انتها بدهکاری ایرلاین ها و هتل ها چه شد؟

به گزارش مجله پیامک، حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: گرچه تعدادی از شرکت های هواپیمایی خارجی بدهی خود را به مردم برگرداندند، اما بخش زیادی از مبالغ هنوز باقی مانده و رقم سنگینی هم در اختیار دو ایرلاین عظیم ایرانی است.

انتها بدهکاری ایرلاین ها و هتل ها چه شد؟

او به مبلغ بدهکاری ایرلاین های داخلی و خارجی اشاره ای نکرد، ولی یک ماه پیش گفته بود این رقم حدود 400 میلیارد تومان است.

رفیعی اظهار کرد: مسؤولان هواپیمایی و گردشگری درحالی گفته اند 95 درصد بدهکاری ها به مردم برگردانده شده که تا کنون مستنداتی ارائه ننموده اند. همین حالا فقط در انجمن ما، حدود 800 پرونده شکایت باز است که بیشتر آن ها به بدتعهدی شرکت های هواپیمایی برمی گردد. البته هتل ها و آژانس های مسافرتی هم پرونده شکایتی و بدهکاری دارند که به موضوع آن ها نیز رسیدگی می گردد.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی پیگیری نکردن این شکایت ها را جفا در حق مردم دانست و گفت: بازی برعکس شده است، به جای آن که متولیان، ناظران و دولت از آژانس ها و ایرلاین ها بخواهند بدهی مردم را بدهند و نسبت به بدتعهدی ها معترض شوند، ما در بخش خصوصی از آن ها می خواهیم به این قضیه وارد شوند و پیگیر تسویه حساب بدهکارانِ مردم باشند.

رفیعی قبلا گفته بود: به ایرلاین ها نامه فرستادیم و حتی تهدید به شکایت کردیم، به وزارتخانه های مربوطه (راه و گردشگری) نامه نوشتیم و مکتوب از قوه قضاییه استدعا کردیم وارد موضوع شوند.

وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین وزارت راه که چهار ماه پیش، بخشنامه ها و دستورالعمل هایی را در رابطه با استرداد وجوه سفرهای لغوشده در شرایط کرونا ابلاغ نموده اند، تا کنون از میزان شکایت های دریافت شده درباره بدتعهدی شرکت های هواپیمایی، هتل ها و آژانس های مسافرتی و نحوه رسیدگی به آن ها گزارشی نداده اند.

رضا جعفرزاده، سخنگو سازمان هواپیمایی کشوری پس از آن که انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نسبت به بدهکاری شرکت های هواپیمایی معترض شد و مبلغ این بدهی را 400 میلیارد تومان برآورد کرد، این عدد را غیرمستند دانست و آن اظهارات را تکذیب کرد و گفت: تا به امروز بیش از هشت هزار میلیارد ریال توسط شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی بدون کسر هزینه لغو سفر به مسافران بازگردانده شده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری هم نهم اردیبهشت ماه در مصاحبه ای گفت که 95 درصد مسافران توانسته اند پول خود را پس بگیرند یا با آژانس به توافق برسند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز بعد از این اعتراض ها و دفاعیات، اظهار کرد: بیش از 95 درصد بهای بلیت هواپیما که مردم در ایام شیوع ویروس کرونا مسترد نموده اند به آن ها بازگردانده شده است. از میان 17 ایرلاین داخلی تا به امروز 15 شرکت هواپیمایی بهای بلیت پروازهایی را که مردم در ایام شیوع ویروس کرونا مسترد نموده اند یا کنسل شده است بازگردانده اند و هیچ بدهی ای به مردم ندارند. شرکت هواپیمایی ایران ایر هم بابت مسترد شدن این بلیت ها حدود 170 میلیارد تومان به مردم بازگردانده است. تنها بخشی از پروازهای خارجی باقی مانده که هم اکنون در حال اقدام برای برگرداندن پول مشتریان هستند. نباید با طرح اظهارات غیرکارشناسی بیش از آن چیزی که تا امروز شیوع ویروس کرونا به همه ایرانی های جهان آسیب زده، ضربه وارد کنیم.

ایسنا نوشت، بسیاری از شرکت های هواپیمایی و هتل های جهان همزمان با شیوع ویروس کرونا وارد چنین چالشی شده و حتی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند. بعضی از این شرکت ها برای نجات از این شرایط و حفظ مشتریان خود، بلیت و حساب مشتری را معتبر نگه داشته اند تا در زمان دیگری مصرف گردد، هرچند که ملزم به استرداد وجوه مشتریان خود هستند.

منبع: گردشبان
انتشار: 9 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1027

به "انتها بدهکاری ایرلاین ها و هتل ها چه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها بدهکاری ایرلاین ها و هتل ها چه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید