تدارک اتاق تهران برای توریست های خارجی
به گزارش مجله پیامک، نمایندگان بخش خصوصی فعال در پایتخت برای تبدیل تهران به هاب گردشگری پروژه تغییر شکل استفاده توریست های خارجی از این کلان شهر را کلید زدند.
دنیای اقتصاد : کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تعریف یک طرح تحت عنوان برند تهران میخواهد تغییر و تحولاتی در وضعیت موجود گردشگری تهران ایجاد کند تا بر اساس آن پایتخت به مقصد اول گردشگران خارجی تبدیل گردد. تهران در حال حاضر بیشتر محل گذر گردشگران خارجی است، به این معنی که با توجه به رجحان زیرساخت های حمل و نقل تهران در مقایسه با شهرهای جذاب برای گردشگران خارجی، عمده این گردشگران برای ورود به ایران ابتدا تهران را به عنوان نقطه ورود انتخاب می نمایند؛ اما ماندگاری آنها در مقایسه با سایر مقاصد گردشگری کم است. کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با آسیب شناسی این وضعیت به تدوین طرح برند تهران پرداخته که بر اساس آن قرار است از دو راستا، پایتخت به هاب گردشگری تبدیل گردد. راستا اول به ماموریت تورگردان ها وابسته است تا آنها با مهارت های جدید بتوانند ظرفیت های با لقوه تهران همانند طبیعت گردی ها، روستاها، ابنیه های تاریخی و بازارگردی را معرفی نمایند و علاوه بر آن می توانند برای اینکه چهره آشفته و پر ترافیک شهر را از دید گردشگران خارجی دور نمایند با زمان بندی مناسب، رفت و آمد آنها را در ساعاتی قرار دهند که تا حد امکان ترافیک کمتری را تجربه نمایند یا حتی شب گردی نمایند و از نورپردازی های مناسب موجود در شهر نیز بهره مند شوند.
راستا دوم براساس یک مدل مالی شکل می گیرد که با سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، پایتخت بتواند قابلیت تبدیل شدن به مرکز شهرهای جذب گردشگر-هاب- را پیدا کند. براین اساس یک مدل آن است که گردشگران خارجی در راستا تهران، کاشان، اصفهان و یزد ایرانگردی نمایند؛ به گونه ای که تهران فقط محل گذر آنها نباشد، بلکه در تهران اقامت نمایند. به همین دلیل مشاور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت وگو با دنیای اقتصاد بیان کرد: یکی از وظایف جامعه تورگردان ها معرفی جاذبه های تهران به گردشگران خارجی و مقصد کردن تهران است. علاوه بر آن این تورلیدرها باید جاذبه های فصول مختلف تهران را به خوبی معرفی نمایند تا به صورت میانگین و دائمی مسافران خارجی را در تهران داشته باشیم.
مجید حسینی نژاد، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز اظهار داشت: با توجه به جاذبه های گردشگری که در تهران وجود دارد در حال حاضر یکی از طرح های کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران برای رونق گردشگری در پایتخت، برند تهران است؛ زیرا با معرفی مناسب پایتخت هم گردشگران خارجی و داخلی و هم تهرانی های ساکن در شهر می توانند از تهرانگردی استقبال نمایند و با افزایش زمان ماندگاری توریست ها در تهران به علت افزایش هزینه کرد آنها ما شاهد افزایش درآمد نیز خواهیم بود. وی بیان کرد: با توجه به کارهای مطالعاتی و عملی که پیش تر در این حوزه و در شهر اصفهان انجام و به نتیجه رسیده، اتاق بازرگانی تهران نیز مشورت هایی را با فعالان صنعت گردشگری اصفهان انجام داده است. تاکنون نیز اتاق بازرگانی تهران به عنوان نماینده بخش خصوصی با شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری و مشارکت هایی داشته است. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: برای اجرایی کردن پروژه تبدیل تهران به هاب گردشگری به سرمایه گذاری چند میلیاردی احتیاج داریم، علاوه بر آن باید از هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران نیز مصوبه دریافت کنیم که دو هفته تا یک ماه زمان می برد و پس از آن برای فاز اجرا اقدام کنیم تا هویت جدید گردشگری تهران شکل بگیرد.
منبع: توریسم آنلاین