شروع اولین جراحی کاشت ساقه مغز در شیراز

به گزارش مجله پیامک، اولین عمل جراحی کاشت ساقه مغز برای اولین بار در جنوب کشور بر روی یک بیمار مرد 30ساله نی ریزی از لحظاتی قبل در بیمارستان شهید چمران شیراز شروع شد.

شروع اولین جراحی کاشت ساقه مغز در شیراز

به گزارش خبرنگاران، این عمل جراحی که امکان کاشت ساقه مغز را در بیمار مرد 30 ساله امکان پذیر خواهد نمود با حضور پروفسور Behr از کشور آلمان در حال اجرا است .

دکتر سید بصیر هاشمی رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حاشیه انجام این عمل جراحی به خبرنگاران گفت: این جراحی با هماهنگی های صورت گرفته تیم پزشکی و با همکاری متخصصانی از کشور آلمان در بیمارستان شهید چمران در دستور کار قرار گرقت .

وی با بیان اینکه این عمل برای تشخیص تومورهای عصبی انجام خواهد شد، اضافه نمود: این بیمار که طی چهار سال گذشته دچار ناشنوایی شده، مبتلا به تومور ساقه مغز نیز هست که همزمان حین عمل، تحت جراحی تومور نیز قرار می گیرد .

وی ادامه داد: هم اینک همکاران در اتاق عمل مشغول هستند و امید است که نتیجه مورد نظر حاصل گردد .

متخصص فلوشیپ جراحی های گوش و حلق و بینی با بیان اینکه تحریک هسته های شنوایی حین عمل بر روی بیمار انجام می گردد، اضافه نمود: این بیمار تجربه گفتار دارد به همین دلیل انجام اقدمات توانبخشی بر روی وی زودتر جواب می دهد.

هاشمی با بیان اینکه انجام این جراحی هیچ محدودیت سنی ندارد، گفت: پیش بینی می گردد سالانه بین 2 تا 10 مورد امکان انجام این عمل جراحی در شیراز وجود داشته باشد؛ با توجه به اینکه این جراحی یک کار تیمی است، به حدود 5 تا 6 ساعت زمان احتیاج دارد.

وی همچنین با بیان اینکه بیمار تحت عمل جراحی به دلیل وجود تومورهای متعدد در ساقه مغز به تدریج شنوایی خود را از دست داده است، گفت: این بیمار شنوایی دو طرفه را از دست داده و قرار است همزمان با برداشتن تومورها کاشت ساقه مغز نیز انجام گردد و انتظار می رود نتایج این عمل رضایت بخش باشد .

متخصص فلوشیپ جراحی های گوش و حلق و بینی، گفت: این عمل بر روی بیمارانی که از تجربه شنوایی برخوردار بوده اما شنوایی خود را از دست داده اند و قادر به گفتار هستند انجام می گردد، در نتیجه عمل نیز روی آن ها به سرعت جواب می دهد؛ بنابراین چنانچه فردی بر اثر تصادف یا سانحه ناشنوا گردد می توان با کاشت حلزون او را به زندگی عادی بازگرداند اما کاشت ساقه مغز برای ناشنوایانی است که پس از زبان آموزی و در سنین بالاتر از کودکی ناشنوا شده اند .

هاشمی توضیح داد: این جراحی در بیماران که فاقد ساختمان گوش داخلی، حلزونی و عصب شنوایی هستند و در موارد ناشنوایی ناشی از قطع عصب شنوایی بدنبال جراحی یا وجود تومور مغزی استفاده می گردد .

این پزشک فوق تخصص همچنین با اشاره به انجام نزدیک به 11 هزار عمل کاشت مغز در ایران که یک هزار و 700 مورد آن در کلانشهر شیراز صورت گرفته، گفت: در ایران تنها در شهر تهران تعداد محدودی جراحی کاشت ساقه مغز صورت گرفته که این نشان از توانمندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 369

به "شروع اولین جراحی کاشت ساقه مغز در شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع اولین جراحی کاشت ساقه مغز در شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید