بسته سیاستی پیشنهادی اتاق بازرگانی تهران، برای کاهش اثرات مالی کرونا

به گزارش مجله پیامک، به گزارش تجارت نیوز، اتاق بازرگانی تهران با ارائه یک بسته پیشنهادی به دولت طرح های فراوری و کوتاه مدت خود برای کاهش اثرات مالی ویروس کرونا در ایران را ارائه کرد. براساس اطلاعات ارائه شده در این بسته، اتاق بازرگانی پیش بینی نموده در صورتی که شیوع این ویروس در مدت زمان کوتاه مدت بین سه تا شش ماه باشد دولت باید در چند حوزه اقدامات حمایتی را در دستور کار قرار دهد که از طریق آن تبعات مالی این ویروس کاهش یابد.

بسته سیاستی پیشنهادی اتاق بازرگانی تهران، برای کاهش اثرات مالی کرونا

براین اساس دو نوع حمایت اصلی باید در دستور کار قرار گیرد؛ حمایت نخست معطوف به یاری به کاهش شیوع بیماری و حفظ سلامت افراد جامعه و یاری دوم در حوزه اقتصاد برای کاهش اثرات منفی این ویروس خواهد بود.

اتاق بازرگانی در ادامه این بسته به شرایط خاصی که کرونا برای اقتصاد ایجاد نموده اشاره نموده و آورده است با توجه به این که فراگیری این ویروس هم به بخش عرضه و هم به بخش تقاضا آسیب وارد نموده، صرف سیاست های کلاسیک تحریک عرضه یا تقاضا مناسب نخواهد بود و باید شرایط را پیچیده تر دید. همچنین با توجه به کاهش شدید درآمدهای نفتی باید در حوزه درآمدهای دولت نیز تجدیدنظر صورت گیرد.

یاری به بنگاه ها، یاری به تامین معاش حداقلی خانواده های ایرانی، کاهش عدم اطمینان در آینده اقتصاد و برنامه ریزی هدف برای عبور از این شرایط اولویت هایی است که بخش خصوصی اجرای آن را به دولت پیشنهاد نموده است.

پس از آنالیز کلیات شرایط موجود اتاق بازرگانی پیشنهادهای اجرایی خود در کوتاه مدت را ارائه نموده است که این پیشنهادها با هدف مقابله با رکود و کاهش فراوری، افزایش بیکاری و همچنین افزایش فقر در دستور کار قرار می گیرد.

در حوزه معیشت خانوار اتاق پیشنهاد نموده که به خانوارهای آسیب دیده از این بحران کارت اعتباری خرید یک میلیون تومانی برای هر نفر ارائه گردد. براین اساس این کارت نه پول نقد است و نه تسهیلات بانکی به حساب می آید بلکه از طریق آن افراد می توانند از فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی و مایحتاج اصلی خود را تامین نمایند.

اتاق پیشنهاد نموده که این کارت اعتباری در دو نوبت به این اقشار ارائه گردد که بخش نخست آن در فروردین ماه و بخش دوم در خردادماه خواهد بود و در هر مرحله 500 هزار تومان به ازای هر نفر در اختیار این خانوارها قرار گیرد. دوره تنفس این تسهیلات شش ماهه در نظر گرفته می گردد و پس از آن در 12 قسط بازپرداخت صورت می گیرد. یارانه ماهانه افراد ضمانت بازپرداخت این تسهیلات در نظر گرفته شده است.

اتاق بازرگانی همچنین به خانوارهایی اشاره نموده که احتیاج به یاری نقدی بلاعوض برای خرید مواد غذایی و ضروری خود دارند بر این اساس این گروه ها می توانند در سطوح مختلف شناسایی شده و به صورت ماهیانه یاری هایی را دریافت کند. اتاق پیش بینی نموده که در این مرحله برای حدود هفت میلیون نفر در سه سطح یاری های ماهیانه 75 هزار تومان، 150 هزار تومان و 250 هزار تومان به ازای هر نفر واریز گردد.

اقشار دهک های یک تا سه جامعه که درآمد ثابت ندارند و تحت پوشش بیمه نیستند کارگران روزمزد و کسب وکارهای خرد و همچنین اقشار تحت حمایت دولت در قالب کمیته امداد و بهزیستی می توانند در این بستر قرار گیرند.

اتاق بازرگانی در ادامه به سیاست های مورد احتیاج دولت در حمایت از بنگاه های مالی اشاره نموده است براین اساس یاری به بنگاه هایی که به اجبار تعطیل شده اند اصلی ترین اولویت خواهد بود. تقبل بخشی از حقوق افراد شاغل در این بنگاه ها، اعطای تا سقف 500 میلیون تومان خط اعتباری مشروط به حفظ حداقل 90 درصد نیروی کار تا شهریورماه، پرداخت سهم کارفرما از تامین اجتماعی برای مدت حداقل سه ماه و حمایت از افراد پرریسک که امکان حضور در محیط کار را ندارند اولویت هایی است که اتاق در این حوزه مطرح نموده است.

همچنین برای بنگاه های آسیب دیده تحت تاثیر کرونا نیز افزایش شش ماهه مهلت زمان پرداختی بیمه و مالیات، ارائه خدمات درمانی به آنها و تامین سرمایه در گردش بنگاه های فعال دیگر اولویت هایی است که اتاق بازرگانی به دولت پیشنهاد داده است.

در بخش پایانی این بسته به دولت پیشنهاد شده که با آزادسازی مرحله ای سهام عدالت و وضع کردن مالیات بر تردد خودروها و شیوه هایی مانند به این کسری درآمدی خود را تا حدی جبران نموده و به اقتصاد کشور یاری کند تا از این دوران عبور کند.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 909

به "بسته سیاستی پیشنهادی اتاق بازرگانی تهران، برای کاهش اثرات مالی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته سیاستی پیشنهادی اتاق بازرگانی تهران، برای کاهش اثرات مالی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید