اسرار جمجمه هیولای دریایی، 60 سال پس از کشف آن فاش شد

به گزارش مجله پیامک، جمجمه هیولای دریایی

دانشمندان از تکنولوژی اسکن سه بعدی استفاده کردند تا بتوانند اسرار جمجمه هیولای دریایی که از خزندگان ماقبل تاریخ بوده را کشف نمایند. جمجمه ایچتیوسور (ichthyosaur) عظیم الجثه که در حدود 200 میلیون سال قدمت داشته است در سال 1955 در مزرعه کشاورزی انگلسی پیدا شد. با توجه به مطالعات انجام شده این موجود در زمان دایناسورها به درون دریاها رفت و آمد می کرده است. با خبرنگاران همراه شوید تا راز جمجمه هیولای دریایی را بداینم.

اسرار جمجمه هیولای دریایی، 60 سال پس از کشف آن فاش شد

گروهی از محققان انگلیسی اکنون از داده های سی تی اسکن استفاده می نمایند تا بتوانند تصویر دیجیتالی از جمجمه هیولای دریایی که تقریبا 3.3 فوت طول دارد را بدست آوردند. کارشناسان دانشگاه منچستر، دانشگاه کالج لندن و همچنین دانشگاه کمبریج در این پروژه پیشگامانه شرکت کرده و نتیجه ام را در مجله علمی PeerJ توضیح داده اند. این برای اولین بار است که از یک جمجمه هیولای دریایی و همچنین فک های چنین خزنده دریایی بزرگی بازسازی دیجیتالی انجام شده و علاوه بر این اهداف تحقیق و اطلاعات به دست آمده از آن در اختیار عموم مردم قرار گرفته است. دانشگاه منچستر در مورد این تحقیق و طی بیانیه توضیح داده است که: جمجمه هیولای دریایی که در سال 1955 کشف شد کامل نبوده است. هرچند چندین استخوانی که مربوط به قسمتی از جمجمه هستند که محور اصلی مغرز را در بر می گیرد وجود داشته اند. دانشمندان در تحقیقات خود خاطر نشان می نمایند که قسمت braincase یا همان فضایی که مغر موجود در آن قرار می گرفته است به ندرت امکان حفظ شدن و باقی ماندن را به این شکل دارد.

در این فسیل بدست آمده استخوان های سمت چپ بخش نگهدارنده فضای مغزی باقی مانده و به خوبی حفظ شده اند. با در نظر دریافت تمام این موارد، با استفاده از سی تی اسکن این بخش ها به صورت دیجیتالی براورد شده و در طرح سه بعدی که از آن بدست آمده است، میزان فضای سر و مغر آن به اندازه ای در نظر گرفته شده که در زمان حیات این موجود وجود داشته است. تمام جمجمه هیولای دریایی ماقبل تاریخ نیز از طریق سی تی اسکن در کالج دامپزشکی سلطنتی انگلستان اسکن شده و تحت آزمایش قرار گرفته است. این نوع از اسکنرهای مورد استفاده معمولا برای اسب ها یا حیوانات بزرگ این چنینی مورد استفاده قرار می گیرد.دین لوماکس (Dean Lomax) دیرینه شناس دانشگاه منچستر و همچنین نویسنده اصلی این مطالعه در مجله های بین المللی گفته است که نزدیک به نیم قرن را برای بررسی، مطالعه و توصیف ichthyosaur صرف کرده و اکنون که به چنین نتایجی دست یافته است به نظرش ارزش این تلاش را داشته است. او همچنین اضافه کرد: مطالعاتی که تیم ما در مورد جمجمه هیولای دریایی انجام داده نه تنها اطلاعات هیجان انگیزی در مورد آناتومی داخلی جمجمه این حیوان را نشان داده است بلکه یافته های ما باعث می شود تا سایر متخصصان بتوانند به کمک این اطلاعات، رابطه تکاملی این موجود بزرگ را با سایر انواع آن و سایر حیوانات به دست آورند.

محققان دیگر نیز از تکنولوژی سه بعدی سازی استفاده کرده تا بتوانند راه جدیدی را در مورد کشف اطلاعات فسیل های پیش از تاریخ روشن نمایند. به عنوان مثال در یک پروژه جداگانه که سال گذشته انجام شده بود، دیرینه شناسان توانستند از طریق روش اسکن سه بعدی و چاپ استخوان های دایناسور بزرگی به نام دایناموترور (‘Dynamoterror) را بازسازی و برخی از اطلاعات مورد نیاز خود در مورد آن را کشف نمایند.

منبع: www.foxnews.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 950

به "اسرار جمجمه هیولای دریایی، 60 سال پس از کشف آن فاش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسرار جمجمه هیولای دریایی، 60 سال پس از کشف آن فاش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید