رقابت کمپانی های سرگرمی سازی؛ آمازون، اپل تی وی یا نتفلیکس؟
به گزارش مجله پیامک، اپل که تلویزیون پلاس خودش را در بیش از صد کشور راه اندازی کرده، 2 میلیارد دلار کنار گذاشته تا به پای کارگردانان و چهره های مشهور هالیوود برای تولید سریال ها و وب سری های مخصوص خودش بریزد.
کمپانی های Disney، AT&T، Comcast، Netflix، Amazon و Apple برای سرگرمی سازی می جنگند، اما کدام پیروز ترند؟ میلیارد ها دلار پول برای سرگرمی های بصری هزینه می شود و شرکت های بزرگ روی آن سرمایه گذاری می کنند.
آیا نتفلیکس، غول جدید صنعت سرگرمی فروخته خواهد شد؟ حدس ها و شایعات در سال های اخیر، همزمان با قدرت دریافت نتفلیکس زیاد شده است. اپل، یک خریدار همیشگی با پول نقد یا توزیع کنندگان بزرگی مانند آمازون یا حتی کام کست و ای تی اند تی. حتی در مقطعی عنوان شد که باب ایگر از کمپانی معظم دیزنی مستقیما به رید هاستینگز، رئیس نتفلیکس پیشنهاد معامله داده و با جواب نه روبرو شده است.
حالا، اما مدتی است که هر 6 شرکت دست به سرمایه گذاری های گسترده ای زده و چشم انداز رسانه ها را تغییر داده اند. چه کسی بیشتر مردم را سرگرم می کند. تا اواسط 2019، دیزنی، کام کست و ای تی اند تی 215 میلیارد دلار، تایم وارنر 104 میلیارد دلار، اسکای که یک پخش کننده اروپایی است، 40 میلیارد دلار و کمپانی فاکس قرن بیست ویکم 71 میلیارد دلار در این صنعت هزینه کرده اند و تا سال 2020 هر کدام سرویس استریمینگ اختصاصی خود را راه اندازی خواهند کرد.
اپل که تلویزیون پلاس خودش را در بیش از صد کشور راه اندازی کرده، 2 میلیارد دلار کنار گذاشته تا به پای کارگردانان و چهره های مشهور هالیوود برای تولید سریال ها و وب سری های مخصوص خودش بریزد.
آمازون هم بیش از 5 میلیارد دلار در سال برای تولید محتوا هزینه می کند و البته انتظار می رود نتفلیکس برای پرچمدار ماندن در تعداد کاربر و بیننده 15 میلیارد دلار فروش جدید داشته باشد، تا آمار 139 میلیون مشترک دنیای خودش را افزایش بدهد.
اما جنگ بین این شرکت ها در جذب کاربرانی که حاضر باشند ماهیانه 10 دلار هزینه اشتراک پرداخت کنند، بالا خواهد گرفت و از این نبرد خونین، نهایتا دو یا سه شرکت سربلند بیرون خواهند آمد و آینده صنعت نمایش و سرگرمی دنیا را رقم خواهند زد.
مدعیان صنعت رویاسازی دنیا حالا استراتژی های متفاوتی را برای جذب مخاطب انتخاب می کنند. ای تی اند تی تلاش خواهد کرد بر روی بسته های خدمات به مشترکان تلفن همراه آن ها را جذب کند و با یک تیر دو نشان بزند و علاوه بر جذب مشتری برای کسب وکار جدید خود، رقیب مخابراتی دیرینه اش یعنی وریزون را که بزرگترین اپراتور آمریکاست، پشت سر بگذارد. کام کست هم با اتکا به سرویس پخش آگهی بزرگ خودش و شبکه های دنیای ان بی سی به دنبال جذب مخاطب خواهد بود.
دیزنی، اما همیشه خانواده ها و بچه ها را مانند یک لشکر بی رقیب پشت سر خود دارد. شخصیت های مارول ها، جنگ ستارگان و دیگر ابرقهرمانان این کمپانی، برای دیزنی در این رقابت نفسگیر شمشیر خواهند زد. دیزنی بعد از به دام انداختن مشتری برای شبکه استریمش، آن ها را به سمت خرید کالا های مصرفی اش و پارک های هیجان انگیزش هدایت خواهد کرد و سهم خودش را از بازار بیشتر می کند.
نتفلیکس، اما از همه جلوتر است. به یمن شروع سریع تر از دیگر رقبا، حالا نتفلیکس الگوریتم هایی را در اختیار دارد که می داند مردم چه چیز هایی را بیشتر می پسندند و چه زیرساخت هایی نیاز است.
در واقع برای این غول ها، صنعت ویدیو راهی خواهد بود تا مشتریانشان را به سمت تجارت های دیگر خودشان هدایت کنند. آمازون با بیش از 100 میلیون اشتراک خانوادگی پیشتاز است. اپل هر چند از قافله عقب است، اما به دلیل داشتن سرمایه اقتصادی بسیار زیاد به همراه آمازون، قطعا از دیزنی و کام کست و دیگر رقیبان پول بیشتری در صنعت ویدیو خرج خواهد کرد و به یمن دیوایس هایی که در دست مردم سراسر دنیا دارد، گلیم خودش را از آب بیرون خواهد کشید.
نتفلیکس، اما از همه جلوتر است. به یمن شروع سریع تر از دیگر رقبا، حالا نتفلیکس الگوریتم هایی را در اختیار دارد که می داند مردم چه چیز هایی را بیشتر می پسندند و چه زیرساخت هایی نیاز است. هر چند رکود اقتصادی و بالارفتن تورم، نتفلیکسی را که بیش از 10 میلیارد دلار بدهی دارد، نگران کرده است، اما رهبری در این شرکت به گونه ای است که می تواند هزینه های تولید را کاهش دهد و کماکان در میان رقبای جدی باقی بماند.
کار برای بقیه شرکت ها در بخش هزینه سخت تر است. دیزنی در سال 2019، یک میلیارد دلار و در سال 2020، دومیلیارد دلار از سود سالانه خود را که از طریق پخش ویدیوهایش در نتفلیکس به دست می آورد، از دست خواهد داد، چون تصمیم گرفته نمایش آثارش را در آمازون متوقف و آن ها را به پخش استریم شخصی خودش، یعنی دیزنی پلاس منتقل کند. همچنین سرویس اشتراکی حولو با 25 میلیون مشترک که زیر نظر دیزنی اداره می شود، نیاز به صرف هزینه و سرمایه گذاری جدید دارد.
برخی از تحلیلگران بازار سرگرمی معتقدند جنگ تولید محتوا و سریال سازی فروکش خواهد کرد و رقبا با فروش پهنای باند و تقویت شبکه های توزیع با صرف سرمایه کمتر، حاشیه سود بالاتری را کسب خواهند کرد.
با بررسی جوانب به نظر می رسد که دیزنی و ای تی اند تی حاضرند سودآوری کوتاه مدت خود را قربانی کنند تا جلوی آسیب پذیری مشاغل کارکنان اصلی خود را بگیرند و البته امید داشته باشند که از این جریان طوفانی بازگشت بازدهی داشته باشد. به نظر آن ها راه دیگری جز این ندارند. کما این که با ظهور یوتیوب و نتفلیکس و دیگر موارد اینترنتی، مردم از دیدن تلویزیون روی گردانده اند و حتی ترجیح می دهند به سمت سینما روی برگردانند.
کمپانی هایی مانند فاکس و تایم وارنر که صاحب اچ بی او هم هست، همین حالا هم به یمن آرشیو ارزشمندی که از محصولات خود و تاریخ صنعت تصویر در اختیار دارند، دست به تکان های اساسی نزده اند، وگرنه آن ها هم در سال های آینده باید به فکر راه ها و جهت های جدید باشند. کام کست هم فاقد شخصیت ها، وب سری ها و نمایش های کافی و جذاب برای ماندن در رقابت است.
اما این همه ماجرا نیست. برخی از تحلیلگران بازار سرگرمی معتقدند جنگ تولید محتوا و سریال سازی فروکش خواهد کرد و رقبا با فروش پهنای باند و تقویت شبکه های توزیع با صرف سرمایه کمتر، حاشیه سود بالاتری را کسب خواهند کرد. هزینه برنامه نویسی و آماده سازی زیرساخت برخط برای سریال عظیم بازی تاج و تخت، 10 میلیون دلار برای هر ساعت نمایش سریال به طور همزمان برای همه مخاطبان بود و این رقم صاحبان سرمایه را درباره تصمیم گیری برای آینده و شیوه های استراتژی شان به فکر فرو برده است.
درنهایت می شود گفت: در این چند ماه آینده، شاهد یک انتظار حوصله سربر و خماری بزرگ برای فهمیدن چند و، چون آینده بازار رویاسازی، رویافروشی و پخش رویا در دنیا خواهیم بود.
آمازون استودیو Amazon Studios
آمازون استودیو سریال ها و فیلم های جسورانه و خلاقانه ای را از برترین سازندگان فیلم و سریال ارایه می دهد که بسیاری از این فیلم ها و سریال ها را با سرمایه گذاری خود ساخته و پخش می کند. تولیدات اصلی آن موضوعات جسورانه ای دارند از خانم میزل شگفت انگیز (The Marvelous Mrs. Maisel) گرفته تا جک رایان (Tom Clancys Jack Ryan).
همچنین آمازون استودیو به صورت انحصاری فیلم ها و تئاتر های برتر را خریداری و منتشر می کند. در جوایز اسکار 2017 آمازون به عنوان نخستین پخش کننده یک فیلم توانست جوایز متعددی را برای فیلم منچستر برای دریا (Manchester by the Sea) دریافت کند. آمازون استودیو با ارایه فیلم ها و سریال های خوب توانسته خودش را در میان رقیبان خوب جلوه دهد و بسیاری سریال های او را دنبال کنند.
نتفلیکس Netflix
این روز ها صفحه نمایش کوچک چیز های بزرگی برای ارایه دارد. از sitcom ها گرفته تا drama ها تا برنامه های سفر و گفتگو های هیجان انگیز و مستند های دیدنی. نتفلیکس ادعا می کند بهترین برنامه های تلویزیونی را ارایه می دهد. می توان به جرأت گفت، نتفلیکس خانه برنامه سازان شگفت انگیز است که در هیچ کجای دنیا مثل آن را نمی توانید پیدا کنید. فیلم ها، سریال ها، انیمیشن ها و کلی برنامه های دیگر.
همه شما سریال هایی مثل فرار از زندان (Prison Break) و (Breaking Bad) را به یاد دارید، سریال هایی که مثل بمب صدا کردند و، اما حالا هم نتفلیکس سریال هایی دارند که اگر بیشتر پیش بروند، حتما مثل یک بمب صدا می کنند. 13 Reasons Why و Money Heist از این دست سریال ها هستند. اگر می خواهید از دنیای سریال ها عقب نمانید، حتما آن ها را هم ببینید.
اپل تی وی Apple TV
اپل به تازگی کار خود را درصنعت فیلم و سریال سازی شروع کرده و تاکنون هم طی دو سال اخیر بیش از دو میلیارد دلار بودجه به این بخش از کار خود ارایه داده است. اما شاید هنوز هم نمی توان آن را با نتفلیکس که در دو سال گذشته 12 میلیارد دلار برای این کارش سرمایه گذاری کرده مقایسه کرد، اما همه اپل را می شناسیم، همیشه می آید و قدرتمند جلو می رود و همه چیز را برای خود می کند. این بار هم شاید پیروز شود.
اپل امیدوار است برخی از بهترین استعداد ها را در تولید سریال و فیلم ازجمله بهترین ستارگان بزرگ و کارگردانان مشهور را جذب کند. اپل سریال هایش را معرفی کرده و روز به روز تعداد آن ها را بیشتر می کند. تاکنون تریلر دو سریال آن سروصدای بزرگی به پا کرده (The Morning Show) و (Dickinson). حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم از آن ها چه بیرون می آید، آیا سریال های اپل هم می توانند مثل بمب باشند؟
منبع: فرادید