فوران دو شراره از خورشید

به گزارش مجله پیامک، رصدخانه پویایی شناسی خورشید ناسا دو فوران کلاس M را ثبت نموده که این فوران ها در روز سه شنبه (3 مه) در ساعت 8 شب به وقت منطقه زمانی شرقی و چهارشنبه (4 مه) در ساعت 5 صبح به وقت منطقه زمای شرقی به اوج خود رسید بوده است.

فوران دو شراره از خورشید

به گزارش ایسنا، دلیل این رویداد یک لکه نو خورشیدی به نام AR3004 بود که اوایل روز سه شنبه یک انفجار بزرگ تر از کلاس X را روی خورشید ایجاد کرد.

ناسا به جز هشدار های معمول خود در خصوص تاثیرات احتمالی شفق های قطبی بر خطوط برق و سایر زیرساخت ها، هدایت خاصی در خصوص این رویداد ارائه نکرد. مرکز پیش بینی آب و هوای فضایی، دفتری در اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) یک خاموشی میانه رادیویی را برای شراره های اولیه صبح ثبت کرد.

شراره های خورشیدی می توانند ارتباطات رادیویی با فرکانس بالا را مختل نمایند؛ زیرا اشعه ایکس و تشعشعات فرابنفش شدیدی که از آن ها ساطع می گردد، قسمت بالایی جو زمین یعنی یونوسفر را یونیزه می نماید. یونوسفر از 30 مایل (48 کیلومتر) تا 600 مایل (965 کیلومتر) بالای سطح سیاره توسعه یافته و شامل بیرونی ترین لایه های جوی (اگزوسفر، ترموسفر و بخش هایی از مزوسفر) است.

به طور کلی، اگر ذرات باردار ناشی از خروج جرم از تاج خورشیدی (CMEs) به سمت زمین حرکت نمایند، شفق های قطبی ممکن است در پی یک شراره خورشیدی افزایش پیدا نمایند. این ذرات در امتداد خطوط میدان مغناطیسی سیاره ما جریان می یابند و با اتمسفر بالایی تعامل می نمایند، مولکول های هوا را تحریک نموده و نور های رنگارنگ ایجاد می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2082

به "فوران دو شراره از خورشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوران دو شراره از خورشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید