احتمال پیوستن دو کشور دیگر به پرونده هنر مینیاتور

به گزارش مجله پیامک، معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تمایل دو کشور افغانستان و تاجیکستان برای پیوستن به پرونده جهانی شده هنر مینیاتور اطلاع داد.

احتمال پیوستن دو کشور دیگر به پرونده هنر مینیاتور

به گزارش خبرنگاران، هنر مینیاتور (نگارگری ایرانی) که به صورت مشترک با سه کشور ترکیه، آذربایجان و ازبکستان تهیه شده بود، عصرِ چهارشنبه 26 آذر 1399 در پانزدهمین اجلاس کمیته بین الدول میراث فرهنگی ناملموس در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو که سال جاری برای نخستین بار به صورت مجازی در حال برگزاری است، به ثبت رسید.

محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی وزارتخانه - و عضو گروه تدوین کننده این پفراینده جهانی از سوی ایران که به صورت مجازی در زمان آنالیز پفراینده در اجلاس حضور داشت، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران درباره فرایند آنالیز وثبت این پفراینده مشترک شرح داد.

او با بیان این که هنر نگارگری یا مینیاتوربه عنوان نخستین پفراینده مشترک ایران، چهارشنبه 26 آذر، در اجلاس معرفی و بعد از آنالیز بدون هیچ اعتراض یا اعلامِ نقطه اصلاحی از سوی کشورهای عضو با اکثریت آرا و بر اساس اظهار نظر کمیته ارزیابی به ثبت جهانی رسید، اظهار کرد: پفراینده هنر مینیاتور در سال 1397 با تقسیم کار بین چهار کشور درخواست کننده یعنی ایران، ترکیه، آذربایجان و ازبکستان تهیه و بعد از تدوین نهایی امضا شد و پایان نوروز 1398 به دبیرخانه یونسکو فرستاده شد که در نهایت در این اجلاس با اکثریت آرا به عنوان پانزدهمین اثر میراث ناملموس کشورمان در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو به ثبت رسید.

وی با اشاره به این که هر کدام از چهار کشور عضوِ پفراینده، فیلمی سی ثانیه ای در معرفی هنر مینیاتور در کشور خود را در این اجلاس به نمایش گذاشتند، اعلام کرد: ایران در فیلم خود هنرمندانِ مرتبط با این هنرِ ایرانی، کارهایشان و بعضی آثار مینیاتوری برگرفته از شاهنامه، حافظ، سعدی یا نظامی که به تصویر کشیده شده اند، را نمایش داد.

فیلم سی ثانیه ای ایران که در کنار فیلمِ سه کشور ترکیه، آذربایجان و ازبکستان در زمان معرفی هنر مینیاتور به عنوان یک فرهنگ مشترک بین این کشورها در اجلاس یونسکو نمایش داده شده است.

نفوذِ نشانه های هنر نگارگری ایرانی در معماری و دیگر لایه های فرهنگی

او ثبت هنر نگارگری ایرانی را به این دلیل ارزشمند دانست که با ثبتِ آن، هنرهای والا و ارزش های بی نظیر میراث ناملموس ایران بیشتر شناخته می گردد و اضافه کرد: به دلیل وجودِ علاقمندان و هنرمندانِ زیادِ چنین هنرهایی خوشبختانه این هنر مورد توجه قرار می گیرد و تداومِ زیادتری در سطح کشور و در سال های بعد خواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم برجسته تر کردن صندلی هنر نگارگری ایران در سطح کشور، ادامه داد: مسلما این اثر بی نظیر به ویژه برای نسل های جوان از سنین کودکی تا نوجوانی و جوانی قابل توجه خواهد بود، بنابراین توجه بیشترِ خانواده ها و متولیانِ این حوزه را می طلبد تا بتوان آن را در سطح وسیع تری بین مردم و علاقمندانش معرفی کرد و توسعه داد.

معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی با بیان این که ارزش هنر نگارگری فقط به واسطه حضور آن در کتاب ها نیست، اضافه کرد: نشانه های مینیاتور در معماری و دیگر لایه های فرهنگی کشورمان رسوخ نموده است. همچنین از آن جایی که قصه یک فرهنگ مشترک است، بسیاری از زمینه های دوستی، صلح، کار و تعامل فرهنگی بین کشورها را به وجود می آورد.

تمایل دو کشور برای پیوستن به پفراینده هنرمینیاتور/هند هم فرهنگ مشترک دارد

طالبیان با اشاره به تمایل دو کشور افغانستان و تاجیکستان برای پیوستن به پفراینده هنر مینیاتور، اظهار کرد: چون پفراینده با چهار کشور آماده شده بود و در ادامه آن دو کشور درخواستِ پیوستن به آن را داده بودند، تصمیم به ارسال پفراینده به یونسکو گرفتیم تا بعد از جهانی شدن آن، تقاضای دو کشور دیگر را در یونسکو ثبت نموده و با تهیه پفراینده جدید مانند الحاق کشورهای دیگر به پفراینده نوروز، این پفراینده نیز به روزرسانی گردد.

به گفته وی؛ به واسطه وجود فرهنگ های مشترک بین کشورهای عضو پفراینده هنر مینیاتور و هندوستان، این کشور نیز می تواند به هنر مینیاتور الحاق گردد، اما متولیان آن هنوز درخواستی در این زمینه ارائه ننموده اند.

تبریک وزیر میراث فرهنگی برای ثبت جهانی هنر نگارگری ایرانی

علی اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - نیز در پیغامی ثبت جهانی هنر نگارگری ایرانی را که به صورت مشترک با سه کشور دیگر در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو به ثبت رسیده، تبریک گفت. در پیغام وی آمده است: هنر نگارگری در ایران سابقه ­ای چندهزارساله داشته و ایرانیان از دیرباز ارتباط عمیقی با نگارگری و هنرمندان نگارگر داشته­ اند.

این هنر که به مینیاتور نیز موسوم است در طول تاریخ تصویرگر شادی ­ها، غم ­ها و احوالات مختلف مردم ایران بوده ­است. هنرمندان نگارگر در نزد مردم ایران از شأنی والا و ارزشمند برخوردار بوده و هستند. ثبت جهانی هنر نگارگری (مینیاتور) به عنوان پانزدهمین میراث فرهنگی ناملموس جهانی کشور را به عموم مردم ایران تبریک می گویم و امیدوارم آینده ایران همچون پرده­ های نگارگری ملون و شاد باشد.

در این اجلاس قرار است سه پفراینده ناملموس دیگر ایران که به صورت مشترک با کشورهای همسایه از جمله جشن مهرگان به صورت مشترک با تاجیکستان، مراسم زیارت کلیسای تادئوس به صورت مشترک با ارمنستان و هنر ساختن و نواختن عود به صورت مشترک با سوریه تهیه شده اند نیز آنالیز و در صورت تایید در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو ثبت شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1401

به "احتمال پیوستن دو کشور دیگر به پرونده هنر مینیاتور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال پیوستن دو کشور دیگر به پرونده هنر مینیاتور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید