آشنایی با اسید آمینه های ضروری در بدن

به گزارش مجله پیامک، اسید آمینه های ضروری اسیدهایی هستند که برخلاف دیگر اسید آمینه ها، از بدن حیوانات تشکیل شده و باید از خارج و به وسیله مواد غذایی وارد بدن شوند. اسیدآمینه ها، مولکول هایی هستند که برای تشکیل پروتئین های بدن مورد استفاده قرار می گیرند. میزان اسید آمینه در بدن به مقدار لازم، عامل بسیار مهمی در سوخت و ساز بدن است. مولکول های اسید آمینه مانند زنجیره ای به یکدیگر متصل می شوند و پروتئین ها را تشکیل می دهند. اسید آمینه های ضروری اسید آمینه هایی هستند که توسط بدن انسان فراوری نمی گردد و انسان در رژیم غذایی خود به آن ها وابسته است.

آشنایی با اسید آمینه های ضروری در بدن

اسید آمینه چیست و چه نقشی در بدن ایفا می نماید؟

اسیدهای آمینه معمولاً به عنوان پروتئین در بدن و در ساخت پروتئین و سنتز هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش بازی می نمایند. آن ها حتی می توانند به عنوان مکمل ورزشی و یا برای تغییر در خلق درونی استفاده شوند.

اسیدهای آمینه، ترکیب هایی ارگانیک، متشکل از کربن، هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن هستند. از بهترین منابع اسید آمینه های ضروری، می توان به پروتئین های حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و ماکیان اشاره نمود. زمانی که شما پروتئین مصرف می کنید، پروتئین به صورت اسید آمینه ها تجزیه شده و بعد از آن برای یاری رسانی به بدن شما و به منظور فرایند عضله سازی و تنظیم و کنترل عملکرد سیستمی بدن عمل می نمایند. حدود 20 درصد از بدن انسان را پروتئین تشکیل داده است. بعضی از اسید آمینه های ضروری عبارت اند از: لوسین، ایزولوسین، والین، فنیل، آلانین، ترئونین، متیونین، تریپتوفان، لیزین و…

اسیدها به اندازه ویتامین ها برای بدن مفید هستند؛ زیرا آن ها از ساختمان های پروتئینی تشکیل شده اند. در ادامه به معرفی چند نوع از این اسید آمینه های ضروری اشاره خواهیم کرد.

ال ایزولوسیون

ال ایزولوسیون عاملی برای ایجاد تنظیم قند خون، انرژی بدن و تشکیل هموگولوبین است و فقدان این نوع اسید آمینه باعث ایجاد هایپوگلیسمی (احساس ضعف یا گرسنگی، رنگ پریدگی، عرق سرد، تپش قلب و…) و کاهش قند خون خواهد شد.

ال لوسیون

این نوع اسید آمینه در پروتئین های جانوری و گیاهی به وفور یافت شده و برای کنترل قند خون بسیار مفید است.

ال لیزین

ال لیزین برای رشد کودک و ساخت پروتئین های عضلات و استخوان بندی لازم است. مصرف این آمیون اسید باعث جذب کلسیم شده، تمرکز را بیشتر نموده، اثرات سرماخوردگی، آنفولانزا و ویروس هرپس را از بین می برد. این اسید آمینه باعث یاری به فراوری هورمون ها، آنتی بادی ها، آنزیم ها و مفاصل می گردد. کمبود این نوع اسید آمینه باعث فراوری خستگی، تحریک پذیری، کم خونی و ریزش مو می گردد.

ال متیونین

ال متیونین سم های موجود در کبد را از بین برده و باعث ایجاد بافت های مفیدی در کبد و کلیه می گردد. مصرف ال- متیونین به عنوان یکی از اسید آمینه های ضروری برای رفع شدن روماتیسم و مسمومیت های ناشی از دوران بارداری مفید است. ال متیونین موهای شنماینده را ترمیم نموده و استخوان را سالم نگه می دارد.

ال فنیل آلانین

این اسید آمینه یاری عظیمی به درمان افسردگی، چاقی و فراموشی می نماید. به علت تأثیر این اسید آمینه بر روی دستگاه عصبی مرکزی، درد میگرن، قاعدگی، آرتریت از بین خواهد رفت. زنان باردار و کسانی که فشارخون بالایی دارند نباید از این نوع اسید آمینه استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید: تسکین درد قاعدگی با روش های خانگی و دارویی

ال تریپتوفان

این اسید آمینه باعث کنترل وزن شده و هورمون های لازم و ویتامین های مختلف را تقویت می نماید. در بدن انسان، این اسید آمینه در فراوری هورمون های سروتونین و ملاتونین که باعث انتقال تکانه های عصبی از سلولی به سلول دیگر می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. نبود این هورمون باعث افسردگی، بی خوابی شبانه و اختلالات دیگر می گردد.

ال تره ئونین

این نوع اسید آمینه در قلب، دستگاه عصبی و عضلات یافت و دیده می گردد. در تشکیل کلاژن و آلاستین مؤثر بوده، برای کبد سودمند است و از طرفی پروتئین را در بدن نگه می دارد.

ال والین

این نوع اسید آمینه متابولیسم ها را حفظ نموده، بافت های بدن را ترمیم می نماید و توازن نیتروژن را نگه می دارد. ال والین باید به صورت ترکیبی با لوسیون و ایزولویون استفاده گردد.

تیروزین

اسید آمینه تیروزین از اسیدآمینه های ضروری مورد احتیاج دوران نوزادی است که نوزادان در دوره رشد خود به آن احتیاج دارند. در واقع بدن بچه ها قادر به فراوری این نوع اسید آمینه نیست و بچه ها به هنگام رشد و عظیم شدن به این نوع اسید آمینه از اسید آمینه های ضروری احتیاج خواهد داشت.

عوارض کمبود اسید آمینه های ضروری برای بدن

  • تأخیر در رشد نوزادان
  • فقدان انرژی
  • آسیب پذیری نسبت به بیماری های خطرناک
  • کاهش ایمنی در بدن
  • ایجاد سندرم نفروتیک (نوعی بیماری کلیوی با مقادیر بالای پروتئین در ادرار و سطح پایین پروتئین خون)
  • گرفتگی عضلات
  • عدم رشد جسمی
  • کاهش ضریب هوشی
  • تشنج، تهوع، استفراغ
  • راش های پوستی
  • تبدیل بوی عرق به بوی ادرار
  • روشن تر شدن رنگ مو و پوست
  • بیش فعالی
  • کمبود این ویتامین در پسران و دختران، به خصوص در ازدواج های فامیلی مشاهده می گردد که دلیلی برای شیوع بیماری ها در ازدواج های فامیلی است.
منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1702

به "آشنایی با اسید آمینه های ضروری در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با اسید آمینه های ضروری در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید