امروز 11 دسامبر؛ زادروز روبـرت کُخ کاشف عامل بیماری سل

به گزارش مجله پیامک، روبـِرت کُخ(Robert Koch) پزشک و دانشمند آلمانی 11 دسامبر سال 1843 در شهر کلاوس تال ایالت نیدرساکسن آلمان دیده به دنیا گشود.

امروز 11 دسامبر؛ زادروز روبـرت کُخ کاشف عامل بیماری سل

به گزارش خبرنگاران، روبرت کخ به دلیل مطالعاتش در زمینه عوامل میکروبی و کشف عامل بیماری سل مشهور است. وی در سال 1882 میلادی میکوباکتریوم توبرکلوزیس را توصیف نمود.

کخ سومین فرزند از 13 فرزند خانواده بود. روبرت کخ هنگامی که چهار ساله بود با نگاه کردن به تکالیف مدرسه برادران بزرگترش نوشتن و خواندن را آموخت.

در سال 1851 وارد دبیرستان شد. او به زبان های لاتین و یونانی که آن موقع در دبیرستان تدریس می شد علاقه چندانی نشان نمی داد و برعکس به یادگیری فرانسوی و انگلیسی علاقه فراوانی داشت و همین آموختن زبان انگلیسی بعدها، به او در پژوهش هایش در آفریقا و هندوستان یاری ویژه ای کرد. در اکتبر 1862 با موفقیت امتحانات دبیرستان را گذراند و دیپلم گرفت. او در سال 1862 پس از اتمام دوران دبیرستان در شهر گوتینگن نخست به تحصیل در رشته زبان شناسی پرداخت اما در ترم اول رشته تحصیلی خود را عوض نمود و به پزشکی روی آورد.

در سال 1865 کخ تحت نظر گئورگ مایسنر درباره تشکیل اسید سوکسینیک در انسان به مطالعه پرداخت. کخ حتی بخشی از آزمایش ها را روی خودش انجام می داد و رژیم غذایی خاصی را به خود تحمیل می کرد و هر روز ادرار خود را برای وجود اسید سوکسینیک مورد آزمایش قرار می داد.

کخ بلافاصله پس از اتمام تحصیلات خود در بیمارستان عمومی شهر هامبورگ به عنوان پزشک یار مشغول به کار شد و در همان سال 1866 به هنگام شیوع بیماری وبا فعالانه به کار پرداخت. بیشتر مبتلایان به این بیماری در آن سال جان خود را از دست دادند. نخستین کار بزرگ او زمانی آغاز شد که به مبارزه با بیماری دامی سیاه زخم که احشام دامداران شهرک لانگن هاگن را نابود می کرد، پرداخت. او با ابداع روش نوینی که بر طبق آن پژوهش های میکروسکوپی آسان تر می شد به مشاهده میکروب ها پرداخت.

او در سال های 1870 و 1871 داوطلبانه به عنوان پزشک ارتش در جنگ های میان آلمان و فرانسه خدمت نمود و پس از بازگشت از جنگ با شرکت در امتحانی که با موفقیت آن را پشت سر گذاشت، توانست به عنوان رسمی پزشک دولتی دست یابد و عضو آموزشگاه پزشکی سلطنتی آلمان گردد.

کخ به همراه متخصصین پیرامونش تلاش می کردند که در مسیری دیگر گام بردارند. در سال 1882 کخ موفق ترین سال زندگی پزشکی خود را که با فراز و نشیب بعدی هم همراه شد، پشت سر گذاشت. او در این سال رسما گفت که عامل بیماری سل را شناسائی نموده است. این یک خبر خارق العاده بود که به سرعت در تمامی دنیا پخش گشت. با کشف عامل بیماری سل، اکنون معین گشته بود که این بیماری از کجا می آید و چرا بیشتر در محله های پرجمعیت و کم درآمد یافت می گردد و نیز چگونه می توان از گسترش آن جلوگیری نمود.

در سال 1897 وی موفق به دریافت جایزه همکار انجمن سلطنتی شد. در سال 1905 آموزشگاه نوبل با دادن جایزه نوبل پزشکی آن سال به کخ از زحمات و کارهایش در امر پزشکی قدردانی نمود.

در بیست و سوم ماه می سال 1910 کخ که بارها از دست بیماری های عفونی و مسری مانند مالاریا رهایی یافته بود در سمت چپ سینه خود احساس درد کرد و دچار نفس تنگی شد و با وجود انتقال وی به بیمارستان، او جان خود را از دست داد.

جسد کخ را بنا به وصیتش سوزاندند و خاکسترش را در ظرفی نهاده و به انستیتوی مبارزه با بیماری های عفونی در برلین فرستادند. این ظرف را در محلی مخصوص نگاه داشتند و پس از آن نیز با انتقال آن به انستیتوی تازه ای که بنام خود کخ نامیده می گردد از آن نگاهداری می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shortmessagesystem.ir شناسه مطلب: 134

به "امروز 11 دسامبر؛ زادروز روبـرت کُخ کاشف عامل بیماری سل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروز 11 دسامبر؛ زادروز روبـرت کُخ کاشف عامل بیماری سل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید