70 درصد فرزندان بهزیستی شرایط فرزندخواندگی دارند

به گزارش مجله پیامک، حبیب الله مسعودی فرید گفت: اکنون 10 هزار کودک در 670 مرکز بهزیستی نگهداری می شوند که گاهی بالاتر از 18 سال دارند و 70 درصد آنها می توانند شرایط فرزندخواندگی را داشته باشند .

70 درصد فرزندان بهزیستی شرایط فرزندخواندگی دارند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، حبیب الله مسعودی فرید،معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: به طور مثال نوزادان تقاضای بیشتری دارند، اما هرچه سن فرزندان بالاتر می رود احتمال فرزندخواندگی برای آن ها کمتر می شود.

وی یادآور شد: سال 92 قانونی در مجلس مصوب شد که در مقوله فرزندخواندگی نسبت به قانون قبلی، کمک کننده بود کرد و با تصویب آن چند اقدام تسهیل گرانه انجام شد به طورمثال طبق قانون قبلی فقط فرزندان بی سرپرست به فرزندخواندگی می رفتند، اما طبق قانون جدید فرزندانی که پدر و مادر دارند و قاضی حکم سلب حضانت دائمی صادر کرده است، می توانند به فرزندخواندگی بفرایند؛ بسیار به ندرت اتفاق می افتد که دوباره حضانت به پدر و مادر اصلی بازشود چراکه بهزیستی و قاضی برای بار اول سلب حضانت نمی کند فقط در موارد جرائم سنگین و کودک آزاری متناوب، سلب حضانت دائمی صورت می گیرد.

معاون بهزیستی گفت: بچه ها تا 16 سالگی می توانند به فرزندخواندگی بفرایند، اما عمده تقاضای خانواده برای بچه ها زیر پنج سال است درحالیکه بچه های هستند که سن بالاتری دارند و اگر نگاه تغییر کند می توانند از عاطفه پدر و مادری برخوردار شوند.

مسعودی فرید با بیان اینکه تعداد نوزادان برای فرزندخواندگی کم است و همه آن ها قابل سپردن به فرزندخواندگی نیستند، اضافه کرد: سال گذشته 1700 مورد فرزندخواندگی داشتیم که نسبت به سال های قبل از 92 رشد خوبی داشته است. پفراینده ها دائما پایش می شود و بچه ها به فرزندخواندگی می فرایند. اولولیت اول برای فرزندخواندگی زوجین بدون فرزند هستند و تقریبا همه بچه ها زیر دو تا سه سال را به والدین بدون فرزند می دهیم.

وی گفت: اولویت دوم زنان مجرد بالای 30 سال دختر هستند که بچه ها دختر بالای پنج سال را به فرزندخواندگی می پذیرند و بعد زوجین دارای فرزند را در نظر داریم که تعداد آن ها خیلی کم است. از کل فرزندخواندگی سال گذشته 75 درصد برای زوجین بدون فرزند بوده است. نگاه ما این است که زوجین بدون فرزند، بچه ها با سن بالاتر را به فرزندخواندگی بپذیرند.

معاون بهزیستی درباره شرایط فرزند خواندگی براساس درآمد نیز گفت: ما حداقل هایی داریم. والدین سوء پیشینه نداشته باشند، از سلامت روان برخوردار باشند، مجرمیت خاص نداشته باشند، تحصیلات مناسبی داشته باشند و از نظر مالی باید معیشت کافی داشته باشند. وظیفه ما این است بهترین خانواده را برای بچه ها انتخاب کنیم.

مسعودی فرید اضافه کرد: در قانون قبلی، والدین باید سهمی از مال خود را به اسم بچه ها می کردند، اما اکنون قانون این مساله را به اختیار قاضی گذاشته است؛ اکنون متقاضی بچه ها، حتی خانواده های معمولی هستند که مال آنچنانی ندارند، اما والدین خوبی هستند و لازم نیست خانواده حتما ثروتمند باشد.

وی شرح داد: با درصد کمی اختلاف، خانواده ها به بچه ها دختر با سن پایین بیشتر اقبال دارند؛ سال گذشته 250 کودک دارای معلولیت و بیماری شدید به فرزندخواندگی رفتند. 140 تا 150 زن مجرد کودک بالای هشت سال را به فرزندخواندگی گرفته اند.

معاون بهزیستی گفت: هرچندکه روش های درمان ناباروری توسعه یافته است، اما با نگاهی که ایجاد شده دائما شاهد رشد درخواست فرزندخواندگی هستیم و از هر طیفی، متقاضی فرزندخواندگی داریم.

مسعودی فرید یادآور شد: اگر کودکی در مراکز بهزیستی، 17 سالگی را رد کرد و به فرزندخواندگی نرفت، بعد از آن خرج خورد و خوراک، تشویق دانشگاه دولتی و شهریه دانشگاه آزاد را بهزیستی می پردازد، اما همواره برای آنان نگرانی وجود دارد. بعد از 18 سالگی فرآیند استقلال فرزندان در مراکز بهزیستی آغاز می شود و مبلغی برای کمک به استقلال آن ها می کنیم؛ مراکز آماده سازی استقلال آنان نیز در کشور وجود دارد که در آن ها چند کودک با سن بالا و مربی زندگی می کنند که تعداد این مراکز بسیار کم است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1247

به "70 درصد فرزندان بهزیستی شرایط فرزندخواندگی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "70 درصد فرزندان بهزیستی شرایط فرزندخواندگی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید