ایران و 34 علت فوق العاده برای بازدید از آن (قسمت اول)

به گزارش مجله پیامک، بعد از توافق هسته ای و اقدام جهت برداشته شدن تحریم ها، حضور گردشگران خارجی در ایران افزایش چشمگیری داشت. در میان این گردشگران، اتباع آمریکایی یکی از مشتریان پر و پا قرص مسافرت به ایران شده اند. 2 تن از این افراد خبرنگار شبکه معروف خبری سی.ان.ان بودند که به همراه دوست عکاس ایرانی خود به کاوش زیبایی های این کشور کهن پرداختند. شاید بسیاری از این امکان و اطلاعات آن برای ما ایرانی ها تکراری باشد، اما روایت ساده و زیبای این سفرنامه و مهم تر از آن، تصاویر بی نظیر و محصورکننده از 34 نقطه زیبای ایران باعث شد تا این سفرنامه در بین ایرانی ها نیز از محبوبیت بالایی برخوردار گردد. اگر تمایل دارید بدانید کدام نقاط ایران برای گردشگران خارجی مجذوب کننده تر است یا اطلاعات خود را از سراسر ایران به روز رسانی کنید، با محبوب ترین سفرنامه به ایران با عنوان 34 علت فوق العاده زیبا برای بازدید از ایران که به تازگی منتشر شده است، همراه شوید. این مقاله در سه قسمت تهیه شده که قسمت اول آن در ادامه به شما مخاطبین عزیز تقدیم می­ گردد.

ایران و 34 علت فوق العاده برای بازدید از آن (قسمت اول)

چرا به ایران سفر کردیم؟ این کشور فرهنگ غنی و متنوعی دارد؛ از شکوه و عظمت سنگ های تراشیده تخت جمشید گرفته تا قدمت و زیبایی مرکز آن و کاشی کاری های اسلامی مساجد و غیره. تاریخ این کشور تماشایی است و تعجبی ندارد که 19 میراث دنیای یونسکو را در خود جای داده است.

بازدید از مکان های دنجی چون قهوه خانه ها که افراد زیادی در آنجا نشسته و گرم تبادل نظر هستند یا قلیان سراها که قلیان هایی با طعم های مختلف میوه سرو می نماید، تجربه ای فراموش نشدنی است.

به عنوان یک توریست آمریکایی ما می توانیم جدا از توری که با آن به ایران سفر نموده ایم، در تورهای محلی نیز ثبت نام کنیم. ما نیز همین کار را انجام دادیم. اگر چه سفر با تور یاری بزرگی به ما کرد اما ما همچنان استقلال خود را حفظ کردیم و هر جا که لازم بود خود به کشف و شهود پرداختیم.

با وجود برداشته شدن تحریم های بین المللی، دیگر هیچ عذر و بهانه ای برای بازدید نکردن از ایران وجود نخواهد داشت. با نگاهی به مجموعه تصاویر گرفته شده از ایران می توانید مقصد موردنظر خود را انتخاب کنید و در عملی کردن ایده بازدید از ایران نیز سریع عمل کنید. این تصاویر به وسیله عکاس ایرانی محمدرضا دمیری گنجی گرفته شده است. این فرد با گرفتن تصاویر زیبا و چشم نواز از ایران و نمایی از مسجدها خود را مشهور نموده است.

ما از گنجی خواستیم برترین و محبوب ترین مکان های دیدنی ایران را برایمان معرفی کند و عکس هایی را که در جهت سفر خود گرفته است را در اختیار خوانندگان ما بگذارد. این تصاویر کاری از این هنرمند ایرانی و نشان دهنده بعضی از جاذبه های فرهنگی ایران است. این آثار مربوط به یک موسسه هنری در شیراز است؛ شهری که به شهر شعر و شاعری مشهور است.

جشن 11 فوریه (22 بهمن) نشانه ای از یک روز تاریخی و ملی در ایران است. ایرانی ها روز 11 فوریه (22 بهمن) را به خاطر پیروزی در انقلابشان جشن می گیرند. انقلابی که شاید آغاز اعمال تحریم ها علیه ایران بود.

این روز، روز ترکیب احساسات مختلفی است که مردم ایران یاد آن را با جشن گرفتن گرامی می دارند، اما برای توریستان خارجی چیزی که ارزش جشن گرفتن را دارد فرصت بازدید از زیبایی های بی نظیر و چشم نواز کشور ایران است.

عمارت عالی قاپو در اصفهان

این کاخ 6 طبقه در گوشه غربی میدان نقش دنیا واقع شده و به دروازه بزرگ مشهور است

این عمارت زیبا در گوشه غربی میدان نقش دنیا اصفهان واقع شده است. نام این کاخ 6 طبقه به معنای ورودی بزرگ است. عمارت عالی قاپو در طول پادشاهی شاه عباس اول و در قرن شانزدهم الی هفدهم میلادی (از 978 هجری قمری الی 1038 ه جری قمری) ساخته شده است. شاه عباس اول یا شاه عباس بزرگ، پادشاه مقتدر ایرانی بود که توانست برای اولین بار پس از ورود اسلام به ایران، این کشور را در حد مرزهای قدیمی خود یکپارچه کند. عمارت عالی قاپو شامل یک تالار موسیقی به رنگ قرمز است و به خاطر وجود تزیینات روی دیوار و معماری خاص خود، پژواک صدای خوبی وجود دارد. به همین علت به این سالن تالار موسیقی می گویند.

گنجی در این باره می گوید:

تزیینات منحصربه فرد گچ و سبک معماری خاص باعث شد تصاویر سقف این بنا را با سایر افراد به اشتراک بگذارم. سعی کردم تا جایی که می توانم برترین عکس را بگیرم. درست در وسط تالار موسیقی ایستادم و با استفاده از یک لنز واید (زاویه عریض) عکسی از بالای سرم گرفتم. این بنا یکی از آثار ثبت شده در لیست میراث دنیای یونسکو است.

ارگ کریم خان در شیراز

قلعه کریم خان در قرن هجدهم ساخته شده و در مرکز شیراز واقع شده است. گنجی در خصوص این بنا می گوید: معماری منحصربه فرد، نور و الگوی به کار رفته در حمام ایرانی، همه و همه در نگاه اول توجه فرد را به خود جلب می نماید

ارگ کریم خان در طول سال های 1766 و 1767 میلادی (1154 و 1155 هجری شمسی) ساخته شده است و در مرکز شیراز قرار گرفته است. در داخل آن، یک بخش مسکونی، حمام ها و حیاطی پر از درخت مرکبات وجود دارد. در بیرون این ارگ زیبا، دیوارهایی به سبک ایرانی قرار گرفته که با نقاشی ها و مینیاتورهای زیبا تزیین شده است.

گنجی در خصوص این بنای زیبا می گوید:

معماری منحصربه فرد، نور و روشنایی موجود در آن و الگوهای به کار رفته که معمولا در بیشتر حمام های ایرانی به کار می رود، توجه بازدیدکنندگان را در همان نگاه اول به خود جلب می نماید.

برج آزادی در تهران

برج آزادی در سال 1971 میلادی (1349 شمسی) برای یادبود جشن ها، مدرن شدن ایران و به عنوان یک نماد ملی برای این کشور ساخته شد.

برج آزادی در سال 1971 میلادی (1349 هجری شمسی) ساخته شده است. این برج نشانه و نماد مرکز ایران یعنی تهران است و حتی بعد از ساخت برج های بزرگ دیگری در این شهر مانند برج میلاد که در سال 2009 میلادی (1387 هجری شمسی) ساخته شد، هنوز هم محبوبیت خودش را حفظ نموده است. این برج به وسیله معماری جوان به نام حسین امانت به عنوان نمادی برای مدرن شدن ایران و تبدیل شدن به یک نماد ملی با الهام از عناصر و ویژگی های معماری ایرانی در ادوار مختلف تاریخی، ساخته شد.

گنجی در خصوص برج آزادی چنین می گوید:

من این برج را به خاطر معماری منحصربه فردش دوست دارم. همواره سعی می کردم مواردی را انتخاب کنم که نمادین هستند تا بتوانم شکوه و عظمت آن ها را با عکس هایم به تصویر بکشم. فکر می کنم برج آزادی برترین نمونه ای بود که در شهر تهران می توانستم انتخاب کنم. به همین منظور از لنز فیش آی (Fish Eye معروف به چشم ماهی که تصاویر را کشیده ثبت می نماید) برای گرفتن عکس از برج استفاده کردم که تأثیر بی نظیری داشت و حضور ابرها نیز در زیباتر شدن تصویر به من یاری زیادی کرد.

چشمه های آب معدنی باداب سورت

این چشمه های طبیعی آب معدنی در شمال ایران واقع شده و آب آن سرشار از نمک و سولفور است. گنجی در این مورد می گوید: این دریاچه زیبا انعکاس آسمان را در خود به خوبی نمایش می دهد و همین امر زیبایی و جذابیت بی نظیری به آن می بخشد

این چشمه های آب معدنی در شمال ایران واقع شده است. چشمه باداب سورت در نزدیکی روستای ارست (اورست) قرار گرفته است و آب طبیعی آن سرشار از سولفور و نمک است. گنجی در خصوص سفرش به این ناحیه و چشمه موجود در آن می گوید:

انعکاس آسمان در چشمه باعث اضافه شدن زیبایی و جذابیت آن شده است. هرچند متاسفانه اخیراً به علت بی ملاحظگی بعضی از توریستان در ورود به حوضچه ها یا آوردن ماشین به ویژه ماشین های سنگین ویژه آفرود تا نزدیکی چشم ها، حال و روز مناسبی ندارد و از زیبایی آن کاسته شده است، ولی هنوز هم می توان آن را یکی از زیباترین نقاط دیدنی ایران دانست.

خانه بروجردی ها در کاشان

این خانه متعلق به یک تاجر فرش در کاشان و مربوط به قرن نوزدهم میلادی است. امروزه از این بنا به عنوان دفتر اداره میراث فرهنگی شهر کاشان استفاده می گردد

این خانه در قرن نوزدهم میلادی (1292 هجری قمری) ساخته شده و متعلق به یک تاجر فرش بوده است. امروزه بخشی از این بنا به عنوان دفتر سازمان میراث فرهنگی شهر کاشان به کار گرفته می گردد. اما برای بازدید به روی عموم هم باز است. گنجی در خصوص این خانه می گوید:

این خانه به خاطر وجود تزیینات ساخته شده از گچ و نقاشی های زیبای بسیار زیادی که دارد، معروفیت یافته است. نقاشی هایی که درون این خانه مشاهده می کنید، نتیجه هنر یکی از معروف ترین نقاش های ایرانی و به طور حتم معروف ترین نقاش قرن نوزدهم میلادی (قرن سیزدهم و چهاردهم هجری شمسی) در ایران یعنی کمال الملک است.

کارگاه فرش بافی در شیراز

فرش بافی یکی از قدیمی ترین و با اهمیت ترین صنایع در ایران است

فرش بافی یکی از قدیمی ترین و با اهمیت ترین صنایع دستی در ایران است. این فرش ها به خاطر کیفیت و طرح های بی نظیرشان در سراسر دنیا مشهور به نام فرش های ایرانی یا فرش فارسی است. عکس هایی که به وسیله گنجی از یک کارگاه ترمیم فرش در شهر شیراز گرفته شده، گواه همین مسئله است. گنجی در این مورد معتقد است:

سعی کردم روح زندگی که در این کارگاه و در بین کارگران آن جریان دارد را به تصویر بکشم. هر فرشی که برای ترمیم به این کارگاه آورده می گردد روح مجزا و داستان های بسیاری برای بازگو کردن دارد.

منبع: CNN

منبع: کجارو
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 2006

به "ایران و 34 علت فوق العاده برای بازدید از آن (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و 34 علت فوق العاده برای بازدید از آن (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید