از پرتره واقعی مومیایی ها تا مقبره زئوس؛ دستاورد های عجیب باستان شناسان در 2022

به گزارش مجله پیامک، از مومیایی هایی با زبان هایی از روکش طلا گرفته تا مقبره ملکه ناشناس. در اینجا به 10 کشف شگفت انگیزی می پردازیم که در سال 2022 در مصر رخ داد.

از پرتره واقعی مومیایی ها تا مقبره زئوس؛ دستاورد های عجیب باستان شناسان در 2022

به گزارش خبرآنلاین، مصر باستان اسرار زیادی برای گفتن دارد، و باستان شناسان درسال 2022 به یافته های جالبی دست پیدا کردند. از جمله این اکتشافات می توان به مقبره ملکه ای ناشناخته، مقبره شاهین با پیغام های اسرارآمیزش و کشف تونلی بزرگ در زیر یک معبد اشاره نمود.

در اینجا به آنالیز بعضی از شگفت انگیزترین این اکتشافات در سایت های باستان شناسی مصر، در سالی که گذشت می پردازیم.

1- پرتره های واقعی از مومیایی ها

باستان شناسان در حین کاوش در گورستانی در شهر باستانی فیلادلفیای مصر، دو پرتره کامل مومیایی و بعلاوه چندین پرتره ناقص از افرادی که در آن گورستان مدفون هستند را کشف کردند. محققان فکر می نمایند که این افراد احتمالا از طبقه میانه یا نخبگان آن دوره بوده اند، زیرا نقاشی های سفارشی نظیر این پرتره ها در آن موقع کاری بسیار پر هزینه بوده است.

به علت غارت های فراوان آثار باستانی، باستان شناسان به ندرت به پرتره های باستانی دست می یابند و آخرین نمونه اکتشافی ثبت شده از این دست آثار در دهه 1880 بوده است.

2- معبد اختصاصی خدای زئوس-کاسیوس

باستان شناسان در سایت باستانی Tell el-Farama در شبه جزیره سینا، بقایای معبدی را کشف کردند که به خدای زئوس-کاسیوس اختصاص داده شده بود. این خدا در حقیقت خدایی بین زئوس (خدای خدایان) و کاسیوس (خدای آب و هوا) بود.

در ابتدا، بخش هایی از دو سر ستون گرانیتی صورتی که از زمین بیرون زده بود، توجه محققان را جلب کرد و این امر منجر به کشف این معبد شد. به عقیده کارشناسان این ستون ها زمانی تکیه گاهدروازه جلویی معبد بوده اند و پس از یک زلزله بزرگ فرو ریخته اند.

3- مومیایی هایی با زبان های طلایی

در دوران یونانی-رومی، تدفین مومیایی ها با زبان هایی از روکش طلا موضوع عجیبی نبود. مصریان باستان باور داشتند که با این کار، فرد متوفی در زندگی پس از مرگ به موجودی الهی تبدیل خواهد شد.

باستان شناسان چندین نمونه از این روش تدفین خاص را با حفاری در گورستانی باستانی در نزدیکی شهر قویسنا (Quesna) در شمال قاهره پیدا نموده اند. بعلاوه در این مقبره ها وسایل زیادی مثل گردنبند، سفال و سوسک هایی از جنس طلا (اسکراب های مقدس مصری) پیدا شده است.

4- مقبره شاهین و پیغام های اسرارآمیز درباره جوشاندن سر ها

باستان شناسان پس از کشف یک مقبره 1700 ساله که 15 شاهین بدون سر بر روی یک ستون و پایه سنگی (که تجسمی از دو خدای ناشناخته در برنیک-بندری در دریای سرخ- بود) در آنجا قرار داشت، بسیار شگفت زده شدند.

در کنار این پایه یک نیزه آهنی نیز پیدا شد، ولی آنچه محققان را به شدت حیرت زده کرد، کتیبه ای حاوی این عبارت با خط یونانی بود که در یکی از اتاق های پشتی مقبره قرار داشت: جوشاندن سر در این مکان امری ناشایست است.

5- حلقه طلایی با نقش خدای سرگرمی

این موضوع اثباتی دیگر بر آن است که مصریان باستان به داشتن اوقات خوش اهمیت می دادند. باستان شناسان در هنگام کاوش در گورستان باستانی در آختاتن (عمارنه امروزی)، شهری در جنوب قاهره، گنجینه ای از مصنوعات طلا، شامل یک گردن بند و سه حلقه پیدا کردند.

یک تکه از این جواهرات، به علت حکاکی نقش بِس، که به عنوان خدای سرگرمی شناخته می گردد، مورد توجه بیشتری نهاده شد. در گوشه و کنار مصر می توان تصاویر باستانی متعددی از خدای دوستدار سرگرمی و سرگرمی را یافت که معمولا در قالب یک فرد کوتوله است که علاوه بر نواختن موسیقی و لذت بردن از میهمانی ها، در هنگام زایمان زنان، از آن ها محافظت می نماید.

6- خالکوبی محافظ زایمان

بعضی از زنان مصر باستان، قبل از زایمان خالکوبی هایی برای محافظت در هنگام زایمان انجام می دادند. باستان شناسان در هنگام مطالعه بر روی مومیایی های مدفون در دیرالمدینه، سایتی باستان شناسی که در سواحل رود نیل واقع شده است، 6 نمونه از این موارد را یافتند.

یافتن خالکوبی های باستانی امری بسیار نادر استِ، زیرا پوست احتیاج به محافظت دارد و از سوی دیگر باستان شناسان تمایلی به باز کردن پارچه روی مومیایی ها نداشتند. اما در این مورد خاص، بخش هایی از بدن این مومیایی ها نمایان بود. از جمله طرحی از خدای بِس، بر روی بخش پشتی بدن یک زن که با جوهری باستانی، کشیده شده بود.

7- تونل آبی وسیع

باستان شناسان تونلی به طول 1305 متر را زیر معبدی در تاپوسیریس مگنا، شهری باستانی واقع در غرب اسکندریه مصر کشف کردند. به نظر می رسد که این تونل بزرگ زمانی برای انتقال آب به شهروندان استفاده می شده و در واقع این تونل کپی برداری دقیقی از تونل اوپالینوس (که یک شاهکار مهندسی در جزیره ساموس یونان به شمار می رود) است.

8- تصویر پرندگان در شاهکار هنری مصر

یک نقاشی که 3300 سال پیش کشیده شده دارای جزئیات دقیقی از پرندگان در حال پرواز و یا نشسته در کنار مرداب است؛ دقت این اثر تا حدی است که محققان امروزی با استفاده از یک نسخه از آن، توانسته اند گونه های دقیق پرندگان را شناسایی نمایند.

اگرچه باستان شناسان حدود یک قرن پیش این شاهکار را روی دیوار های قصری در شهر باستانی عمارنه در مصر یافته بودند، اما اخیرا پیروز به شناسایی گونه های پرندگان به تصویر کشیده شدهدر این نقاشی شده اند؛ از جمله ماهی خورک ابلق (Ceryle rudis)، سنگ چشم پشت سرخ (Lanius collurio) و دم جنبانک سفید (Motacillaalba).

9- درک تازهی از مومیایی کردن

باستان شناسان آنچه را که تا به امروز در خصوص مومیایی کردن آموزش داده می شد را اصلاح نموده اند. مصریان باستان مراسم تدفین را تنها برای حفظ جسد انجام نمی دادند، بلکه این راه را مسیری برای راهنمایی فرد متوفی به سمت رستگاری می دانستند.

این درک تازه که باستان شناسان آن را 180 کامل می نامند، سوژه اصلی یک نمایشگاه به نام مومیایی های طلایی مصر است که در اوایل سال 2023 در موزه دانشگاه منچستر انگلیس برگزار خواهد شد.

10-آرامگاه ملکه ناشناس

در صدمین سالگرد کشف مقبره پادشاه توت عنخ آمون، گروهی از باستان شناسان، مقبره یک عضو سلطنتی ناشناس را یافتند: ملکه نیث. این اکتشاف در منطقه سقاره، که یک سایت باستان شناسی در جیزه است، انجام شد. علاوه بر این مقبره، محققان چندین تابوت و مومیایی را یافتند که تعدادی از آن ها به ژنرال ها و مشاوران نزدیک به شاه توت عنخ آمون تعلق داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2188

به "از پرتره واقعی مومیایی ها تا مقبره زئوس؛ دستاورد های عجیب باستان شناسان در 2022" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از پرتره واقعی مومیایی ها تا مقبره زئوس؛ دستاورد های عجیب باستان شناسان در 2022"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید