کروناویروس دلتا می تواند از اثر واکسن فرار کند!

به گزارش مجله پیامک، پژوهشگران دانشگاه گلاسگو در بررسی تازه خود نشان داده اند که کروناویروس دلتا می تواند با جهش یافتن، از ایمنی حاصل از واکسن فرار کند.

کروناویروس دلتا می تواند از اثر واکسن فرار کند!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از بیزینس استاندارد، واکسن ها در کاهش دادن میزان بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از کووید-19 موثر هستند اما پژوهش تازهی نشان می دهد که ظهور گونه های نگران کننده کروناویروس ممکن است اثربخشی واکسن ها را کاهش دهد.

این پژوهش که از طریق دانشمندان مرکز پژوهش ویروس دانشگاه گلاسگو(University of Glasgow) اجرا شده است، نشان می دهد که کروناویروس نوع دلتا ممکن است در فرار از واکنش محافظتی واکسن ها پیروز تر باشد.

جهش ها، شکل پروتئین خوشه ای کروناویروس را تغییر می دهند، از شناسایی پادتن جلوگیری می کنند و ویروس را قادر می سازند تا از ایمنی حاصل از واکسن فرار کند. میزان مصونیت گیرندگان واکسن در برابر نوع دلتا هنوز ناشناخته است.

پژوهشگران برای تعیین ظرفیت انواع گوناگون کروناویروس از جمله آلفا، بتا و دلتا در فرار از واکنش ایمنی محافظتی واکسن ها، نمونه های جمع آوری شده از افراد سالمی را که واکسن فایزر(Pfizer) یا آسترازنکا(Astra Zeneca) دریافت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

156 نفر دو دوز و 50 نفر یک دوز واکسن را دریافت کرده بودند. آنها پروتئین های کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2(SARS-CoV-2) را در یک سیستم مدل ویروس، در معرض نمونه های به دست آمده از افراد واکسینه شده قرار دادند و واکنش پادتن را مشاهده و میزان گیری کردند. آنها دریافتند که پادتن ها چگونه به طور مؤثر از آلوده کردن سلول ها جلوگیری می کنند و به خنثی سازی ویروس می پردازند.

پژوهشگران دریافتند که واکسن ها از بدن در برابر همه انواع کووید-19 محافظت می کنند اما کاهش خنثی سازی پادتن در هر دو نوع بتا و دلتا را نیز خاطرنشان کردند. نوع دلتا در همه گیرندگان واکسن فایزر و آسترازنکا، واکنش ایمنی را به ترتیب 4/31 و 5/11 برابر کاهش داد.

اگرچه این پژوهش با یافته های تازه سازمان بهداشت عمومی انگلستان(PHE) مبنی بر اثربخشی کمتر واکسن در برابر نوع دلتا مطابقت داشت اما برای بررسی مستقیم اثربخشی واکسن طراحی نشده بود. همچنین در مورد بررسی سرم شناسی افرادی که واکسن مدرنا(Moderna) یا جانسون اند جانسون(Johnson & Johnson) را دریافت کرده بودند، گزارشی ارائه نکرد.

به رغم اینکه واکسن ها همچنان در پیشگیری از عفونت شدید و مرگ و میر، بسیار موثر هستند اما نظارت مداوم بر خنثی سازی در برابر انواع تازه نشان داده است که ویروس به مرور زمان، به تکامل خود به ویژه در گروه های آسیب پذیر ادامه می دهد.

واکسن های تقویت کننده، احتمال ابتلا به انواع تازه کروناویروس را که در حال حاضر در گردش هستند، کاهش می دهند. به گفته پژوهشگران، احتمالا طرح های تازهتر واکسن نیز برای جلوگیری از ابتلا به انواع تازهتر ویروس مورد نیاز هستند.

این پژوهش، در مجله PLOS Pathogens به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1923

به "کروناویروس دلتا می تواند از اثر واکسن فرار کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کروناویروس دلتا می تواند از اثر واکسن فرار کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید