آمار تراکنشهای دیجیتال، بلوغ 70 درصدی دستگاهها در خدمات الکترونیک

به گزارش مجله پیامک، به گزارش خبرنگاران، رئیس جمهور مهرماه سال جاری در جلسه شورای عالی فضای مجازی بر ضرورت تشکیل دولت هوشمند برای رفاه حال مردم و تسهیل انجام امور دولتی و نیز توجه همه دستگاه ها و وزارتخانه ها به اقتصاد دیجیتال تاکید نمود.

آمار تراکنشهای دیجیتال، بلوغ 70 درصدی دستگاهها در خدمات الکترونیک

وی گفت: در این زمینه اگر چه وزارت ارتباطات، محور است اما همه دستگاه ها باید برای رونق اقتصاد دیجیتال فعال شوند.

رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در مصاحبه با خبرنگاران، در خصوص شرایط فعلی دولت الکترونیک و جهتی که باید طی گردد تا شاهد هوشمندسازی خدمات و تحول دیجیتال باشیم شرح داد.

وی گفت: جهت توسعه بکارگیری فناوری اطلاعات در فضای مجازی منجر به تحولات اساسی در کارکرد دولت ها شده است و دولت ها بر اساس این تغییر کارنمودها، مجبور هستند خودشان را با چند پارادایم تازه انطباق دهند.

باقری اصل تاکید نمود: این دگرگونی جایی حادث می گردد که امکان به کارگیری داده ها در مدل انبوه اتفاق می افتد و علاوه بر به کارگیری داده ها، حرکت از سرویس یک ساختار دولتی به سمت مردم، تسهیل می گردد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه این دگرگونی به سرویس های داده بنیان و مردم محور تبدیل شده است، گفت: تغییر این شاخص ها در فناوری هایی مانند بلاکچین که سیستمی کاملاً توزیع شده است، یا در IOT که سنسورها در یک فضا، داده انبوه فراوری می نمایند و یا بیگ دیتا و هوش مصنوعی، نشان دهنده تغییر و دگرگونی در کارنمودهای دولت است.

وی با تاکید بر اینکه دولتها باید برنامه تحول دیجیتال خود را مبتنی بر این تغییر کارنمودها تغییر دهند، ادامه داد: هم اکنون فضای موجود با آنچه که به عنوان دولت هوشمند انتظار داریم فرق دارد. برای مثال به جای پرکردن 32 صفحه اظهار نامه مالیاتی و فرآیند جمع آوری و ارزیابی این داده ها به وسیله سازمان امور مالیاتی، اگر داده ها به روز فراوری گردد و در اختیار یک سامانه هوشمند قرار گیرد و تحلیل اظهارنامه ها نیز با هوشمندی و گردآوری داده ها، انجام گردد، می توانیم بگوییم که به سمت یکپارچگی دولت حرکت نموده ایم و مردم به صورت آنلاین سرویس می گیرند.

باقری اصل گفت: در دولت هوشمند به جای اینکه مردم به سمت سرویس دولت بروند، دولت باید به سمت سرویس دهی به مردم حرکت کند. این هوشمندی داده محور و مردم محورشدن را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در درگاه دولت الکترونیک فقط سرویس ها را می بینیم اما برای دریافت هر سرویس، کاربر مجبور است که فرآیندها را طی کند، ادامه داد: در حالی که زمانی که به سمت هوشمندسازی خدمات می رویم نوعی از کارپوشه دولت الکترونیکی را در اختیار خواهیم داشت که به وسیله آن می توانیم سرویس ها را در اختیار بگیریم. به این معنی که به جای اینکه مردم دنبال دستگاه خدمات دهنده باشند، دستگاه های دولتی در یک پنجره واحد سرویس ها را در اختیار مردم می گذارند. این خدمات، مبتنی بر تحلیل داده های کاربران به کاربر ارائه می گردد و این همان هوشمندی است.

در کجای جهت هوشمندی قرار داریم؟

وی در پاسخ به این سوال که کشور ما هم اکنون در کجای جهت هوشمندی واقع شده است، گفت: ما هم اکنون در حوزه یکپارچگی دستگاه های دولتی تجربه موفقی داشته ایم و دولت جزیره ای را به یک دولت یکپارچه و تعامل پذیر تبدیل کردیم. اما این یکپارچگی کامل نیست. در صورتی که 23 پروژه اولویت دار دولت الکترونیکی را 100 درصد اجرا کنیم می توانیم بگوییم به دولت یکپارچه رسیدیم.

باقری اصل تاکید نمود: هم اکنون تنها به 50 تا 70 درصد بلوغ دستگاه های دولتی در خدمات الکترونیکی رسیده ایم.

وی تعداد تراکنش های الکترونیکی خدمات دولتی در سال 99 را یک میلیارد و 200 میلیون تراکنش مطرح نمود و گفت: سال جاری در 7 ماهه اول، یک میلیارد و 200 میلیون تراکنش به ثبت رسیده است. این نشان می دهد که تراکنش های الکترونیکی دولت به سمت یکپارچگی راهنمایی می گردد و تعامل پذیر شده است.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که تحول دیجیتال و هوشمندسازی که انتظار آن می رود چه زمانی محقق می گردد؟ گفت: هم اکنون تراکنش ها حدود 2 برابر شده است. یعنی به 2 میلیارد و 400 میلیون تراکنش در یک سال می رسد. این به معنای آن است که 2 میلیارد و 400 میلیون بار رفت و آمد از سیکل زندگی مردم حذف شده است.

وی اضافه نمود: این به معنای آن است که ما به سمت دولت یکپارچه در حرکت هستیم. اما مردم هنوز احساس خوبی از اخذ فناوری ندارند. چرا که با وجودی که خدمات دولت، الکترونیکی است اما در نهایت همه باید به درگاه جداگانه ای برای دریافت خدمات مراجعه نمایند و تجربه کاربری همه دستگاه ها مانند هم نیستند.

باقری اصل گفت: بر این اساس باید سندی به عنوان نقشه راه دولت هوشمند تهیه گردد تا مردم بتوانند از یک درگاه واحد انبوهی از خدمات را دریافت نمایند. این هدف در یک بازه زمانی 3 تا 5 ساله قابل انجام است تا پس از آن بتوانیم به سمت هوشمندسازی دولت حرکت کنیم.

به گفته وی، تحقق کامل هوشمندسازی خدمات دولتی به اصلاح فرآیندها و ساختارها در طول زمان احتیاج دارد اما شدنی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1930

به "آمار تراکنشهای دیجیتال، بلوغ 70 درصدی دستگاهها در خدمات الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار تراکنشهای دیجیتال، بلوغ 70 درصدی دستگاهها در خدمات الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید