چرا مراجعه به روانشناس برای بسیاری از مردان سخت است؟

به گزارش مجله پیامک، تابوهایی که درباره مراجعه به روانشناس و سلامت ذهنی آقایان وجود دارد آنقدر زیاد هستند که نمی توان نادیده شان گرفت. دلیل این تابوها هرچه که باشد می تواند به سلامت آن ها ضربه زده و زندگی را به معنای واقعی کلمه از آن ها بگیرد. چارچوب های قدیمی و بی اساسی که از قدیم مانع مراجعه آقایان به روانشناس شده است امروزه هم وجود دارند.

چرا مراجعه به روانشناس برای بسیاری از مردان سخت است؟

شاید زیاد از آن ها صحبت نکنیم اما وقتی به آمار مراجعه آقایان به روانشناس توجه کنیم متوجه حضور پررنگ این تفکرات در بین عموم مردم می شویم. امروز در خبرنگاران مگ قصد داریم درباره علل و موانع عدم مراجعه بیشتر آقایان به روانشناس صحبت کنیم. همچنین در این مطلب با عواملی که سلامت ذهنی آقایان را با خطر روبرو می کنند هم آشنا خواهیم شد.

  • اضطراب و روش های ساده و موثر برای مدیریت و کنترل آن

نگاهی به آمار بیماری ها و ناهنجاری های رفتاری با ریشه افسردگی در آقایان

خیلی از آقایان بر این باورند که اگر به اندازه کافی سخت کوش و قوی باشند می توانند مسائل را حل کنند. پس نیازی به مراجعه به روانشناس نیست. این یک باور غلط قدیمی است که به سلامت آن ها آسیب های جدی وارد می کند.

بر اساس گزارش بنیاد پیشگری از خودکشی در آمریکا، نرخ مرگ بر اثر خودکشی در آقایان در سال 2017 نسبت به خانم ها 3.54% بیشتر بوده است. سازمان بهداشت روان آمریکا هم در گزارشی عنوان کرده که هر سال 6 میلیون مرد در ایالات متحده افسرده می شوند.

همچنین انستیتوی ملی سومصرف الکل و اعتیاد به الکل تعداد آقایانی که در سال به دلیل مصرف بیش از حد الکل می میرند 62000 نفر اعلام کرده است. در صورتی که همین آمار در خانم ها سالانه 26000 نفر است. می بینید که این آمار در آقایان تقریبا 3 برابر خانم ها است.

در گزارش های دیگری میزان سومصرف مواد در آقایان 2 تا 3 برابر خانم ها عنوان شده است. افسردگی و خودکشی یکی از دلایل اصلی مرگ در آقایان است اما با این وجود هنوز هم بیشتر آقایان تمایلی به مراجعه به روانشناس و انجام روان درمانی ندارند.

تابویی که آقایان با آن روبه رو هستند را بشناسیم

دکتر ریموند هابز، پزشک مشاور موسسه Blue Cross Blue Shield در میشیگان، درباره تابویی که آقایان با آن روبه رو هستند می گوید: من فکر می کنم بخشی از این تابو ریشه در فرهنگ دارد. بسکمک از پسربچه ها دوست ندارند به احساس ناراحتی شان اعتراف کنند چون آن را نشانه ضعف می دانند. همین موضوع در بزرگسالی تبدیل می شود به عدم تمایل به بیان افسردگی به دلیل ترس از ضعیف دیده شدن.

کاملا تعیین است که این تصور یک موضوع قدیمی و منسوخ است که از نسل های قبل به ما رسیده و با درک امروز جامعه پزشکی از بیماری های روانی مغایرت دارد. دکتر هابز می گوید: امروز ما چیزهای بیشتری درباره احساس افسردگی می دانیم و از تاثیر تغییرات شیمیایی بدن بر میزان افسردگی آگاهیم. بیماری های روانی از بسکمک جهات شبیه به بیماری های جسمی هستند.

البته باید بدانید که هنوز خیلی از مردم اینگونه به بیماری های روان نگاه نمی کنند. آن ها هنوز مسائل روحی و روانی را یک مساله شخصی می دانند و نمی خواهند برای برطرف آن از دیگران کمک بگیرند. اغلب آقایان تصور می کنند کمک دریافت از دیگران برای برطرف مسائل روان نشانه ضعف شخصیت است.

به همین دلیل هنوز وجود بیماری های روانی، اقدام برای تامین سلامت ذهنی آقایان و تلاش برای برطرف کردن مسائل در جامعه یک تابو است. خیلی از آقایان هر روز با نیازشان به دریافت کمک دست وپنجه نرم می کنند و همین موضوع می تواند شدت بیماری را بیشتر کند.

زک لوین، از بنیاد هازلدن بتی فورد، در این باره می گوید: روش هایی برای شکستن تابوی درخواست کمک آقایان در جامعه وجود دارد. همه ما در حال تلاش برای کمرنگ کردن این مشکل و آماده کردن فضای مناسب برای مراجعه آقایان هستیم اما هنوز مردان زیادی وجود دارند که از مراجعه به روانشناس خجالت می کشند یا بدتر از آن، احساس گناه می کنند. همین موضوع دلیل مراجعه کمتر آن ها به روانشناس است.

عبارتی مسموم به نام مرد باش

به نظر می رسد نیاز به دریافت کمک و موانع موجود بر سر راه آن، تنها مشکل تامین سلامت ذهنی آقایان نیست. تحقیقات نشان داده است که بعضی از آقایان در برقراری روابط اجتماعی هم با مشکل روبه رو هستند. مرد بودن و عبارت مرد باش که از کودکی به پسربچه ها گفته می شود یکی از مسموم ترین برچسب هایی است که به زندگی آقایان زده شده و سلامتی روانی آن ها را به خطر انداخته است.

وقتی شما در مورد این عبارت مسموم صحبت می کنید درواقع به روش تربیتی آن ها اشاره می کنید. وقتی به پسربچه ای می گویند مرد باش یعنی از او می خواهند قوی و ساکت بماند. اگر به فیلم های قدیمی دقت کنیم به دست آوردن مردهای نقش اول آن فیلم ها و تبدیل شدن به آن ها آرزوی همه بود. از آن مدل مردهایی که از هر جهت ناکارآمد بودند، به تنهایی بار مسائل را به دوش می کشیدند، شکایت نمی کردند و برای انجام کارها از هیچ کسی کمک نمی دریافتد.

همین پیغام پنهان در اصطلاح مردن بودن است که جلوی مراجعه آقایان به روانپزشک را می گیرد. تحقیقات نشان داده است که عوامل منفی و بار مسموم این اصطلاح تاثیر بسیار زیادی بر میزان افسردگی از بین بردن سلامت ذهنی آقایان دارد. وقتی هم علائم افسردگی در افراد پملاقات شده و مضمن شود، سومصرف مواد را به دنبال دارد.

هرچه آقایان تمایل کمتری به دریافت کمک داشته باشند، افسردگی شدیدتری را تجربه می کنند و اغلب استفاده از مواد مخدر را به عنوان یک استراتژی مقابله ای ناخودآگاه با این نیاز انتخاب می کنند. وقتی افراد با افسردگی، اضطراب و مسائل در بهداشت روانی دست وپنجه نرم می کنند نمی توانند برای مقابله با مسائل یک روش سالم و دور از آسیب را انتخاب کنند. به همین دلیل برای فرار از غم و افسردگی به الکل و مواد مخدر پناه می برند تا به شکلی غیرواقعی مدتی از احساسات منفی خود دور باشند.

سوال اصلی این است که آیا ما به عنوان افراد جامعه می توانیم در شکستن این تابو و کمک به آقایان قدم موثری برداریم؟

چطور تابو را از بین ببریم؟

عده زیادی از آقایان در برابر عبارت مقاوم بودن مثل یک مرد تسلیم شده و به شکلی طعمه آن هستند. آن ها با پیروی از این عبارت از خودشان توقع دارند که تمام مسائل را به تنهایی برطرف کرده، خم به ابرو نیاورند. آن ها همیشه نگرانند که اگر در زمان روبروه با مسائل، حتی در زمانی که دچار بیماری جسمی هستند، آسیب پذیر به نظر برسند اقتدار مردانه خود را از دست داده و دیگر ارزشی برای اطرافیان نداشته باشند.

در نتیجه همیشه تصور می کنند که می توانند هر مسئله ای را به سرعت برطرف کنند و به سراغ مشکل بعدی بروند. حتی ممکن است به کل منکر وجود هرگونه مسئله ای باشند و تمام اتفاقات را روال عادی زندگی بنامند! پرداختن به این موضوعات و کمک به آقایان برای کنار گذاشتن ترس هایشان، نیازمند این است که یک بار درخواست کمک کنند.

همه ما می توانیم در مساله سومصرف مواد مخدر با هم روراست تر باشیم. ریشه سومصرف مواد در افسردگی است و هیچ کسی هم از استرس مصون نیست. شما می توانید با افراد مختلف صحبت کنید و با حضور موثرتان در زندگی آن ها احساس همدلی، دوستی و حمایت ایجاد کنید. تما این احساسات خوب می تواند با احساس انزوا در فرد مورد نظر مقابله کرده، او را از اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دور کند.

کارشناسان معتقدند بسکمک از این موضوعات با آموزش قابل برطرف شدن هستند. درواقع ما باید افراد را متوجه این موضوع کنیم که بیماری های مربوط به روان هم مانند بیماری های جسمی هستند، روش های خوب و موثری برای درمان آن ها وجود دارند و نباید ناامید شوند.

باید بدانید که مسائل مربوط به بهداشت روان که درمان نشده اند می توانند در مدت کوتاهی به بیماری جسمی تبدیل شوند. این موضوع در افرادی که برای فرار از افسردگی به الکل و مواد مخدر پناه می برند بیشتر دیده می شود. ورم معده، خونریزی های داخلی و تغییرات در ساختار و عملکرد مغز از جمله یبماری های جسمی هستند که به دلیل بیماری های روان ایجاد می شوند.

باز هم باید به نقش موثر آموزش اشاره کنیم. آموزش مناسب بیشترین نقش را در از بین بردن این تابو و کمک به آقایان درگیر با افسردگی دارد. اگر در اطرافتان کسی با افسردگی درگیر است با او صحبت کنید، به آن ها درباره اشتباه بودن این عقیده قدیمی بگویید و به آن ها اطمینان دهید هر زمانی که نیاز به کمک داشتند می توانند روی شما حساب کنند.

  • فواید بی نظیر ایروبیک برای جسم و ذهن؛ از کاهش وزن تا بهبود خلق وخو

چه زمانی برای درخواست کمک مناسب است؟

علائم زیر نشان دهنده نیاز شخص به دریافت کمک است. فرقی ندارد آن شخص شما باشید یا یکی از آقایان اطراف شما که با مشکل روبه رو است. با دیدن این علائم باید بدانید سلامت ذهنی آقایان در معرض خطر است و باید خیلی سریع درخواست کمک کرد:

  • تغییر روحیه
  • تفاوت در عملکرد
  • تغییر وزن
  • ناراحتی، ناامیدی یا آندونی
  • علائم جسمی مثل سردرد و مسائل معده

هر کدام از این علائم را در اطرافیانتان مشاهده کردید، خیلی محبت آمیز به آن ها پیشنهاد دهید که اگر مایل باشند می توانید به آن ها کمک کنید. تلاش کنید برای او جلسه ای با یک روانشناس ترتیب دهید یا اگر درگیر الکل و مواد مخدر است، او را با یک متخصص اختلال مصرف مواد مخدر آشنا کنید.

به او پیشنهاد دهید ملاقات با یک متخصص و صحبت با او را یک بار امتحان کند و اگر دوست داشت جلسات را ادامه دهد. این روش به مراتب موثرتر ارائه برنامه منظم و طولانی مدت مراجعه به روانشناس است. حتی می توانید مشاوره تلفنی را به او پیشنهاد دهید، شانس قبول کردن این مورد بیشتر از مراجعه حضوری است.

سخن آخر

اگر با مشکل روبه رو هستید درخواست کمک کنید. از این کار نترسید، شخصیت هیچ کسی با کمک دریافت زیر سوال نمی رود. یادتان باشد که هیچ کدام از ما ابرقهرمان نیستیم و در مراحل مختلف زندگی نیاز به دریافت کمک از دیگران برای ادامه جهت داریم.

اگر احساس افسردگی، انزوا و سردرگمی دارید حتما با یک متخصص روانشناس مشورت کنید. روش های مختلفی مثل گروه درمانی، جلسات خصوصی مشاوره و یا جلسات حمایتی وجود دارد. مطمئن باشید با دریافت کمک احساس بهتری خواهید داشت. خرافات و اعتقادات قدیمی را دور بریزید، هیچ چیزی ارزش به خطر انداختن سلامتی شما را ندارد.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1517

به "چرا مراجعه به روانشناس برای بسیاری از مردان سخت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مراجعه به روانشناس برای بسیاری از مردان سخت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید