آشنایی با سمی ترین مار دنیا

به گزارش مجله پیامک، صحبت از هوش حیوانات ما را به یاد جانوران گوناگونی می اندازد از از کلاغ گرفته تا میمون و طوطی، اما هیچ کس درباره هوش مار صحبت نمی کند.

آشنایی با سمی ترین مار دنیا

به گزارش خبرنگاران، تا کنون شیوه ای علمی برای اندازه گیری اندازه هوش مار ها پیدا نشده، اما شواهد نشان می دهد که در میان مار ها این شاه کبرا باهوش ترین است.

شاه کبرا (Ophiophagus hannah) یک مار سمی بومی آسیا است. با میانگین طول 3.18 تا 4 متر و حداکثر رکورد 5.85 متر بلندترین مار سمی دنیا است. کلمه Ophiophagus از زبان یونانی گرفته شده و به معنای مارخور است.

شاه کبرا از لحاظ اندازه زهر، بیشترین زهر را در بین مار ها دارد و می تواند در یک گزش، اندازه 2 تا 7 میلی لیتر زهر را به بدن قربانی وارد کند.

چرا شاه کبرا باهوش ترین مار دنیاست؟ بر اساس گزارش انیمالزبا نگاهی دقیق تر به الگو های لانه سازی، مهارت های شکار و بعضی نکات دیگر می توان پاسخ این پرسش را پیدا کرد.

لانه سازی

شاه کبرای ماده تنها مار کره زمین است که لانه می سازد. این مار ها با دسته ای از شاخ و برگ و دیگر چیز ها توده ای بزرگ می سازند که هنگام تجزیه گرما فراوری می نماید. شاه کبرا از این گرما برای نگهداری تخم هایش استفاده می نماید در حالی که مادر بالای لانه می نشیند و از آن مراقبت می نماید.

شاه کبرا تا زمان بیرون آمده بچه هایش از تخم آنجا می ماند، اما به محض اینکه مار ها از تخم بیرون آمدند از آنجا می رود.

شیوه شکار

بر خلاف دیگر مار ها که معمولا یک شیوه برای شکار طعمه دارند و بار ها تکرارش می نمایند، شاه کبری برای طعمه های گوناگون شیوه های حمله متفاوتی دارد.

البته شاه کبرا که بزرگترین مار سمی دنیا است نگرانی زیادی هم بابت حمله ندارد و می تواند با یک نیش تقریبا هر طعمه ای را از پا درآورد.

شاه کبرا شکارچی مار است و قوت غالبش را مار های دیگر تشکیل می دهند. البته پستانداران کوچک و مارمولک ها نیز در رژیم غذایی این مار باشکوه جا دارند.

ماری که مارگیر را می شناسد

شاه کبری بوی مارگیری که او تعلیم می دهد تشخیص می دهد و می تواند به وسیله زبان حساسش تفاوت او را با دیگر انسان ها تشخیص دهد. به این ترتیب شاید تنها ماری است که دستی را که به او غذا می دهد به خاطر می سپرد.

تفاوت بین غریزه و هوش

غریزه عملی اتوماتیک در راستای حفظ بقا است، در حالی که هوش به آگاهی از خود و جایگاه خود در فعالیت ها اشاره دارد.

آیا شاه کبرا واقعا باهوش است؟ هیچ راهی برای آزمایش علمی این موضوع وجود ندارد، اما صاحبان آن ها به شما خواهند گفت که آن ها هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 23 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1402 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2244

به "آشنایی با سمی ترین مار دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سمی ترین مار دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید