بی ثباتی ها توان برنامه ریزی بلندمدت را از صادرکننده می گیرد

به گزارش مجله پیامک، صادرات ایران روزهای سختی را پشت سر می گذارد و از دو طرف گرفتار موانع و مسائل است؛ ناصر بیکی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: صادرات از بعد بین المللی گرفتار تحریم های ظالمانه و یک جانبه آمریکاست. نقل وانتقال پول یکی از عظیم ترین مسائل این حوزه است و صادرات به همه جای جهان به سختی ممکن است.

بی ثباتی ها توان برنامه ریزی بلندمدت را از صادرکننده می گیرد

بیکی ادامه می دهد: حمل ونقل و عدم ثبات بازار عظیم ترین موانع پیش روی صادرنماینده ها است. ما امروزه نه کشتی و بیمه های آن را به طور کامل در اختیار داریم و نه اینکه هواپیما کارگو به همه جای جهان، که بتوانیم از این راستا صادرات منظمی داشته باشیم.

بیکی می گوید: ما با تحریم ها خیلی از بازارهای هدف خود را از دست داده ایم و صادرات ما محدود به چند بازار منطقه ای شده است.

او به عدم ثبات بازار هم اشاره می نماید و می گوید: این عامل عظیم ترین مانع و برهم زننده نظم صادراتی کشور است؛ اگرچه مسائل تحریم ها مهم است ولی مسائل داخلی به خودتحریمی دامن می زند و از تحریم بدتر است.

بیکی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: خود تحریمی یعنی صدر بخشنامه های خلق الساعه که قدرت برنامه ریزی را از فعال مالی می گیرد. در زمینهٔ ارز حاصل از صادرات و بازگشت آن به چرخه مالی نگاه کنید؛ دولت و بانک مرکزی چگونه با موضوع برخورد نموده است؟ هر روز یک حرف و یک داستان و یک بخش نامه و هر بار این گفته ها در فضایی غیر شفاف عنوان شده است؛ بارها بخش خصوصی درخواست شفافیت در برابر ادعاها را داشته ولی همچنان بی جواب مانده است.

او ادامه می دهد: درنهایت همه این شرایط به ضرر صادرنماینده واقعی و خوشنام تمام شده است که هر بار با برچسبی او را در نگاه افکار عمومی تضعیف می نمایند. رئیس بانک مرکزی در جمع فعالان مالی با کارتن خواب خواندن صادرنماینده ها، این گونه حیثیت صادرنماینده را تخریب می نماید و هیچ انگیزه ای برای ادامه فعالیت فرد نمی گذارد.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بانک مرکزی باید واقعیت های مالی و مسائل روز را بشناسد و بداند؛ در شرایط تحریم و مسائل بین المللی امکان بازگشت ارز در چرخه بانکی وجود ندارد. از طرفی بخشنامه های پی درپی و خلق الساعه در برگشت ارز حاصل از صادرت مسائل صادرات را دوچندان نموده است.

او تصریح می نماید: این مسائل واقعیت ملموسی است که همه صادرنماینده ها با آن دست به گریبان هستند. البته این درد، درد کهنه و قدیمی است که همه با این مسائل دست وپنجه نرم می کنیم. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی پل ارتباطی بین فراورینماینده و صادرنماینده با دولت است، که من این پل را تخریب شده می بینیم.

او ادامه می دهد: دولت به خواسته فراوری نماینده و نماینده بخش خصوصی وقعی نمی دهد و این بدترین پیامی است که به صادرنماینده واقعی داده می گردد.

رئیس اتاق اراک می گوید: باید بین تصویب قوانین و بخشنامه ها تا اجرای آن فاصله زمانی در نظر گرفته گردد نه اینکه زمان اجرا و تصویب همزمان باشد. در چنین بستری صادرات تداوم ندارد. دولت با قیمت گذاری ها دستوری تعرفه ها را تغییر می دهد و راستا صادراتی باز و بسته می گردد و همه این بی ثباتی ها توان برنامه ریزی بلندمدت را از صادرنماینده می گیرد و این ضربه سنگینی به صادرات است.

او تأکید می نماید: از طرفی حواس دولت به احتیاج صنعت به مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات نیست. ما باید بتوانیم واردات در مقابل صادرات داشته باشیم؛ چون برای برگشت ارز مشکل داریم باید واردات آزاد گردد تا فراورینماینده بتواند در مقابل صادرات واردات مواد اولیه انجام دهد ولی دولت با این هم مخالف است و همه این موارد به ضرر صادر نماینده هاست.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 1283

به "بی ثباتی ها توان برنامه ریزی بلندمدت را از صادرکننده می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی ثباتی ها توان برنامه ریزی بلندمدت را از صادرکننده می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید