفان ها و گردباد ها.

این پدیده معمولا در زمان هایی رخ می دهد که شرایط برای به وجود آمدن ناپایستگی جوی مهیا باشد همانند زمان هایی که پرواز شما از یک ناحیه کوهستانی و یا ناحیه گرجهتی که محل تلاقی بادهای شمال شرقی و جنوب شرقی است می گذرد. تلاطم در جریان هوا معمولا با نشانه های بسیاری همراه است که از جمله آن ها می توان به حرکت ناگهانی ابرها از محلی نامشخص و ظاهر شدن ابرها در آسمانی بدون ابر اشاره نمود.

معمولا در چنین زمان هایی، تلاطم جریان هوا در هنگام پرواز بدون هیچ اخطاری و کاملا ناگهانی رخ می دهد و در نتیجه غیرقابل پیش بینی است. این پدیده نوعی از تلاطم هوایی است و به آن، جریان هوای صاف می نامند. باید توجه داشت که تا زمانی که اتفاقی پیش نیاید و یا نشانه ای بروز نکند، خلبان قادر به جلوگیری از این پدیده نیست تلاطم جریان هوای صاف، متداول ترین نوع تلاطم جریان هوا است که با آن روبرو می شویم. نوع دیگری از تلاطم جریان هوایی وجود دارد که به آن تلاطم هوای دنباله ای می گویند.

در پشت هواپیما در حین عبور از هر جهت هوایی ایجاد می گردد. این نمونه از تلاطم های هوایی را می توان به گردابه های تشکیل شده در لبه بال هواپیما که با الگوهای حلقوی از گردش هوا که پشت هر بال ایجاد شده و نیروی بالا برنده را ایجاد می نمایند.

حالت دیگر این نوع تلاطم، حالت جت واش یا تلاطم شدید هوا به دلیل حرکت بسیار سریع گازهای خروجی از موتور هواپیما می باشد. حال این سوال پیش می آید که آیا تلاطم جریان هوا در هنگام پرواز خطرناک است؟ جواب ما به شما این است که بر اساس آمار موجود، این اتفاقا در بیشتر مواقع خطرناک نیست و تنها یک چالش پروازی است.

در واقع با توجه به حوادث به وجود آمده به سبب این پدیده در حین پرواز که اتفاقا اغلب مرتبط با گذشته و قبل از تکنولوژی تر شدن این صنعت بوده است، اغلب به خاطر عدم وجود ابزار مناسب پروازی رخ می داده است اما امروزه با توجه به این که مهندسان و هواپیماسازان این پدیده را پیش بینی کرده اند، آینده نگری بهتری برای پیشگیری از این پدیده را دارند اما، به هرحال این پدیده یک تهدید بالقوه در سطحی پایین تر از دیگر تهدیدها به شمار می رود. تقریبا تمامی خلبان ها، مخصوصا آن هایی که از جهت خط استوا عبور می نمایند، وجود تلاطم هوا در جهت خود را حتما مدنظر برنامه پرواز خود قرار می دهند.

آن ها به نشانه های ظاهری در آسمان که منطقه وقوع این پدیده را نمایان می نمایند، بسنده می نمایند و اگر لازم شد، حتی جهت خود را نیز تغییر می دهند. البته همه خلبان ها برای رویارویی با پدیده تلاطم جریان هوا در هنگام پرواز آموزش می بینند.

البته باید به این نکته توجه بفرمایید که امروزه هواپیماها را طوری طراحی می نمایند که بتوانند تنش های ناشی از تلاطم جریان هوا را به راحتی تحمل نمایند. حتی هواپیماهای پیشرفته بوئینگ هم امروزه دارای بال هایی هستند که قابلیت جمع شدن و انعطاف پذیری دارند.

قابلیت دیگری هم در آن ها به نام پایداری مثبت وجود دارد، به این معنی است که اگر هواپیما به دلیل شرایط جوی از موقعیت خود خارج شد، با این قابلیت امکان این را دارد تا دوباره به جهت اصلی خود بازگردد.

حال این سوال پیش می آید که اگر در حین تلاطم جریان هوا در هنگام پرواز صدمه ای پیش آمد، دلیلش چیست و چه کاری باید انجام داد؟ باید مجددا تاکید کنیم که تلاطم جریان هوا در هنگام پرواز، تهدید جدی برای زندگی افراد نیست، اما ممکن است به هر حال صدماتی را در حین پرواز به بعضی مسافران یا هواپیما وارد نماید و احتمال این صدمات را نمی توان رد نمود.

برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به تمامی دستورالعمل ها و هدایت هایی که از طرف خدمه پرواز بیان می شوند، باید دقت گردد. به طور مثال، اگر مثلا شخصی کمربند خود را نبسته باشد، این احتمال وجود دارد که در اثر این اتفاق او از جایگاه خود پرت گردد. یا این که چمدان هایی که در بالای سر مسافران واقع شده است در اثر تکان ها به پایین و روی مسافران سقوط نمایند.

در صورت رعایت نکردن اصول اولیه ایمنی که در همه پروازها به مسافران گوشزد می گردد، شرکت های هواپیمایی هیچگونه مسئولیتی را در قبال سوانح احتمالی از بابت تکانه ها به عهده نمی گیرند.

در این حوادث معمولا اول خدمه پرواز و بعد از آن ها بچه هایی که در آغوش گرفته می شوند و در آخر مسافرینی که نکات ایمنی همانند بستن کمربندها را رعایت نکرده اند، دچار بیشترین آسیب می شوند.

منبع: الی گشت
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2020

به "تلاطم جریان هوا در هنگام پرواز چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاطم جریان هوا در هنگام پرواز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید