امکان تداخل تعهدات ذوب آهن با شیوه نامه جدید فولادی

به گزارش مجله پیامک، خبرنگاران/اصفهان قائم مقام سابق مجری طرح های توسعه ای ذوب آهن اصفهان گفت: ذوب آهن از یک طرف متعهد به تحویل محصول ریل به راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و از سوی دیگر با دستورالعمل جدید فولادی ناچار می گردد بخشی از محصولات دیگر خود را به بورس عرضه کند که در این شرایط امکان تداخل تحویل تعهدات وجود دارد.

امکان تداخل تعهدات ذوب آهن با شیوه نامه جدید فولادی

سیروس موتمن در گفت وگو با خبرنگاران، در مورد دستورالعمل و شیوه نامه فولادی کشور، اظهار کرد: چنانچه شرکت های فراوریی از جمله ذوب آهن اصفهان موظف باشند محصول خود را در بورس عرضه و بفروشند، دولت نیز باید در رابطه با تامین مواد اولیه شرکت های فولادی با قیمت مناسب نقش اساسی ایفا نماید.

وی با بیان اینکه زنجیره فراوری باید به گونه ای مهار و قیمت ها مناسب معین گردد، گفت: نباید شرایط به گونه ای باشد که شرکت های فولادی از جمله ذوب آهن مواد اولیه خود را با هزینه های زیاد تامین نمایند، اما محصولات خود را در بورس کالا که اندکی محدودیت دارد، عرضه کند.

عضو سابق هیات مدیره ذوب آهن تاکید نمود: زنجیره فراوری فولاد باید به هم پیوسته باشد، تا شاهد قیمت مناسبی در رابطه با مواد اولیه و تبدیل آن به محصول میانی و سپس فروش به شرکت فراوریی باشیم تا در نهایت خط فراوری و همچنین دانش فنی خود را از بین نبرد و بهای آن را بتواند از محل فروش کسب کند.

وی درباره اینکه ذوب آهن به غیر از تعهد به بورس تعهدات دیگری هم به وزارت راه در تحویل ریل دارد، اظهار کرد: امروزه ذوب آهن از یک طرف متعهد به تحویل محصول ریل به راه آهن جمهوری اسلامی ایران است، چراکه انحصار فراوری ریل را دارد و از سوی دیگر با دستورالعمل جدید فولادی ناچار می گردد بخشی از محصولات دیگر خود را به بورس عرضه کند که در این شرایط امکان تداخل تحویل تعهدات وجود دارد.

موتمن با تاکید بر اینکه باید زنجیره خط فراوری در قیمت های تمام شده و قیمت مناسب برای محصول نهایی مدنظر قرار گیرد، توضیح داد: در این شرایط ذوب آهن به عنوان فراورینماینده می تواند از مزیت های فراوری و فروش در بورس استفاده کند، اما اگر این تعهدات تنها یک طرفه از سوی شرکت های فولادی باشد که محصولاتشان را با قیمت تعیین به بورس عرضه نمایند، اما خرید مواد اولیه به صورت آزاد باشد، در این شرایط بازار نامتعادل خواهد شد.

وی تاکید نمود: امروز محصول ریل نسبت به میلگرد برای ذوب آهن بسیار صنعتی و دارای ارزش افزوده بالاتری است.

معاون فنی هلدینگ سرمایه گذاری پرشیا با اعتقاد بر اینکه شیوه نامه جدید فولادی به طور کامل نمی تواند رانت موجود در بازار را از ببرد، گفت: همیشه رانتی ها به هر شیوه ای خط مقدم فروش را در دست می گیرند و متاسفانه فراورینمایندگان فولادی سودی از تصمیمات این چنینی نمی برد، چرا که دلالان برنده این جریانات و محصولات ذوب آهن در بازار هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1438

به "امکان تداخل تعهدات ذوب آهن با شیوه نامه جدید فولادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان تداخل تعهدات ذوب آهن با شیوه نامه جدید فولادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید