اتاق کهربای کاخ کاترین؛از عجیب ترین جاذبه های روسی، عکس

به گزارش مجله پیامک، کاخ کاترین در 30 کیلومتری سن پترزبورگ و در ممکانی به نام تزارسکویه سلو (Tsarskoye Selo) به معنی دهکده تزارها واقع شده است. کاخ کاترین قصر تابستانی متعلق به کاترین اول، همسر پتر کبیر، ساخته شده توسط ناظامیک(به روسی:назами) می باشد.

اتاق کهربای کاخ کاترین؛از عجیب ترین جاذبه های روسی، عکس

کاخ کاترین منحصر به فرد که به جرئت می توان آن را مجلل ترین و با شکوه ترین بنای شهر سنت پترزبورگ نامید یکی از آثار گردشگری خارق العاده جهان محسوب می گردد. نمادی کامل از جاه طلبی های خاندان سلطنتی روسیه که از حیث ارزش آثار هنری و زیبایی منحصر به فرد آثار شاخصی مانند کاخ ورسای در فرانسه را پشت سر گذاشته است.

براساس مدارک به دست آمده اتاق کهربا که به اتاق آمبر شهرت دارد اتاقی میباشد که در اوایل قرن 18در ایالت پروشا ساخته شد.

اتاق کهربا برای اولین بار برای پادشاه پروس در قصر برلین و برای اقامتگاه زمستانی پسر او ساخته شد. وقتی که پتر کبیر در سال 1716 میلادی به آلمان سفر کرد، از این اتاق بازدید کرد و شیفته این اتاق شد. پادشاه پروس هم در پی علاقه وافر پتر کبیر به این اتاق، آن را برای اتحاد روسیه و پروس در مقابل سوئدی ها به او هدیه کرد. بعد از انتقال این اتاق به روسیه، پتر کبیر تصمیم گرفت که آن را در کاخ کاترین مستقر کند. بعد از آن هم همسر او ملکه کاترین از این اتاق به عنوان محلی برای گردهمایی های محبت آمیز و جایی برای آرامش استفاده کرد.

از سر تا پایین این اتاق را با کهربا روسی ساختند و برای تزئین آن از طلا و سنگ های بسیار گران قیمت استفاده نموده بودند. آوازه شهرت این اتاق منحصر به فرد و خاص به قدری در جهان پیچیده بود که حتی از کاخ کاترین و بسیاری از دیگر جاذبه های سنت پترزبورگ هم بیشتر شده بود و برای 2 قرن متمادی، محبوب ترین جاذبه ای بود که در این شهر و حتی روسیه وجود داشت.

در زمان جنگ جهانی دوم آلمان ها با حمله به شوروی دست به غارت صدها هزار گنجینه این کشور زدند.

نازی ها با رسیدن به کاخ کاترین و پیدا کردن اتاق کهربا تنها در عرض 36 ساعت این گنجینه را از کاخ خارج کردند. شوروی که به دنبال جواهرات این قصر بود تصمیم به منفجر کردن قلعه میگیرند، بر اساس گفته ها جعبه حاوی جواهرات اتاق کهربایی در جایی از قلعه پنهان بود اما نیروهای شوروی به این نتیجه رسیدند که کهرباها با آن بمبها کاملا نابود شده اند.

دولت شوروی از روی نقاشی ها و عکس های سیاه و سفیدی که از اتاق کهربایی به جای مانده بود آغاز به ساخت اتاقی شبیه همان اتاق کرد، این پروژه بعد از 24 سال و همزمان با 300 سالگی سنت پترزبورگ به طور کامل بازسازی و کامل شد و علت طولانی شدنش هم این بود که ساختش احتیاج به هنرمندانی داشت که هنر فراموش شده طراحی این اتاق را دوباره یاد بگیرند.

در بازسازی اتاق کهربایی روسیه شرکت های آلمانی معرفی تامین هزینه های اقتصادی را انجام دادند. اما با تمام این اوصاف، سرنوشت اتاق اصلی همچنان در هاله ای از ابهام است. با این حال در سال 2016 میلادی بود که محققان به دو انبار زیرزمینی در لهستان برخورد کردند که ادعای اولیه آن ها درباره این که بالاخره جواهرات اتاق کهربایی را پیدا کردند سروصدای زیادی در رسانه های جهان به پا کرد اما پایان معلوم شد که خبری از آن جواهرات در این انبارها نبوده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1296

به "اتاق کهربای کاخ کاترین؛از عجیب ترین جاذبه های روسی، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاق کهربای کاخ کاترین؛از عجیب ترین جاذبه های روسی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید