غار علی شیخ، غار ناشناخته آذربایجان

به گزارش مجله پیامک، غار علی شیخ خوی از جمله غارهای ناشناخته ایران است که به دلیل زیبایی و طبیعت بکر منطقه، گردشگران ماجراجو و طبیعت دوستان را به سمت خود جذب می کند.

غار علی شیخ، غار ناشناخته آذربایجان

علی شیخ، روستایی از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی، استان آذربایجان غربی ایران است. روستای علی شیخ در فاصله چهل و هشت کیلومتری شهرستان خوی قرار گرفته است. این منطقه در محدوده کوهستانی قرار گرفته است و کوه قرقان­بابا در شمال شرقی، قالاداشی در شمال غربی، کوه پیرگل و جاجی بیک در غرب منطقه قرار گرفته است و جنوب آن وارد دشت زورآباد می شود. تراز ارتفاعی منطقه در این محدوده از 1660 تا 1940 متر از سطح دریاهای آزاد است که روستا در تراز ارتفاعی 1680 تا 1700 متر است.

غار علی شیخ

غار موجود در روستای علی شیخ یکی از غارهای باستانی و زیبای کشور به شمار می رود. غار علی ­شیخ در شمال غربی شهرستان خوی و در فاصله 45 کیلومتری از شمال غربی شهرستان خوی قرار گرفته است. غار از نوع طبیعی و از غارهای کارستی است و در آن استالاگمیت و استالاکتیت وجود دارد.

غار علی شیخ دارای دو دهنه است. ارتفاع یکی از دهانه ها حدود دو متر و دهانه کوچک حدود یک متر است. جهت هر دو دهانه در درون غار پس از طی هفتاد متر به هم دیگر می رسد. در ادامه جهت تالارهای زیبایی وجود دارد که بعد از طی جهتی حدودا به طول250متر به یک آبشار سنگی می رسیم که باید از طریق نردبان طنابی که در آنجا نصب شده پایین رفت. درست در زیر آبشار یک جهت فرعی وجود دارد که عبور از آن خیلی مشکل است، چون دارای دهانه دایره ای شکل به قطر حدودا نیم متر بوده که پس از وارد شدن در آن باید جهت30 متری را به صورت سینه خیز طی کرد. پس از طی کردن این جهت سخت به سالن کوچکی می رسیم که سقف آن پر از قندیل های زیبایی است که نام آن ها استالاکتیت است.از جمله چشم انداز ها دیدنی این غار، تالارهای سنگی، دالان های زنبوری شکل، دو دهانه بزرگ و کوچک ورودی و قندیل های سنگی است.

یکی دیگر از جاهای دیدنی غار علی شیخ تالار خفاش ها و گونه های مختلف خفاش ها است. خفاش های غار علی شیخ در محل خاصی از غار که تالار بزرگ خفاش ها نامیده می شود، تجمع کرده و در آنجا زندگی می کنند، و این تالار به علت تجمع این خفاش ها، به نام تالار خفاش ها نامگذاری شده و از بزرگ ترین تالارهای غار علی شیخ است.

غار علی شیخ طولانی ترین غار منطقه آذربایجان غربی است. این غار به علت سختی جهت برای کوهنوردان و غار پیمایان جذابیت خاصی دارد و سالانه صدها نفر کوهنورد از این غار بازدید می کنند.

منبع: کجارو / irandeserts.com / / kanoon.ir / fa.wikipedia.org
انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 27 بهمن 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1962

به "غار علی شیخ، غار ناشناخته آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار علی شیخ، غار ناشناخته آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید