سرنوشت گورستان پنج هزار ساله دنا به کجا ختم می شود؟

به گزارش مجله پیامک، ایرنا/ بدنبال اخبار و گزارشهای منتشر شده، این پرسش مطرح شده که سرنوشت گورستان پنج هزار ساله دنا به کجا ختم می شود؟

سرنوشت گورستان پنج هزار ساله دنا به کجا ختم می شود؟

گورستان تاریخی دنا و سد خرسان؛ از شایعه تا واقعیت

گورستان تاریخی مربوطه به 3000 سال قبل از میلاد مسیح در دهستان سادات محمودی شهرستان دنا در عملیات کاوش باستان شناسی کشف شده است.

دهستان سادات محمودی از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که بخش زیادی از روستاهای این دهستان میان 2 رودخانه خروشان بشار و خرسان واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: چهارمین مرحله نجات بخشی آثار تاریخی در دهستان سادات محمودی انجام شد.

مجید صفایی افزود: در چهارمین کاوش، تا به امروز پنج گورستان تاریخی کشف شده که ساختار گورها به صورت سنگ چین و با سقف خرپشته ای بوده است.

وی تاکید کرد: تا به امروز سه عملیات نجات بخشی آثار تاریخی در روستای ده پایین سادات محمودی انجام گرفته و مرحله آخر آن نیز در مرداد امسال، برای نخستین بار در روستای له سواره این دهستان انجام شد.

صفایی ابراز داشت: اشیای کشف شده در این کاوش شامل ظروف سفالی لوله دار، ظروف مفرغی و دستبند با نقش شیر و پیاله های پایه دار بوده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: بررسی اولیه کارشناسان این سازمان، از اشیای کشف شده مربوط به هزاره نخست قبل از میلاد و فرهنگ ایلامی بوده و تخمین زده می شود که مربوط به 2 هزار و 500 تا سه هزار سال پیش است.

وی اعلام کرد: کشف این آثار نشان دهنده اهمیت تاریخی این گورستان است.

وی مهمترین هدف کاوش در دهستان سادات محمودی را نجات بخشی آثار تاریخی و ثبت و ضبط اطلاعات تاریخی استان تا پیش از اجرای سد آبی خراسان 3 دانست؛ ساخت این سد در حوزه روستاهای سادات محمودی از توابع کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از آن نیز در استان چهارمحال و بختیاری است.

کارشناس باستان شناسی معاونت میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با شایعات فضای مجازی گفت: در واقع انتقال آب از این مخزن صحت ندارد و بیشتر برای بحث کشاورزی و تولید برق استفاده خواهد شد.

علی اصغر آتش فراز افزود: این گورستان در محدوده آبگیری سد خرسان 3 واقع شده و تا زمانیکه کار کاوش کامل آن به پایان نرسیده باشد، پژوهشکده باستان شناسی کشور و وزارت میراث فرهنگی از دادن هرگونه مجوز برای آبگیری سد خودداری خواهد کرد.

وی تاکید کرد: سد خرسان 3 هم اینک در حال ساخت بوده و حداقل تا 5 سال آینده آبگیری نخواهد شد.

سد خرسان 3 یک سد مخزنی بتنی دو قوسی نازک با ارتفاع 195 متر در فاصله 50 کیلومتری جنوب شهرستان لردگان در دست اجراست و مجری طرح ملی سد خرسان سه وزارت نیرو و مکان ساخت آن نیز استان چهارمحال و بختیاری است.

منبع: همگردی
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1262

به "سرنوشت گورستان پنج هزار ساله دنا به کجا ختم می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت گورستان پنج هزار ساله دنا به کجا ختم می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید