اولین نگاه بشر به قطب های خورشید در ماموریت مدارگرد خورشیدی

به گزارش مجله پیامک، ماموریت مدارگرد خورشیدی (Solar Orbiter) کمتر از یک هفته دیگر به فضا پرتاب خواهد شد. فضاپیمایی که اولین داده های دقیق از قطب های خورشید را ثبت خواهد کرد.

اولین نگاه بشر به قطب های خورشید در ماموریت مدارگرد خورشیدی

ماموریت 1/5 میلیارد دلاری مدارگرد خورشیدی را سازمان فضایی اروپا (ESA) با همکاری ناسا طراحی و اجرا کرده است. این فضاپیما طبق برنامه فعلی هفت فوریه به فضا پرتاب خواهد شد.

این فضاپیمای 1800 کیلوگرمی پس از پرتاب چند بار از نزدیکی زهره و یک بار نیز از نزدیکی زمین گذر خواهد کرد و با کمک گرانش این دو سیاره در مداری خاص به دور خورشید قرار خواهد گرفت. مدار این فضاپیما زاویه زیادی نسبت به صفحه منظومه شمسی (صفحه ای که مدار سیارات منظومه شمسی به دور خورشید در آن واقع شده است) خواهد داشت.

پیش از این تمام ماموریت های خورشیدی در صفحه منظومه شمسی و یا بسیار نزدیک به آن قرار داشتند. به این ترتیب با شروع ماموریت مدارگرد خورشیدی دانشمندان می توانند از زاویه ای جدید به خورشید بنگرند.

مدارگرد خورشیدی در طول ماموریت هفت ساله اش به دانشمندان کمک خواهد کرد تا از زاویه ای خاص و جدید اطلاعات تازه ای از خورشید گردآوری کنند. داده های این فضاپیما، به خصوص برای شناخت بهتر فرآیندهایی که در قطب های خورشید رخ می دهد، برای دانشمندان بسیار باارزش خواهد بود.

پرتاب مدارگرد خورشیدی حدود 18 ماه پس از پرتاب کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا انجام خواهد شد. فضاپیمایی که بیش از هر فضاپیمای دیگری به خورشید نزدیک شده و در ادامه ماموریتش ملاقات های نزدیک تری نیز با خورشید خواهد داشت. فضاپیمای رکوردشکن ناسا در اواخر ماموریت هفت ساله اش از فاصله 6 میلیون کیلومتری سطح خورشید گذر خواهد کرد و به سرعتی در حدود هفتصد هزار کیلومتر بر ساعت (نسبت به خورشید) خواهد رسید.

مدارگرد خورشیدی اما تا این حد به خورشید نزدیک نخواهد شد و در نزدیک ترین حالت به فاصله 42 میلیون کیلومتری از سطح خورشید خواهد رسید.

داده های این دو فضاپیما مکمل یک دیگر خواهند بود و هر کدام از آن ها از زاویه دید و با ابزارهای خاص خود به بررسی خورشید خواهند پرداخت. علاوه بر این دو فضاپیما یک تلسکوپ خورشیدی جدید نیز به تازگی و در زمین فعالیت خود را شروع کرده است. تلسکوپ خورشیدی Inouye چندی پیش اولین تصویر خود از خورشید را ثبت کرد. تصویری که دقیق ترین نمایی است که تا کنون از خورشید دیده ایم.

داده های کاوشگر خورشیدی پارکر، مدارگرد خورشیدی و تلسکوپ Inouye این فرصت را به دانشمندان خواهد داد تا خورشید را دقیق تر از گذشته بررسی کنند. سوالات بی پاسخ پرتعدادی درباره خورشید وجود دارد. سرعت بسیار زیاد ذرات باردار در باد خورشیدی و فرآیندهای درون خورشید بخشی از معماهای مربوط به این ستاره است.

سنجش های علمی مدارگرد خورشیدی از اواسط بهار امسال شروع خواهد شد. با این حال رصدهای علمی این فضاپیما به طور کامل در اواخر سال 2021 و با شروع به کار تصویربردار تلسکوپی شروع خواهد شد.

با این شرایط و به گفته Nicky Fox، یکی از مدیران و دانشمندان حوزه خورشید ناسا، قطعا اکنون زمان مناسبی برای مطالعه فیزیک خورشید است.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از مدارگرد خورشیدی.

Credit: ESA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 788

به "اولین نگاه بشر به قطب های خورشید در ماموریت مدارگرد خورشیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین نگاه بشر به قطب های خورشید در ماموریت مدارگرد خورشیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید