تمامی آثار حاشیه امن را رعایت نموده بودند

به گزارش مجله پیامک، تهران (پانا) - دبیر پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت در نشست خبری امروز از نبودن فیلم های پرچالش در این دوره از جشنواره سخن گفت و عنوان نمود که اگر نگاه دغدغه مند و جست و جوگر در آثار به چشم می خورد متولیان حتما در پی آن بودند ولی سال جاری تمامی آثار حاشیه امن را رعایت نموده بودند.

تمامی آثار حاشیه امن را رعایت نموده بودند

نشست خبری پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی مقدم صبح امروز دوشنبه 15 آذرماه به صورت مجازی برگزار گردید.

حمیدی مقدم در ابتدای این نشست با مروری بر تجربه برگزاری متفاوت جشنواره چهاردهم و ضمن اشاره به برگزاری دوره پانزدهم به صورت آنلاین و فیزیکی شرح داد: سال جاری با توجه به پیش بینی هایی که از نظر کرونا، شرایط معیشتی، سرمایه گذاری بخش های دولتی و خصوصی داشتیم، باید فرایند نزولی در ارائه آثار می داشتیم که همین هم شد، تعداد آثار کمی افت داشت، سال جاری برای اولین بار نمایش اول فیلم را شرط نموده ایم، خواه ناخواه برخی از مستندها دیگر امکان شرکت نداشتند. بنابراین تعداد اثر واجد شرایط برای ورود به جشنواره کاهش پیدا نموده است.

حمیدی مقدم درباره پخش و نمایش فیلم های مستند در این دوره از جشنواره بیان نمود: در دو سالی که در مرکز هستم بحثی را در زیرساخت های توسعه مخاطب سینمای مستند داشتیم این تحول در بخش بازرگانی ما هم رخ داد به همین علت اکران حقیقت راه اندازی شد. احساس من این بود که با تراکمی از فیلم های مستند رو به هستیم به علت کرونا و بسته بودن سینما نمی توانستیم به شکل فیزیکی این موضوع را داشته باشیم. به سمت پلتفرم های برخط رفتیم. یک موضوع دیگر شکل حمایتی مرکز در کنار فراوریات صد درصدی ما بود. اگر این فرایند ادامه داشته باشد می توانیم از تعداد بیشتری از فیلم ها حمایت کنیم. این برنامه ها در سیاست های آینده ما هستند.

وی گفت: حرکتی که به رشد سینمای مستند یاری می نماید در هر دوره ای قابل پیگیری است و اکران حقیقت گزینه جدا و مجذوب نماینده برای سینماگران ماست با برطرف شدن بیماری کرونا هم پاتوق های فرهنگی به شکل فیزیکی به این طرح اضافه می شوند.

همه فیلم ها حاشیه امن داشتند

حمیدی مقدم در پاسخ به خبرنگار پانا مبنی بر این که این روزها انتظار می رود سینمای مستند نمایش دهنده مسائل و مسائل باشد و آیا متولیان برگزاری این جشنواره در فیلم های ارسالی به موردی برخورد کردند که به علت نمایش شرایط موجود ناگزیر به حذف یا تعدیل آن باشند، گفت: در هیاهویی که برای برخی فیلم ها ایجاد می کنیم می بینیم که با سر و صدای زیادی همراه می شوند اما در دلشان چیزی از تهور، جسارت و شجاعت وجود ندارد. اگر نگاه دغدغه مند و جست و جوگر در آثار به چشم می خورد ما حتما در پی آن می گشتیم. برآیند نگاه هیات انتخاب چیزی است که در سبد اکران جشنواره می بینیم. باز هم می گویم برای ارزشمند است که مستند هایی ساخته شود که به قدری جسورانه باشند که دبیر جشنواره برای اخذ اکران آن ها از ارگان های مربوطه اجازه بگیرد. اما سال جاری تمامی آثار حاشیه امن را رعایت نموده بودند.

به هرحال هر انتخابی حاصل یک سلیقه ای است

حمیدی مقدم درباره سهم مستندهای سیاسی از ویترین جشنواره پانزدهم و گلایه برخی مستندسازان از حذف آثار خود عنوان نمود: در شورای سیاستگذاری جشنواره پانزدهم مقرر شد به سمت گروه مشاوران برویم. جهت آن هم داشت طراحی می شد اما با آنالیز کارشناسی که داشتیم با مسئله تعارض منافع برخورد کردیم چون مرکز متولی اصلی این رویداد است در نتیجه گروه مشاوران هم می توانست شبهاتی را ایجاد کند. بنابراین خیلی سریع جلسه ای طراحی شد و به عنوان دبیر که این اختیار را داشتم دیدم این موضوع به نفع مستندسازان نیست، برای همین به سمت گروه های انتخاب رفتیم.

وی ادامه داد: تنها جایی از دنیا که جشنواره ها با گروه های انتخاب شکل می گیرد ما هستیم. هیچ جشنواره ای در دنیا درباره انتخاب ها جواب نمی دهد. دوستان هم می دانند وقتی به جشنواره های دنیا مراجعه می نمایند دو جواب می گیرند؛ یا انتخاب شده با نشده است. هیات های انتخاب همواره بحث و جدل داشته اند. بنابراین باید بگویم قواعد یک جشنواره را باید پذیرفت. گروه های انتخاب همواره با خود یک سلیقه می آورند با احترام به همه مستندها باید بگویم انتخاب به هر حال سلیقه ای با خود دارد. فیلمی نبوده است که از شورای انتخاب ما امتیاز گرفته باشد و نیامده باشد.

درباره بخش آوینی جشنوارهT شبهه ایجاد می نمایند

حمیدی مقدم درباره نقدها مطرح شده نسبت به بخش آوینی هم گفت: بخش شهید آوینی یک بخش جنبی یا سنجاق شده نیست. برخی دوستان با گفتمان ناصحیح شبهه ایجاد می نمایند. اگر دوستان ما سری به جشنواره های مختلف زده باشند، چنین چیزی را می بینند. آثار این بخش ضعیف نیستند. برای تاکید بیشتر یک بخش ویژه تشکیل شده است. از دو سال پیش به غنای این بخش اضافه کرده شده و شاهد فیلم هایی هستیم که در حوزه تکنیک و محتوا نوآوری داشتند و برخی از آن ها توانستند در بخش ملی باشند.

دبیر این رویداد درباره بخش بین الملل هم اظهار کرد: جشنواره همواره درگاهی است برای فیلم های بین المللی که شاید خیلی ها نتوانند آنها را ببینند. ما حق نمایش قانونی فیلم ها را پرداخت نموده ایم و سال جاری هم سعی کردیم گنجینه خوبی را آماده کنیم. مثلاً فیلم انتقام از کشور سوییس است که ده جایزه بین المللی گرفته است. سال جاری دوستان ما خیلی کوشش کردند امتیاز نمایش فیلم های بین المللی را در پلتفرم ها بگیرند چون این موضوع هم قواعد خود را دارد اما این جهت هم طی شد.

وی اضافه کرد: در شورای برگزاری این دوره با توجه به فراگیری کرونا تصمیم گرفتیم بحث های جنبی را کم کنیم چون این انتقاد مطرح شده بود که بخش کرونا قوی نبوده است. بعلاوه بخش کارآفرینی هم چنین بود و جشنواره را از استاندارد خود خارج می کرد. سال جاری این سیاست را داشتیم که اگر این مفاهیم در فیلم های متقاضی مستتر است آن ها را مورد توجه قرار بدهیم.

هیچ فیلمی پس از رای هیات انتخاب حقیقت حذف نشده است

حمیدی مقدم درباره تعداد آثار مورد حمایت مرکز توسعه در میان مستندهای این دوره از جشنواره بیان نمود: 22 اثر ما متقاضی شرکت در جشنواره بود و 12 اثر ما به جشنواره راه پیدا نموده است. فکر می کنم ترکیب جشنواره سال جاری متنوع است. بخش خصوصی هم توانسته این جهت را ادامه بدهد و خوشحالم افراد به شکل شخصی مستند فراوری می نمایند اما می دانم که مسائلی دارند و باید آسیب شناسی شود. مجموعاً مراکز فرهنگی مختلف در این دوره هم حضور دارند.

وی درباره مهمترین چالش مدیر بعدی این مرکز گفت: درباره جشنواره باید بگویم باید درباره این بحث شود که چگونه می توانیم بی واسطه درباره مستندسازان صحبت کنیم. تجربه من این بود که فشار بیش از حدی به تیم برگزارنماینده و دبیر وارد می شود که طاقت فرساست پیشنهاد من این است که حتماً جلسات کارشناسی داشته باشیم. به خیلی از دوستان و مستندسازان بیرون از جشنواره ظلم می شود چون فکر می نمایند آن ها کردیتی دارند.

درباره حذف مستند خلیج فارس به کارگردانی رامین اردستانی از جشنواره بیان نمود: قرار بر این ندارم که مصداقی درباره فیلمی صحبت کنیم این قاعده هیچ جشنواره ای در دنیا نیست. هر فهرستی که بیرون می آید همان فهرستی است که با کم و کیف آن جشنواره مطابقت داشته است. این فهرست نظر نهایی هیات های انتخاب بوده است من خودم دقت در جزییات دارم و این شاید مقداری همکاران من را آزرده نموده است. تمام گفتگوها انجام شد. اولین جایی بودیم که با ابتکار معاونت مستند به شکل علمی، نمره و ارزشگذاری انجام دادیم. هیچ کجا این چنین نیست همه اینها سندنگاری شده و امتیازات موجود است. هیچ دخل و تصرفی در اینها نداشتیم. به هیچ وجه خلیج فارس در بخش ثبت نام، حضور نداشت فیلمسازی که این نکته را مطرح کردند به خاطر اینکه فکر می کردند باید در فجر شرکت نمایند، بعد از خاتمه زمان برای ثبت نام مراجعه کردند. اما این کار بازبینی شد تا در بخش نمایش های ویژه به نمایش دربیاید اما باز هم آماده نبود به شکل دمو و تریلر بود اسناد این موضوع موجود است اخبار مخابره شده درباره آن صحت ندارد. فیلم حتی برای بخش خارج از مسابقه هم انتخاب نشد.

امید و شادابی فیلم های مستند به شرایط جامعه بستگی دارد

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره امیدآفرینی در آثار مستند جشنواره سال جاری گفت: قطعاً نگاه به امید و شادابی در فیلم های مستند با وجوه دیگر سینما فرق دارد. اما بیش از امید، کاوش و تحقیق و جسارت فیلمساز اهمیت دارد و این مد نظر مرکز است اما اینکه چگونه امید و شادابی به فیلم ها تزریق شود به شرایط جامعه بستگی دارد اما در این شرایط بیماری و معیشتی باید به این موضوع هم توجه کنیم آنچه احتیاج داریم از ایران امروز به دنیا مخابره شود، همین زندگی امروز ما با وجود همه این مشقات با امید به آینده است.

حمیدی مقدم بیان نمود: در این هیاهو که برای برخی از فیلم ها ایجاد می شود می بینیم که در عمق آنها چیزی از کاوش وجود ندارد. اگر نگاه دغدغه مند و خراش دهنده ای در مسایل اجتماعی و.. در فیلم ها بود ما حتماً در پیش بودیم. ما برای نگاه های شجاع مشتاق هستیم که به حوزه های اجتماعی، سیاسی و … ورود نمایند. به طوری که دبیر جشنواره گفتگوهایی با ارگان ها برای نمایش این آثار داشته باشند، اما ما از این فیلم ها نداشتیم. فیلم ها لایه های امن برای خود تعریف نموده اند.

دبیر این رویداد درباره حضور فیلم هایی با موضوع کرونا در جشنواره سال جاری هم گفت: ما سال جاری بخش کرونا را به صورت ویژه نخواهیم داشت اما به لحاظ ارج گذاشتن برای فیلمسازانی که دوباره خطر نموده اند، دوباره بعد از انتخاب ها یازده فیلم کرونایی را در جهت جشنواره گذاشتیم. فیلم های مستند در طول سال های زیادی ساخته می شوند من خبر دارم مستندسازان بزرگی در این حوزه دارند کار می نمایند و امیدوارم در سال های آینده فیلم های خوبی در این حوزه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از این نشست گفت: به لحاظ کیفی جشنواره ها در چند رده تعریف می شوند. جشنواره های معتبر برای فیلمسازان تعیین است. در رشد و تعالی سینمای مستند، جشنواره ها خیلی تاثیر ندارند. ارتباط فیلم با یک گروه سیصد چهار صد نفره دردی را از سینمای ما دوا نمی نماید. اگر ببینیم فیلمی در کشور تاجیکستان در دو شبکه یا در کشورهای دیگر به نمایش دربیابد مجذوب نماینده تر از حضور در جشنواره هاست اما با این حال جشنواره ها هم کار خود را می نمایند.

حمیدی مقدم اضافه کرد: ما برای احترام به صاحبان آثار این مرارت را به خرج دادیم که به صورت محدود فیلم ها به صورت فیزیکی به نمایش دربیایند. سال گذشته چند جهت برای ورود به سایت برای تماشای فیلم داشتیم اما دوستان سال جاری تنها از سایت جشنواره می توانند به همه محتوای جشنواره دسترسی پیدا نمایند که این استاندارد است امکان خرید بلیت را برای این گذاشتیم که درآمد آن به سینماگران باز شود. با همکاری خوب مدیرعامل موزه سینما سه سانس را برای نمایش فیلم های بلند و منتخب در موزه سینما خواهیم داشت.ورکشاپ ها و کارگاه های آموزشی هم داریم که به نظرم بخش خوبی است.

قیمت بلیت های جشنواره سینما حقیقت

دبیر جشنواره درباره قیمت گذاری بلیت های این دوره هم شرح داد: قیمت بلیت ها 6 هزار تومان برای فیلم کوتاه، 8 هزار تومان فیلم نیمه بلند و 12 هزار تومان برای بلیت فیلم بلند است.

وی در ادامه گفت: ما سه بزرگ داشت با حضور استادان سینمای مستند داریم . دو بزرگداشت برای ارد عطارپور، ابراهیم مختاری که ما فیلم زعفران استاد مختاری را با همکاری فیلمخانه ملی بازسازی کردیم که نمایش درمی آید. بعلاوه بزرگ داشت آقای حبیب والی نژاد را هم خواهیم داشت.

حمیدی مقدم در خاتمه این نشست گفت: آرزو می کنم سینمای مستند ما همانطور که پیشتاز و رو به رشد بوده و عکس العملی سریع داشته باز هم پیشرفت کند. فشار و مطالبه زیادی روی سینماحقیقت وجود دارد. آرزو می کنم فضاهای دیگری پیش بیاید تا هم این فشار از جشنواره کم شود و هم فرایند رشد خود را داشته باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1929

به "تمامی آثار حاشیه امن را رعایت نموده بودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمامی آثار حاشیه امن را رعایت نموده بودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید