اختراع جدید محققان دانشگاه سمنان در سطح بین المللی به ثبت رسید

به گزارش مجله پیامک، اختراع غشای نانوکامپوزیتی در پیل سوختی متانول مستقیم با مشارکت دانشگاه سمنان و محققان دانشکده شیمی در اداره ثبت اختراعات آمریکا (US Patent) به ثبت رسید.

اختراع جدید محققان دانشگاه سمنان در سطح بین المللی به ثبت رسید

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، اختراع غشای نانوکامپوزیتی در پیل سوختی متانول مستقیم، (Nanocomposite membrane for direct methanol fuel cells) با مشارکت دانشگاه سمنان و محققان دانشکده شیمی در اداره ثبت اختراعات آمریکا (US Patent) به ثبت رسید.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان با اعلام این خبر گفت: علی عموزاده و تیم همکار وی با مشارکت دانشگاه سمنان پیروز به ثبت نهایی اختراع غشای نانوکامپوزیتی در پیل سوختی متانول مستقیم، (Nanocomposite membrane for direct methanol fuel cells) در اداره ثبت اختراعات آمریکا به شماره US10873100B2 شدند.

سعدالدین اضافه کرد: این اختراع که از محل حمایت های اقتصادی کانون پتنت ایران بهره مند شده بود، پس از طی مراحل سخت و دقیق داوری و با استناد به ماهیت نوآوری و تیم توانمند علمی، خوشبختانه به نتیجه رسید و در تاریخ 22 دسامبر 2020 پیروز به اخذ گرنت (ثبت نهایی) شد.

علی عموزاده، مخترع و مدیر این تیم تحقیقاتی با اشاره به اینکه خاتمه یافتن سوخت های فسیلی، آلایندگی زیست محیطی آنان و وابستگی شدید بشر به این نوع از سوخت سبب شده تا فراوری انرژی پاک و پایدار به یکی از مهم ترین مسائل در تامین انرژی آینده بشر تبدیل گردد، گفت: محققان بسیاری کوشش می نمایند که در جستجوی منابع جدید و پایدار انرژی باشند.

به گفته عموزاده به تازگی، در کنار انرژی های خورشیدی، بادی، زمین گرمایی و زیست توده، انرژی حاصل از پیل سوختی نیز اهمیت فراوانی پیدا نموده است که بدون ایجاد آلودگی های زیست محیطی و صوتی سبب فراوری انرژی الکتریکی با بازدهی بالا می گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان ادامه داد: در این گونه پیل ها نقش اساسی بر عهده غشا است که سبب بهبود عملکرد نهایی پیل می گردد و در طی سالیان اخیر مطالعات فراوانی جهت بهبود خواص غشا ها انجام گرفته است.

عموزاده توضیح داد: در این اختراع، از نانوذرات Fe3O4@TDI@TiO2-SO3H جهت سنتز غشای پیل سوختی متانولی بهره گرفته شده است که سبب بهبود خواص و عملکرد پیل شده و نتایج بسیار مطلوبی را از نظر توان نهایی پیل در پی داشته است.

این مخترع بین المللی با بیان اینکه، روش بیان شده برای سنتز این نانوذرات، سومین روش در جهان جهت مغناطیسی شدن نانوذرات است که به نوبه خود برای اولین بار توسط همین گروه تحقیقاتی در جهان ارائه شده است، اضافه کرد: در سنتر این نانو ذرات ماده صنعتی پرکاربرد و بسیار ارزان 4، 2-تولوئن دی ایزوسیانات به کار گرفته شده است.

گفتنی است؛ این روش در جهت ادامه و بهبود اختراع قبلی دکتر عموزاده با عنوان Nanocomposite Blend Membrane (غشای مخلوط نانوکامپوزیتی) که با شماره US 2017/0348648A1 در مورخ 7 دسامبر 2017 ثبت مقدماتی و 31 مارس 2020، ثبت نهایی شده است می باشد.

همچنین در این اختراع علاوه بر علی عموزاده، خانم ها الهام تبریزیان و حوریه مزدارانی از دانشگاه سمنان و حسین بیدقی و مهران جوانبخت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در به ثمر نشستن این پروژه همکاری داشته اند.

یاد آور می گردد؛ پیش از این نیز دو اختراع از اعضای هیات علمی دانشگاه سمنان در سطح بین المللی به ثبت رسیده بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1440

به "اختراع جدید محققان دانشگاه سمنان در سطح بین المللی به ثبت رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختراع جدید محققان دانشگاه سمنان در سطح بین المللی به ثبت رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید