اگر صنعت و دانشگاه ادغام نشوند باید منتظر عواقب جدید باشیم

به گزارش مجله پیامک، یک مدرس دانشگاه تاکید نمود: اگر دانشگاه ها نسبت به ادغام صنعت کنونی کشور و علم دانشگاهی اقدام نکنند، باید تمام دانشگاه و سیستم آموزشی کشور در راستای رفع کردن عواقب این بحران، تغییر کند.

اگر صنعت و دانشگاه ادغام نشوند باید منتظر عواقب جدید باشیم

محمد مهدیان پوردر گفت وگو با مجله پیامک، با اشاره به تمرکز دانشگاه های دولتی به بحث نظری دروس در ارائه آموزش ها، گفت: اساساً در دانشگاه های دولتی، هدف پرورش دانشجو به عنوان یک فراورینماینده علم تعریف شده که بتواند مرزهای دانش را حتی به میزانی ناچیز جابجا کند.

این مدرس دانشگاه علم و هنر در رابطه ضعف های چنین تعریفی اظهار کرد: مثلاً در رشته تخصصی برق، درسی کاملاً کاربردی تحت عنوان تاسیسات ارائه می گردد که در واقع به آنالیز نوع، توان و نحوه آرایش چیدمان چراغ ها در یک سالن یا فضایی معین به صورت کاملا آکادمیک و نظری و با محاسباتی بسیار سنگین می پردازد و این سوال همیشه در اذهان دانشجویان این درس مطرح می گردد که این درس را برای چه باید بیاموزند؟

مهدیان پور ادامه داد: البته همیشه نیز از سوی اساتید به دانشجو چنین پاسخی داده می گردد که تو باید با این دانش به مدارج بالاتر بروی لذا باید پایه و توانی قوی برای نوشتن و انتشار مقاله داشته باشی.

وی با بیان این که هدف گذاری سیستم آموزش عالی نیز چنین پاسخی را می طلبد، توضیح داد: زمانی که هدف گذاری آموزش عالی به صورت کنونی تعریف گردد، قطعاً انتظار از دانشجو نیز بالا می رود و او در پاسخ به این انتظار باید بسیار کوشش و تقلا کند و در این میان فشار زیادی به دانشجو وارد می گردد و تمرکز او را به دوره های مهارتی بسیار کمرنگ می نماید.

لزوم توجه دانشگاه ها به دوره های عملی و کاربردی

مهدیان پور حرکت ناگزیر دانشجویان به سمت بازارهای آزاد را از ملزومات توجه دانشگاه ها به برگزاری دوره های عملی و کاربردی دانسته و گفت: در شرایط کنونی آموزش عالی، فارغ التحصیلان دانشگاهی ناچار به صرف هزینه های بسیار زیادی می شوند.

وی حرکت ناگزیر دانشجویان به سمت دوره های مهارتی بازار آزاد را از ملزومات توجه دانشگاه ها به برگزاری دوره های عملی و کاربردی برشمرد و اضافه نمود: در حالی دانشجویان ناچار به صرف هزینه های بسیار زیادی برای حضور در این دوره ها می شوند که غالباً نیز اطلاعات کافی از اساتید و مدرسان این دوره ها کسب نمی نمایند.

مهدیان پور ادامه داد: البته در این رابطه نیز نمی توان به دانشگاه های دولتی خرده گرفت چرا که این قبیل دانشگاه ها متناسب با پتانسیل محدود و هدف گذاری کلان که آموزش دانشجویان نظریه پرداز است تاکنون بسیار پیروز عمل نموده و صندلی کشورمان را در این حوزه ارتقاء بخشیده اند.

وی متذکر شد: با اختصاص امتیازاتی به اساتید می توان آنها را راغب به برگزاری دوره های کاربردی برای دانشجویان کرد چرا که اساتید عمدتاً با نگاه ارتقای علم در این حرفه کوشش می نمایند و شاید تنها اندکی از آنها با هدف درآمدزایی به این حوزه روی آورده باشند لذا اعطای امتیاز هم وزن مقالات به اساتید انگیزه بخش آنهاست.

این مدرس دانشگاه علم و هنر که تاکنون قضاوت چندین ژورنال بین المللی در رشته برق را عهده دار بوده است، اظهار کرد: داوری بعضی مقالات ایرانی را انجام داده ام که از نظر محتوایی، بسیار قوی و های تک بوده اند ولی متاسفانه برای کشورمان کاربردی نبوده اند.

وی معتقد است که علوم دانشگاهی کشور بسیار جلوتر از صنعت فعلی کشورمان است به طوری که هر چند در بعضی از رشته ها مانند رشته های نظامی و هسته ای بسیار پیشرفت کردیم اما هنوز در بسیاری از رشته های های تک، تکنولوژی لازم را نداریم.

وی در این رابطه به مقاله خود که هشت سال پیش منجر به رفع مشکل بزرگی از سیستم های برق کشور آمریکا شده بود، اشاره نمود و اضافه نمود: هر چند داوران در قبال این مقاله به من تبریک گفتند ولی سوال مهم این است که این اقدام من چه کمکی به کشورم نموده است؟

کاربردی نبودن خروجی آموزش عالی در صنعت کشور

مهدیان پور در رابطه با استفاده از داده های علمی محققان و نظریه پردازان ایرانی در داخل کشور، اظهار کرد: باید ملزوماتی را از قبل در سیستم آموزشی و صنعت پیاده سازی کنیم تا علوم کشورمان کاربردی گردد و بتوانیم به واسطه این علوم، مسائل داخل کشور را رفع کنیم چرا که با تداوم اهداف کنونی نظام آموزشی تنها می توانیم آخرین تکنولوژی روز جهان را منتقل کنیم در حالی که صنعت کشور ما با این تکنولوژی ها فاصله زیادی دارد.

مدرس دانشگاه علم و هنر با بیان این که کشورمان به لحاظ فراوری و انتشار بهترین مقالات از صندلی علمی بالایی در جهان برخوردار است، کاربردی کردن علوم را مستلزم ادغام دیدگاه صنعتی و نظری دروس دانسته و اضافه نمود: بعضی دروس به راحتی قابل ارائه با علم روز و صنعت کنونی کشور هستند ولی متاسفانه هنوز هم به روش نظری و نه عملی تدریس می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سوق یافتن علوم به سمت فرا رشته ای ها اشاره نمود و گفت: در حال حاضر مرزهای دانش در رشته های مختلف گسترش پیدا نموده و رشته های مختلف با هم ترکیب شده اند به طور مثال در گذشته رشته خودروسازی، واحدهای محدودی برای آموختن برق خودرو نیز داشت اما اکنون عناوینی مانند خودروهای برقی به میان آمده که مرزهای مکانیک و برق را شکسته و آنها را در یکدیگر ادغام نموده است.

مهدیان پور ادامه داد: پای رشته های فرارشته ای به صنعت نیز کشیده شده به طوری که در خطوط فراوری صنعت شاهد فعالیت ربات ها نیز هستیم و مهندس مسلط به برق و کنترل باید سررشته ای از علم رباتیک نیز داشته باشد، از این رو با پیشرفت تکنولوژی، کاربرد این علوم نیز بسیار گسترش یافته است.

وی با بیان این که صنعتکاران نمی توانند تنها متکی به تخصص باشند بلکه باید به علوم بین رشته ای نیز مسلط شوند، اظهار کرد: گرایش های تحصیلی دیگر به آخر دوران خود رسیده اند و حتی از بین رشته ای نیز به فرارشته ای رسیده ایم لذا اگر علم و صنعت ما نتوانند به هم برسند، در این نقطه با شکاف عمیقی روبرو خواهیم شد که به راحتی نیز قابل جبران نیست.

مهدیان پور در خاتمه اعلام نمود: البته در شرایط کنونی، دانشگاه ها باید در وهله نخست به صنعت نزدیک شوند و در برنامه ای دراز مدت مانع ایجاد شکاف های عمیق بین این دو حوزه شوند ولی در صورتی که دانشگاه ها در این رابطه کاستی نمایند زمانی فرا خواهد رسید که تمام دانشگاه و سیستم آموزشی کشور باید در راستای رفع کردن عواقب این بحران، تغییر نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 161

به "اگر صنعت و دانشگاه ادغام نشوند باید منتظر عواقب جدید باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر صنعت و دانشگاه ادغام نشوند باید منتظر عواقب جدید باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید