با خواهرخوانده زمین بیشتر آشنا شوید، در زهره یک روز، طولانی تر از یک سال است

به گزارش مجله پیامک، سیاره زهره یکی از شگفت انگیزترین سیارات منظومه شمسی است که یکی از جالب ترین مطالب در خصوص آن مدت زمان روز و سال در این سیاره است.

با خواهرخوانده زمین بیشتر آشنا شوید، در زهره یک روز، طولانی تر از یک سال است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، زهره (ونوس) نام دومین سیاره از خورشید و برگرفته از نام خدای عشق و زیبایی روم باستان است. علت نامگذاری این سیاره، درخشان و زیباتر بودن آن نسبت به دیگر سیاراتی بود که ستاره شناسان باستان کشف کردند.

براساس گزارش اسپیس، از آ نجایی که زهره از نظر اندازه، جرم، چگالی، ترکیب و گرانش به زمین شباهت دارد، ستاره شناسان این سیاره را با عنوان خواهرخوانده زمین می شناسند اما شباهت ها در همین موارد خلاصه می گردد.

اگرچه زهره نزدیک ترین سیاره به خورشید نیست اما جو متراکم آن گرما را به دام انداخته و باعث می گردد تا به گرم ترین سیاره منظومه شمسی تبدیل گردد؛ در نتیجه دمای زهره به 870 درجه فارنهایت (465 درجه سیلسیوس) می رسد. به همین علت کاوشگرهای دانشمندان پس از فرود بر روی سطح زهره، تنها چند ساعت بیشتر دوام نمی آورند و به طور کامل از بین می روند.

طبق این گزارش، زهره سیاره ای با یک فضای جهنمی است که دارای ساختاری متشکل از 96.5 درصد کربن دی اکسید، 3.5 درصد نیتروژن و مقادیر جزئی از دی اکسید گوگرد، آرگون، آب، مونوکسید کربن، هلیوم و نئون است. فشار هوا در سطح این سیاره 90 میلی بار بیشتر از فشار سطح دریا و به اندازه فشار آب در عمق یک کیلومتری اقیانوس است.

همچنین در طول تکامل زهره، اشعه ماوراءبنفش خورشید تمام آب سطح این سیاره را تبخیر نموده و هیچ آبی بر روی آن وجود ندارد؛ از همین رو سطح زهره بسیار خشک است. تقریبا دو سوم سطح این سیاره توسط دشت های مسطح و نرم و هزاران کوه آتشفشانی که هنوز فعال هستند، پوشیده شده است. از طرفی 6 منطقه کوهستانی حدود یک سوم سطح زهره را تشکیل داده که یکی از محدوده های کوهستانی آن به نام Maxwell، حدود 11.3 کیلومتر ارتفاع و حدود 870 کیلومتر وسعت دارد.

طبق این گزارش، از آنجایی که زهره به زمین نزدیک است، در آسمان شب، بعد از ماه نورانی ترین جرم آسمانی است.

روز و شب در ونوس

243 روز زمینی طول می کشد تا زهره یکبار به دور خودش بچرخد. سرعت چرخش این سیاره نسبت به دیگر سیارات بسیار آهسته تر است زیرا هسته فلزی آن نمی تواند میدان مغناطیسی مانند زمین را فراوری کند.

همچنین، مدت زمانی که طول می کشد تا این سیاره یکبار به دور خورشید بچرخد (سال زهره) 225 روز زمینی است؛ این بدان معنا است که مدت زمان یک روز در زهره طولانی تر از یک سال است.

طبق مدل های ناسا، ممکن است این سیاره در گذشته قابل سکونت بوده باشد.

ویژگی های مداری

اگر از بالا به زهره نگاه کنید، این سیاره در مداری برخلاف جهت دیگر سیارات به دور خود می چرخد؛ یعنی خورشید در زهره از غرب طلوع و از شرق غروب می نماید، در حالی که در زمین خورشید از شرق طلوع و از غرب غروب می نماید.

لازم به ذکر است؛ میانگین فاصله زهره از خورشید 108,208,930 کیلومتر و 0.723 برابر زمین است.

ساختار درونی سیاره

هسته زهره فلزی و حدود 6 هزار کیلومتر وسعت دارد و گوشته آن نیز متشکل از سنگ های مذاب با ضخامت 3 هزار کیلومتر است. همچنین پوسته این سیاره بیشتر از بازالت تشکیل شده و به طور میانگین 10 تا 20 کیلومتر ضخامت دارد.

آب و هوا

لایه فوقانی ابرهای زهره هر 4 روز زمینی یکبار با سرعت و انرژی زیادی در سراسر این سیاره حرکت می نمایند. سرعت طوفان های این لایه معادل 360 کیلومتر در ساعت است. البته جالب است بدانید که چرخش در اتمسفر زهره 60 بار سریع تر از خود سیاره است به گونه ای که باد در سطح زهره تنها چند مایل در ساعت و بسیار آهسته است.

براساس این گزارش، فضاپیمای ونوس اکسپرس آژانس فضایی بین المللی در بین سال های 2005 تا 2014 به طرز شگفت آوری شواهدی از رعد و برق را در سطح این سیاره کشف کرد. این رعد و برق ها منحصربفرد هستند زیرا به جای ابرهای آبی با ابرهای اسیدسولفوریکی مرتبط بودند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 237

به "با خواهرخوانده زمین بیشتر آشنا شوید، در زهره یک روز، طولانی تر از یک سال است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواهرخوانده زمین بیشتر آشنا شوید، در زهره یک روز، طولانی تر از یک سال است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید