کوتاه درباره موشک وی2 آلمان نازی

به گزارش مجله پیامک، 76 سال پیش، شاهکار نظامی مهندسی آلمان نازی، یعنی موشک پیشرفته V2 برای نخستین بار به خاک انگلستان اصابت کرد.

کوتاه درباره موشک وی2 آلمان نازی

با تور آلمان ارزان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از زومیت، 76 سال پیش در روز (26 جولای 1944)، موشک بالستیک وی2 آلمان به خاک انگلستان اصابت کرد. موشک V2 در زمان خود شاهکار مهندسی به حساب می آمد و به جرئت می توان گفت که تکنولوژی به کار رفته در طراحی این موشک بسیار فراتر از دانش زمان خود بود. این موشک پیشرفته اولین موشک بالستیک ساخت بشر به شمار میرود که قادر بود از جو زمین خارج گردد و بدون استفاده از سوخت و با قوانین بالستیکی، راستا خود طی کند و سپس با ورود مجدد به جو زمین، به سمت هدف خود ادامه راستا دهد.

آلمان در برنامه های سِری خود، دستور ساخت سلاح های دوربرد برای از بین بردن زیرساخت های استراتژیک دشمن را از سال 1939 به صورت جدی پی گرفته بود و طولانی شدن جنگ در یک جبهه گسترده که شامل شمال آفریقا، جبهه شرق در مبارزه با شوروی و جبهه غرب در مبارزه با انگلستان و متحدانش بود، لزوم این نوع سلاح ها را برای آلمانی ها بعد از سال 1942 بیشتر نموده بود. با این هدف آلمان ها نخست پیروز به ساخت موشک وی1 شدند. موشک وی1 بیشتر شبیه یک هواپیمای جت بدون سرنشین بود که با پرواز در ارتفاع پایین، به هدف خود اصابت می کرد. این موشک قادر به حمل 850 کیلوگرم مواد منفجره بود؛ ولی مشکل اصلی آن سر و صدای زیاد و ارتفاع پایین آن بود که باعث می شد هدف قرار دادن آن به وسیله هواپیما ها و توپ های ضد هوایی دشمن امکان پذیر گردد.

موشک وی1

موشک وی1 به اسم یک سلاح جنگی پیشرفته، ترس بر اندام متفقین انداخته بود؛ ولی به خاطر محدودیت هایش، نمی توانست انتظارات آلمان را برآورده کند. در کنار طراحی موشک وی1 ، آلمان ها به یاری دانشمند موشکی خود فن براون که یکی از اعضای ارشد اس اس بود، طراحی موشک سری وی2 را هم پیش بردند. در سال 1942 اولین آزمایش پیروز از موشک وی2 ثبت شد. جاسوسان انگلیسی و آمریکایی به سرعت گزارشات خود را به لندن ارسال کردند و غرب متوجه وجود سلاحی فوق سری شد که قادر بود از خاک آلمان، اهداف دور از دسترس را هدف قرار دهد. متفقین بعد از اطلاع از وجود این نوع سلاح، از سال 1943 تا 1945 بمباران شدیدی را در مناطقی که فکر می کردند آلمان ها در آنجا اقدام به ساخت این سلاح می نمایند، انجام دادند تا فرایند ساخت آن را با وقفه روبرو نمایند.

موشک وی2

آلمانی ها حدود 6 هزار موشک وی2 ساختند ولی تنها توانستند از نیمی از آن ها برای اهدافی در انگلستان، هلند و فرانسه استفاده نمایند. شاید این موشک به علت این موضوع که دیر آماده بهره برداری شد، نتوانست به آلمان ها در خلال جنگ جهانی دوم یاری بزرگی کند؛ ولی بعد از جنگ و زمانی که طرح ها و نمونه های آن در اختیار نیروهای شوروی و آمریکایی نهاده شد، فصل جدیدی را آغاز کرد. فون براون دانشمند موشکی آلمان که این موشک ها حاصل نبوغ مهندسی او به حساب می آیند، بعد از شکست آلمان ها به همراه تمام تجهیزات و طرح های موشک وی2 به آمریکا منتقل و تبدیل به دانشمند موشکی آن ها شد.

موشک وی2

افسانه اکتشاف فضا با همین موشک تبدیل به واقعیت شد؛ جایی که آمریکایی ها اولین عکس های خود را از فضا در سال 1946 با موشک وی2 آلمان که به فضا ارسال شده بود، گرفتند. این مهم حدود 11 سال قبل از اسپوتنیک انجام شد. اسپوتنیک در سال 1957 به وسیله مهندسان روسی به اسم اولین ماهواره ساخته بشر به فضا ارسال شد. موشک وی2 با وجود اینکه با اهداف نظامی ساخته شده بود؛ ولی بیشتر از آنکه در خدمت اهداف نظامی در جنگ جهانی دوم قرار بگیرد، به آغاز و توسعه دانش فضایی یاری کرد؛ چرا که راه را برای خروج از جو برای بشر باز نموده و نقطه عطفی بود که در آن افسانه ای بوی واقعیت می گرفت.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 مرداد 1400 بروزرسانی: 29 مرداد 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1766

به "کوتاه درباره موشک وی2 آلمان نازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوتاه درباره موشک وی2 آلمان نازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید