تامین روشنایی و نورپردازی مسجد جامع ارومیه

به گزارش مجله پیامک، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از تامین روشنایی و نور پردازی مسجد جامع ارومیه اطلاع داد.

تامین روشنایی و نورپردازی مسجد جامع ارومیه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی، جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی این استان با اعلام این خبر اظهار کرد: مسجد جامع یکی از آثار کهن و قدیمی ارومیه است که برای بازدید علاقه مندان به ویژه گردشگران تابستانی آماده شده است.

او با اشاره به مجاورت مسجد با بازار تاریخی ارومیه ادامه داد: بازگشایی شبستان مسجد موجب شده تا بازاریان و سایر کسبه بتوانند از در حیاط مسجد که به سمت بازار است وارد شبستان شده و فریضه دینی خود را به جای آورند.

جباری اضافه کرد: علاوه بر عملیات مرمت و احیا، تامین روشنایی و نورپردازی مسجد جامع ارومیه، اقدام به استقرار یک نفر از راهنمایان گردشگری در محل مسجد نموده ایم تا در طول تابستان و ایام مسافرت مسافران، گردشگران داخلی و خارجی را با تاریخ این مسجد به عنوان یک اثر تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی آشنا سازند.

مسجد جامع یکی از آثار کهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه است و در خیابان اقبال قرار گرفته است. این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر است.

بعضی از محققان معتقدند این بنا ابتدا آتشکده بود و بعد از تسلط مسلمانان ویران شد و سپس در قرن هفتم هجری قمری بر روی آن مسجدی ساخته شد به اعتقاد این گروه از محققان سبک تزیینات، گچ بری ها، ستون بندی ها و طاق های مسجد عینا شبیه به سبک معماری سلجوقیان است.

تاریخ تجدید بنای این مسجد معلوم نیست اما محراب آن در تاریخ 676 هجری قمری ساخته شده است. این مسجد به همراه سایر اجزای بافت قدیمی شهر بویژه بازار و راسته های آن بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. مسجد جامع با دو در ورودی که از صحن بزرگ آن منشعب می گردد، به بازار راه دارد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 21 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 288

به "تامین روشنایی و نورپردازی مسجد جامع ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین روشنایی و نورپردازی مسجد جامع ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید