پاسخ به اعتراض به دستورالعمل اداری و استخدامی کارگران پایگاه های میراث ملی و جهانی

به گزارش مجله پیامک، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پاسخ به اعتراض به دستورالعمل اداری و استخدامی کارگران پایگاه های میراث ملی و جهانی مطرح شد.

پاسخ به اعتراض به دستورالعمل اداری و استخدامی کارگران پایگاه های میراث ملی و جهانی

هفته گذشته جمعی از متخصصان میراث فرهنگی و نیروهای پایگاه های میراث ملی و جهانی با انتشار نامه ای سرگشاده نسبت به دستورالعمل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره معین شرایط و استخدام نیروی انسانی شاغل در این پایگاه ها معترض شدند و نسبت به آینده بازسازی، نگهداری و حفاظت از مهمترین آثار تاریخی هشدار دادند. این دستورالعمل که در 14 تیر 1401 با هدف انتظام بخشی به امور اداری و استخدامی کارگران پایگاه های میراث ملی و جهانی، صادر شده، دست مایه نگرانی و اعتراض هایی شده است بویژه آنکه علاوه بر تفویض اختیار امور پایگاه ها به استانها، پای شرکتهای پیمانکار را به محوطه های تاریخی باز خواهد نمود.

با این وجود، علی دارابی ـ معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ محتویات این دستورالعمل را کاملا قابل دفاع میداند.

دارابی اظهار کرد: ما کار بسیار بسیار بزرگی برای پایگاه های میراث ملی و جهانی انجام داده ایم؛ حقوق آنها را که از محل اعتبارات عمرانی (بودجه تملک دارایی) پرداخت میشد و گاه تا برج چهار و پنج به تاخیر می افتاد، با دستور رئیس جمهور از فروردین 1401 و از محل بودجه جاری پرداخت نموده ایم. با صدای بلند هم اعلام میکنم هر کسی حقوقش عقب افتاده، اعلام کند ما رسیدگی می کنیم. چون براساس گزارشی که داریم از فروردین 1401 حقوق همه پایگاه های میراث ملی و جهانی پرداخت شده است.

او ادامه داد: موضوع این است که براساس نظام سازمان برنامه و بودجه، آنهایی که استخدام رسمی نیستند باید با شرکتی طرف قرارداد شوند؛ چرا که بخشی از این افراد کارمند وزارت میراث فرهنگی نیستند و پروژه ای کار می نمایند، وقتی هم پروژه تمام می گردد باید بروند اما برخی ها از آنها با وجود سرانجام همکاری و پروژه، همچنان به حضور خود در پایگاه ادامه داده اند و برداشتشان این است که دیگر باید استخدام شوند.

معاون میراث فرهنگی اضافه نمود: باید مدیران پایگاه ها و ادارات میراث فرهنگی استان ها این موضوعات را با همکارانشان در میان بگذارند و آنها را روشن نمایند. کسی پروژه ای میگیرد، یکی دو ساله کارش تمام می گردد، به معنای آن نیست که حق و حقوقی تلقی گردد. البته هنرمندی ما این است که برترین این نیروها را جذب کنیم.

دارابی گفت: به هر حال، کار بزرگی که اجرا شده، شاهکاری در دولت آقای رئیسی و وزارت آقای ضرغامی بحساب می آید. یادتان می آید آقای رئیسی وقتی به تخت جمشید رفته بودند، همکاران ما در پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به ایشان گفتند پنج ماه است حقوق نگرفته اند، حالا ما با دستور رئیس جمهور حقوق این نیروها را از محل بودجه جاری پرداخت می کنیم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به استمرار پرداخت حقوق نیروهای پایگاه های میراث ملی و جهانی از محل بودجه جاری اظهار کرد: این دستور به تصویب رسیده و مصوبه هیأت دولت را دارد. فقط هم شامل حال میراث فرهنگی نمی گردد، این مصوبه به سایر دستگاه ها هم تسری پیدا نموده است. آقای رئیسی هم اعلام نموده اند هر کسی با دولت کار می نماید ما به عنوان دولت باید حقوقش را به موقع پرداخت کنیم، فارغ از اینکه به چه شیوه ای با ما (دولت) کار می نماید.

پیشتر در آخرین گردهمایی مدیران پایگاه های میراث ملی و جهانی، محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس درباره شرایط پرداخت حقوق نیروهای پایگاه های میراث فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستیگ تذکر داده بود: 1400 نفر در پایگاه ها بلاتکلیف اند، آنها به چه انگیزه ای می خواهند کار نمایند. البته در این قضیه دولت باید اقدماتی را انجام دهد و مطمئن باشد اگر بودجه ای بخواهند نمایندگان پشت میراث فرهنگی خواهند ایستاد.

منبع: همگردی
انتشار: 31 مرداد 1401 بروزرسانی: 31 مرداد 1401 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2125

به "پاسخ به اعتراض به دستورالعمل اداری و استخدامی کارگران پایگاه های میراث ملی و جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به اعتراض به دستورالعمل اداری و استخدامی کارگران پایگاه های میراث ملی و جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید