راز عمر جاودان مردم این شهر چیست؟!

به گزارش مجله پیامک، لریک، شهری که مردم آن عمری طولانی دارند!

همواره این رویا برای بشر وجود داشته است که بتواند عمری طولانی و یا جاودان داشته باشند. برای رسیدن به این مقصود از کیمیا، سحر و جادو و تمامی امکانات علمی نیز از ابتدا تا به کنون استفاده نموده است. به راستی چگونه می توان عمری جاودان و یا حداقل طولانی داشت؟ آیا جواب این سوال در دست علم است و تشریفات زیادی دارد یا این که با فراهم کردن شرایطی خاص می توان آن را به دست اورد؟ مردمان شهری در کشور جمهوری آذربایجان به نام لریک (Lerik)، همگی عمری طولانی دارند اما این امر چگونه برایشان حاصل گشته است؟ در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم جواب این سوال را در یابیم.

راز عمر جاودان مردم این شهر چیست؟!

لریک آذربایجان، شهری کوهستانی و کوچک و البته سر سبز است که دارای چشم انداز های تازه و دیدنی است. لریک در واقع شمال گردنه حیران خودمان است. این شهر با بیش از هزار کیلومترمربع مساحت از شمال کوه های تالش از شرق به زمین های پست و جلگه ای لنکران می رسد.

می گویند که شما در لریک می توانید آسمان را با دست های خود لمس کنید!

آب وهوای معتدل کوهستانی و طبیعت فوق العاده لریک در جای جای جهان معروف است. آب وهوای لریک بی شباهت به آب وهوای ارتفاعات استان گیلان در ایران نیست ولی فاصله زیاد لریک نسبت به تالش و گیلان نسبت به دریا آب و هوایی فوق العاده تر را برای این شهر سبب شده است. می گویند که چشمه های آب گرم لریک بیش از 30 خاصیت درمانی دارند!

این شهر زیبای جمهوری آذربایجان در تابستان هوایی خنک دارد و میزبان مسافران و گردشگرانی از ایران و دیگر نقاط جهان است. این شهر بیش از هر جاذبه دیگری در جهان به خاطر عمر طولانی مردمان ساکن خود در جهان به معروفیت رسیده است.

شاید این شهر از معدود مکان هایی در کره زمین و بین مردمان زنده جهان است که مردمی با سن هایی بالای 100 سال دارد! در واقع این شهر پر از گنجینه هایی زنده است که وقایع 1 قرن اخیر را با چشم خویش دیده و به خاطر دارند.

شاید به جرات بتوان گفت که مردمان این منطقه رکورد دار طولانی ترین عمر بین انسان های کره زمین در طول 2 قرن گذشته است. این یک حقیقت است، هر چند که شاید باورش برای ما و شما سخت باشد اما، شیرعلی مسلم اف یکی از ساکنین این منطقه در زمان مرگ 168 سال از عمر او می گذشته است!

این مرد که یک چوپان بوده است، از مسن ترین فردی که در زمان خود بر روی کره زمین وجود داشته است، 64 سال بیشتر عمر کرده بوده است. شیر علی در سال 1973 دیده از جهان فرو بست و در آن موقع خانم ژان کلمان فرانسوی با 122 سال سن، مسن ترین فرد جهان شناخته می شد.

شیرعلی مسلم اف بر طبق ادعای محلی های این منطقه تا 167 سالگی همانند روزهای اول به سختی یک جوان کار می کرده است.

به گفته کسانی که با این مرد در ارتباط بوده اند، وی نه سیگار می کشیده و نه ماده مضر دیگری مصرف می کرده است.

سبد غذایی او از میوه و سبزی های تازه، نان کامل و محلی، ماست و پنیر کم چرب محلی تشکیل شده بوده است. این مرد لریکی در طول زندگی خود 3 بار ازدواج کرده بوده است.

در خصوص مرگ این فرد جالب است بدانید که وی در اثر کهولت سن فوت نکرده است بلکه در 167 سالگی مبتلا به بیماری ذات الریه می شود و در 168 سالگی، از جهان می رود.

البته هنوز هم این منطقه مملو از این افراد با سن بالا است و هنوز هم قدیمی ترین ساکنان کشور آذربایجان در این منطقه زندگی می نمایند.

بیش ار 10 ها تن از ساکنان این منطقه زیبا و خوش آب وهوا بیش از 100 سال سن دارند و در کمال تعجب باید بگوییم که کاملا قبراق و سرحال هستند و اثری از کهولت در آن ها دیده نمی شود. در حال حاضر پیرترین آن ها با بیش از 120 سال سن دارای 8 فرزند، 80 نوه، 60 نتیجه و 8 ندیده است.

در ادامه با ما همراه باشید تا با چند تن از کهنسالان منطقه لریک آشنا شوید!

محبوبه فتح الله اف، زنی است که 114 سال سن دارد و در روستای پشتاتوک لریک زندگی می نماید و در کمال تعجب طراوت و شادابی یک زن جوان را دارد. زمانی که راز طول عمر و شادابیش را از او پرسیدند او در جواب پاسخ داد که: من در تمام عمر خود به درگاه خداوند بزرگ دعا کرده ام.

سعی من بر آن بوده است که همواره آدم مهربانی باشم و کسی را فراموش نکنم. من همواره در طبیعت زندگی کرده ام و از دامان طبیعت و محصولات طبیعی آن تغذیه کرده ام. عسل ما طبیعی است، لبنیاتمان را خودمان درست می کنیم و نان را خودمان پخت می کنیم.

از دیگر اهالی سن و سال دار لریک می توانیم به کیشی اسلام که بیش از 143 سال سن دارد، اشاره کنیم. البته برادرزاده بزرگ کیشی که یک چای فروش است، ادعا می نماید که عمویش در سال 1900 به جهان آمده است. حتی اگر هم ادعای او درست باشد با این حال سن کیشی برابر با 118 سال است و باز هم عمری طولانی داشته است.

کیشی در مرز ایران و آذربایجان یک چوپان بوده است. وی فردی محترم در بین اهالی لریک است. او در همه خانه های لریک جای دارد و هر وقت که بخواهد رانندگانی لریکی وی را رایگان به مقصدش می رسانند.

از دیگر افراد مسن این شهر، زهرا هپیولووا با 117 سال سن است. او در محله لانکارن لریک زندگی می نماید و به گفته خودش در تمامی عمرش فعال بوده و کار می کرده است.

همین الان هم تمامی کارهای خانه اش، دوشیدن شیر گاوها، پخت و پز غذا و نان هنوز هم با او است.

در منطقه لریک گورستانی کوچک وجود دارد که در حدود 200 سنگ قبر در آن وجود دارد. بعضی درباره این گورستان می گویند که بعضی از این گورها به دوره های پیش از اسلام بازمی شود.

گورهایی در نزدیکی جاده قرار گرفته اند که مربوط به افرادی است که در سال های اخیر فوت کرده اند. سنگ قبر شیرعلی مسلم اف نیز در این جا قرار گرفته است.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2025

به "راز عمر جاودان مردم این شهر چیست؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز عمر جاودان مردم این شهر چیست؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید