آیا مکمل های لپتین می توانند به کاهش وزن یاری نمایند؟

به گزارش مجله پیامک، لپتین هورمونی است که عمدتاً به وسیله بافت چربی فراوری می گردد و نقش بسیار مهمی در تنظیم وزن دارد. در سال های اخیر، مکمل های لپتین بسیار محبوب شده اند. آنها ادعا می نمایند که اشتها را کاهش می دهند و کاهش وزن را برای شما آسان تر می نمایند.

آیا مکمل های لپتین می توانند به کاهش وزن یاری نمایند؟

با این حال، اثربخشی مکمل با این هورمون بحث برانگیز است.

این مقاله به آنالیز لپتین، نحوه عملکرد آن و اینکه آیا مکمل ها می توانند به کاهش وزن شما یاری نمایند، می پردازد.

لپتین چیست و چگونه کار می نماید؟

لپتین هورمونی است که به وسیله سلول های چربی فراوری می گردد. در طول دوره های کمبود غذا یا گرسنگی، سطح لپتین کاهش می یابد.

این هورمون در سال 1994 کشف شد و از آن موقع تا به امروز برای عملکرد آن در تنظیم وزن و چاقی در حیوانات و انسان ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

لپتین به مغز اطلاع می دهد که شما به اندازه کافی چربی ذخیره شده دارید که اشتهای شما را کاهش می دهد، به بدن سیگنال می دهد که به طور معمول کالری بسوزاند و از خوردن بیش از حد جلوگیری می نماید.

برعکس، وقتی سطوح آن پایین است، مغز شما گرسنگی را حس می نماید، اشتهای شما افزایش می یابد، مغز به شما سیگنال می دهد که غذای بیشتری مصرف کنید و کالری را با سرعت کمتری می سوزانید.

به همین علت است که اغلب از آن به عنوان هورمون گرسنگی یاد می گردد.

خلاصه

لپتین هورمونی است که به وسیله سلول های چربی ترشح می گردد. این به تنظیم اندازه کالری که می سوزانید و چقدر می خورید یاری می نماید که به نوبه خود اندازه ذخیره بافت چربی بدن شما را تنظیم می نماید.

لپتین بیشتر با کاهش وزن برابری نمی نماید

اگر اندازه زیادی لپتین و بافت چربی در دسترس باشد، لپتین به مغز می گوید که بدن شما انرژی کافی ذخیره نموده است و می توانید غذا خوردن را متوقف کنید.

با این حال در چاقی، آنقدرها همه چیز سیاه و سفید نیست.

نشان داده شده است که افرادی که چاق هستند سطوح بسیار بالاتری از این هورمون نسبت به افراد با وزن میانه دارند.

به نظر می رسد که سطوح بالاتر مطلوب باشد زیرا اندازه زیادی در دسترس است تا به مغز شما بگوید که بدن شما سیر است و دیگر غذا نمی خورید.

با این حال، مقاومت به لپتین زمانی رخ می دهد که مغز شما سیگنال هورمون را نپذیرد.

این به این معنی است که حتی اگر شما بیش از اندازه کافی هورمون در دسترس و انرژی ذخیره شده دارید، مغز شما آن را تشخیص نمی دهد و فکر می نماید هنوز گرسنه هستید. در نتیجه، شما به خوردن ادامه می دهید.

مقاومت به لپتین نه تنها به خوردن بیشتر یاری می نماید، بلکه به مغز شما سیگنال می دهد که باید در انرژی صرفه جویی کنید که باعث می گردد کالری را با سرعت کمتری بسوزانید.

از نظر کاهش وزن، لپتین بیشتر لزوماً مهم نیست. اینکه مغز شما چقدر سیگنال خود را به خوبی تفسیر می نماید بسیار مهم تر است.

بنابراین، مصرف مکملی که سطح لپتین خون را افزایش می دهد، لزوماً منجر به کاهش وزن نمی گردد.

خلاصه

مقاومت به لپتین زمانی رخ می دهد که اندازه زیادی هورمون در دسترس باشد اما سیگنال آن مختل گردد. بنابراین، افزایش سطح لپتین برای کاهش وزن مهم نیست اما بهبود مقاومت به لپتین ممکن است یاری کند.

آیا مکمل ها کار می نمایند؟

بیشتر مکمل های لپتین در واقع حاوی این هورمون نیستند.

در حالی که مکمل های متعددی به عنوان قرص های لپتین برچسب گذاری شده اند، بیشتر آنها حاوی ترکیبی از مواد مغذی مختلف هستند که برای کاهش التهاب و در نتیجه افزایش حساسیت به لپتین به بازار عرضه می شوند.

بعضی از آنها دارای ترکیباتی مانند اسید آلفا لیپوئیک و روغن ماهی هستند، در حالی که بعضی دیگر حاوی عصاره چای سبز، فیبر محلول یا اسید لینولئیک مزدوج هستند.

مطالعات زیادی در خصوص مکمل های کاهش وزن وجود دارد اما تأثیر این مکمل ها بر بهبود مقاومت لپتین و اشتها همچنان نامشخص است.

بعضی تحقیقات به آنالیز انبه آفریقایی یا Irvingia gabonensis و تأثیر مثبت پیشنهادی آن بر حساسیت به لپتین و کاهش وزن پرداخته اند.

عنوان شده است سطح لپتین را کاهش می دهد که ممکن است برای بهبود حساسیت مفید باشد.

علاوه بر این، بعضی از مطالعات مشاهده نموده اند که انبه آفریقایی کاهش میانهی در وزن و دور کمر ایجاد می نماید. توجه داشته باشید که تحقیقات فقط به چند مطالعه کوچک محدود می گردد.

در نهایت، تحقیقات بیشتری ضروری است تا نتیجه گیری گردد که آیا مکمل ها می توانند بر مقاومت لپتین تأثیر بگذارند یا خیر.

خلاصه

مکمل های لپتین حاوی مواد مغذی مختلفی هستند که گفته می گردد حساسیت به لپتین را بهبود می بخشند و سیری را افزایش می دهند اما تحقیقات انجام نشده است. انبه آفریقایی ممکن است به کاهش سطح هورمون و بهبود حساسیت یاری کند اما مطالعات بیشتری مورد احتیاج است.

راه های طبیعی برای بهبود مقاومت و ترویج کاهش وزن

تحقیقات حال حاضر برای نشان دادن اینکه پاسخ به بهبود مقاومت لپتین و کاهش وزن در یک قرص مرتبط هستند، کافی نیست.

با این حال، اصلاح یا جلوگیری از مقاومت گام مهمی در حمایت از کاهش وزن است.

در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد که ممکن است به بهبود مقاومت لپتین، افزایش حساسیت و تشویق به کاهش وزن بدون احتیاج به مصرف مکمل یاری کند:

  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید: تحقیقات در حیوانات و انسان ها نشان می دهد که انجام فعالیت بدنی منظم ممکن است حساسیت به لپتین را افزایش دهد.
  • کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های با قند بالا: رژیم های غذایی سرشار از قند بیش از حد ممکن است مقاومت به لپتین را بدتر کند. مطالعات نشان می دهد که مقاومت در موش ها با رژیم غذایی بدون قند بهبود یافته است.
  • بیشتر ماهی بخورید: مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از غذاهای ضد التهابی مانند ماهی ممکن است سطح هورمون خون را کاهش دهد، حساسیت را بهبود بخشد و کاهش وزن را افزایش دهد.
  • غلات با فیبر بالا: یک مطالعه نشان می دهد که خوردن غلات با فیبر بالا، به ویژه فیبر جو دوسر، ممکن است مقاومت و حساسیت را بهبود بخشد و به کاهش وزن یاری کند.
  • شب ها خوب استراحت کنید: خواب کلید اصلی تنظیم هورمون است. کمبود مزمن خواب با تغییر سطح لپتین و عملکرد مرتبط است.
  • تری گلیسیرید خون خود را کاهش دهید: گفته می گردد که داشتن تری گلیسیرید بالا، ناقل لپتین را که در انتقال سیگنال توقف غذا خوردن به وسیله خون به مغز نقش دارد، مهار می نماید.

مصرف یک رژیم غذایی متعادل، انجام فعالیت بدنی میانه و خواب کافی برترین راه برای بهبود مقاومت به لپتین و تشویق کاهش وزن است.

خلاصه

افزایش فعالیت بدنی، خواب کافی، کاهش مصرف قند و گنجاندن ماهی بیشتر در رژیم غذایی بعضی از اقداماتی هستند که می توانید برای بهبود حساسیت به لپتین انجام دهید. کاهش تری گلیسیرید خون نیز مهم است.

حرف آخر

لپتین هورمونی است که به وسیله سلول های چربی فراوری می گردد. به مغز شما سیگنال می دهد که به بدن شما بگوید چه زمانی سیر هستید و باید غذا نخورید.

با این حال، افرادی که چاق هستند اغلب به مقاومت لپتین مبتلا می شوند. سطح لپتین آنها بالا است اما مغز آنها نمی تواند سیگنال هورمون را برای توقف غذا تشخیص دهد.

بیشتر مکمل های لپتین حاوی هورمون نیستند، بلکه ترکیبی از مواد مغذی هستند که ممکن است حساسیت به لپتین را بهبود بخشد.

با این حال، تحقیقاتی که اثربخشی آنها را برای کاهش وزن ثابت کند، وجود ندارد.

ایجاد تغییرات مثبت در رژیم غذایی و سبک زندگی، راه بسیار موثرتری برای بهبود حساسیت به لپتین و کاهش وزن است.

منبع:

healthline

منبع: هفت گنج
انتشار: 8 خرداد 1402 بروزرسانی: 8 خرداد 1402 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2251

به "آیا مکمل های لپتین می توانند به کاهش وزن یاری نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مکمل های لپتین می توانند به کاهش وزن یاری نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید