تحلیل تنفس بیماران با گجت بی سیم امکانپذیر شد

به گزارش مجله پیامک، پژوهشگران کانادایی، نوعی ابزار بدون سیم طراحی نموده اند که می تواند تنفس بیماران را در خواب آنالیز کند.

تحلیل تنفس بیماران با گجت بی سیم امکانپذیر شد

بسیاری از بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند، باید به ابزاری برای آنالیز نشانه های حیاتی متصل باشند. پزشکان با یاری این ابزار می توانند شرایط بیماران را به طور دقیق ارزیابی نمایند. این ابزار الکترونیکی، با یاری سیم های بسیاری کار می نمایند که شاید گاهی اوقات دست و پا گیر باشند؛ به همین دلیل دانشمندان دانشگاه واترلو(UWaterloo) کانادا، یک سیستم رادار جدید ابداع نموده اند که بدون سیم کار می نماید.

این فناوری می تواند نشانه های حیاتی بیماران را به شکل بی سیم آنالیز کند؛ در نتیجه برای اتصال بیمار به دستگاه و آنالیز علائم حیاتی، به وجود هیچ سیمی احتیاج نیست. این رادار، در ابزاری واقع شده است که به اندازه یک تلفن همراه است و به رغم اندازه کوچک خود می تواند ضربان قلب و میزان تنفس را با یاری امواج حساس، تحلیل و ثبت کند. این داده ها را می توان با یاری الگوریتم های پیچیده موجود در یک واحد پردازش سیگنال دیجیتال، تحلیل کرد.

این ابزار، برای شناسایی افرادی که در خواب، به توقف تنفس(apnoea) دچار می شوند ابداع شده است. انجام دادن پژوهش در خصوص خواب، همواره سخت است زیرا برای بیمار مزاحمت ایجاد می نماید. آزمایش هایی که تاکنون در این مورد اجرا شده اند، به خاطر وجود سیم های زیادی که به دستگاه ها متصل هستند، با سختی هایی همراه بوده اند.

این سیستم رادار می تواند حرکات کوچک قفسه سینه که امکان آنالیز تنفس هنگام خواب را فراهم می نمایند، تشخیص دهد. دانشمندان دریافتند که این سیستم، 90 درصد دقت ابزار پیچیده را دارد و اگرچه دقت آن به اندازه فناوری های کنونی نیست اما مزاحمتی برای بیماران ندارد و طوری کار خود را انجام می دهد که بیماران، مراحل ارزیابی را احساس ننمایند.

بهترین نکته در خصوص سیستم رادار این است که بیماران حتماً نباید در بیمارستان حضور داشته باشند زیرا این ابزار کوچک می تواند کار خود را به راحتی در خانه نیز انجام دهد.

این ابزار را می توان به سادگی بالای تخت قرار داد و هنگام آماده شدن برای خواب روشن کرد. جورج شیکر(George Shaker)، از مهندسان پروژه ابداع این سیستم گفت: خواب راحت با وجود سیستم های قدیمی که به سیم های بسیاری احتیاج دارند، غیرممکن است و تجربه بدی از ارزیابی خواب برای بیماران باقی می گذارد.

از نکات مثبت دیگر این سیستم می توان به قیمت کم آن اشاره نمود. هزینه سیستم های کنونی ارزیابی خواب که حتی عملکرد دقیقی هم ندارند، بسیار زیاد است اما این سیستم، یک ابزار تشخیصی مناسب و مقرون به صرفه برای ارزیابی تنفس در خواب به شمار می رود.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 217

به "تحلیل تنفس بیماران با گجت بی سیم امکانپذیر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل تنفس بیماران با گجت بی سیم امکانپذیر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید